maanantai 19. huhtikuuta 2010

Elämä täynnä aikakauden vaihdoksia



Piiiitkä aika on mennyt edellisestä blogitekstistä. Kiirettä siis pitelee.. Hiihdot on hiihdelty ja uudet kujeet treenien suhteen kolkuttelevat ovella. Koulu pyörähti käyntiin toden teolla ja toukokuussa odottaa ensimmäinen tentti. Viimeisestä koetapahtumasta on onneksi kulunut vain vuoden verran, sillä viime keväänä osallistuin lääkiksen pääsykokeisiin. Galenos on nyt haudattu ainakin seuraavaksi pariksi vuodeksi, ehkä lopullisesti. Ravitsemusala tuntuu omalta ja jos työllistyminen ja toimeentulo onnistuu ilman alan akateemista koulutusta, olen melko varma, että tämä on minun juttuni. :)

Hiihtoviikko Lapissa vaihtui Lapponian kisarumbasta "rennoksi" lomailuksi. Jo lomalle lähtiessä oli hirmuinen väsymys päällä. Vieraassa paikassa nukkuminen perinteisesti ei auttanut yhtään asiaa. Hiihtokilometrejä tuli silti 165km/ 5 päivää. Kunto oli loistava, sillä jaksoin hiihtää paremmin kuin koskaan ja ensimmäistä kertaa pystyi nauttimaan toden teolla tuntureiden valloituksesta! :) Reissun jälkeen suksiin vaan säilytysparkut ja varastoon, vaikka jotkut hullut vielä Kaupissa hiihtävätkin. ;)

v. 2009-2010 Talven hiihto-/treenidataa:

- Hiihtokausi 19 viikkoa (vkot 49-14), kausi alkoi Ylläkseltä ja sinne se myös päättyi
- Hiihtoa 39 treeniä, keskimäärin 2 lenkkiä viikossa
- noin 76h hiihtoa, kaikista treenitunneista aikalailla tasan 50%
- noin 850km hiihtokilometriä, (hyvin epätarkka, laskettu oletetun kilometrivauhdin mukaan)
- 1 kisa (Pirkan hiihto)

Ensi talvena sitten kaikkea enemmän: tunteja, kilometrejä, kisoja...! :)

Uusi treeniohjelmani kesäkaudelle on hyvin mielekäs ja monipuolinen. Olisi kiva tietysti päästä toteuttamaan sitä jo, treenit ovat tauolla tällä hetkellä, sillä sain pienen kurkkukivun heti kevyen viikon päätteeksi. Stressi + hyvin vähäinen ja huono uni + huonolaatuinen sapuska = heti FLUNSSA. Koko talvena olen ollut vain 4 päivää sairaana (viime lokakuusta lähtien), mutta nyt keho joutui liian koville ja BUM. :(

Kunhan pääsen treenikuntoon, niin harjoitussuunnitelmani toukokuun loppuun on seuraavanlainen:

Maanantai: Rastit (suunnistus) + pyörällä rasteille, jos ovat inhimillisen matkan päässä (alle 20km/suunta) tai vaihtoehtoisesti kevyttä VK-juoksua

Tiistai: Lepo

Keskiviikko: Punttitreeni (verryttelyt fillaroiden salille 30+30min)

Kontrastivoimaa Dynolla: Kaikki liikkeet (jalat, penkkipunnerrus istuen ja alasoutu) 3x3 toistoa max. 2min palautuksella ja päälle 2x8 toistoa mahdollisimman nopeasti, palautus 2min. Varsinaisen puntin lisäksi teen noin 20 minuutin keskivartalojumpan, joka sisältää myös tasapainoa parantavia liikkeitä.

Torstai: Hyvin kevyt peruslenkki vaihtelevalla tyylillä 90-120min, mahdollisimman pian tietysti veneellä!

Perjantai: Spinning-tunnin veto: Alkuverryttelyt, 4x5min ana-kynnys+ vauhdilla eli noin 170-178 sykkeellä (kynnys vanhojen testien mukaan 172, pitää varmasti melkolailla kutinsa) + vatsalihaksia ja loppuverryttely yht. 60min

Lauantai: Aamulla peruslenkki kuten torstainakin ja illalla puntti, sama kuin keskiviikkona.

Sunnuntai: Pitkä lenkki 2-3,5h matalalla sykkeellä ja lajia vaihdellen/ yhdistelmätreeninä esim. vesille päästessä pyöräily-soutu-pyöräily


Kisasuunnitelmat huhti-toukokuulle:
- Rastit joka maanantai: nämä eivät varsinaisesti ole kisoja, sillä pyrin pysyttelemään juoksuvauhdin suhteen VK-alueella
- Rautialan lenkki: Perinteinen hölkkä 9,6km syntymäpaikkakunnallani Vesilahdessa. Aikatavoite on vielä auki.
- Soutuliigan avaus Lappeenrannassa 22-23.5. Mukana olen ainakin yksiköllä molempina päivinä.

Lisähaastetta treeneilleni asettaa rutkasti tiukka painonpudotus Kaukajärvi-regattaan 19-20.6 kevyeen yksikköön ja kaksikkoon. Painoa on tällä hetkellä (edelleen) 63+kg ja kisapaino/aamupaino tulisi olla 58kg (yksikön raja on 59kg ja kaksikon keskipaino 57kg max.59kg). Kaksikkoa soudan juoksija-pikkusiskoni kanssa, jos ja kun saamme yhteissoudun natsaamaan. Siskoni ei ole kovin kokenut soutaja, joten on vielä arvoitus, kuinka homma lähtee rullaamaan. Vesillä kävimme jo kerran ja amatöörimäisen kömmähdyksen (svirveli aukesi ja airo putosi hankaimesta = vaaratilanne) vuoksi odottelemme moottoriveneen paluuta huollosta jatkaaksemme harjoituksia. Taas liika innokkuus koitui kohtaloksi. Vesillä soutaminen on tällä hetkellä hyvin vaarallista, kaatumiseen ei ole pienintäkään varaa. Kömmähdyksen + pohdinnan jälkeen päätin siirtää avovesikauden avausta parilla viikolla. Amatööri-äiti-urheilijalle riittää hyvin päästä vesille toukokuun alusta.

Tällä viikolla alkaa siis tiukempi dieetti ruokavalion suhteen ja uudet treenit toivon mukaan pian, saatuani kurkkukivun häipymään!