perjantai 21. toukokuuta 2010

Kisakausi alkaa!

Huomenna se kauan odotettu soudun kisakausi alkaa. Kisat ovat Lappeenrannassa Saimaan kanavalla ja aikataulu on kerrankin suunniteltu älykkäästi, eli startit ovat iltapäivällä, jolloin ei tarvita kuin yksi yö majoitusta. Aloitan oman viikonloppuahkerointini heiluttelemalla airoja Takon naisten nelosen keulassa. Avauspäivän matka on 4000m, joka soudetaan onneksi väliaikalähtönä, ei tarvitse käyttää kaikkea energiaa siihen, että vahdataan kenen kyljessä ollaan vai eikö olla. Sunnuntaina hyppään yksikkööni Tuiskuun ja vedän 2000m. Soudussa aikuisten sarjassa perusmatka on aina 2000m, joskus soudetaan myös muita matkoja ja esim. 500m:ä sprinttimatkana. Aloitusmatkana 4000m on ihan mukava. Tahtia ei tarvitse hilata kaakkoon ja kone käynnistyy paremmin kylmän talven jälkeen.

Treenit ja valmistautuminen ovat menneet ihan hyvin. Edellinen treeniviikko jäi hieman torsoksi kouluviikonlopun vuoksi. Ennen viikonloppua tuli onneksi ihan hyvää treeniä (ja vähän liiankin kovaa). Tällä viikolla alkuviikosta jäi yksi tehotreeni tekemättä (4x5min) kovan tuulen takia. Tuulessa itseasiassa olisi fifty-fifty voinut vetää ko. treenin, mutta henkinen vireystila/keskittyminen tekniikkaan ei ollut aivan parhaimmillaan, niin katsoin paremmaksi jättää väliin, vedin silti perus-pk:ta ja viihdyin vesillä suunnitelman mukaisen ajan eli 90min.

Sumplimista aiheuttivat myös nelkkuporukan treenit, sillä yksi venekunnan jäsen oli koko viikon kipeänä ja toinen muuten vain estynyt tulemasta. Tiistain nelos-treeni jouduttiin perumaan ja torstaina mentiin tuurauskokoonpanolla. Itse pääsin/jouduin (miten sen nyt ottaa) torstaina tahtiin ja se oli vaihteeksi hirmu mukavaa. Veneen haasteellinen ohjaus kylmiltään onnistui mielestäni hyvin. Vedettiin mm. 250m reipasta kisavauhtia melontaradoilla, eikä kenenkään airo osunut kertaakaan poijuun! Melontaratoja mahtuu samalle baanalle 8kpl ja souturatoja vain 6kpl.

Olen nauttinut hurjasti yksikkösoudusta viimeiset pari viikkoa. Kaukajärvellä on Suomen parhaimmat treeniolosuhteet ja niitä olen hyödyntänyt monta kertaa viikossa, muut treenimuodot ovat nyt jääneet vähän vähemmälle. Järven päästä päähän vetämällä tulee 6km lenkki, joten paljoa ei tarvitse soudella edestakaisin hyvän treenin tekemiseksi. Käytössämme on ainoana Suomessa koko pitkä albano-systeemillä poijutettu rata. Oi että kuinka mukavaa siinä onkaan vetää vetoja!

Yksikössä on ihan hyvä liuku mielestäni ja tasapaino on alkanut löytyä taas. Talven tasapaino- ja keskivartalotreeneistä on selvästi iloa nyt veneessä. Lisävauhtia veneeseen toisi tietysti parempi kunto ja paremmat voimaominaisuudet, mutta ne ovat 2011-vuoden heiniä. Tämän hetkisillä ominaisuuksillani olen ihan tyytyväinen toukokuun treeneihin ja odotan luottavaisena tulevaa kautta. Suomessa harrastajapopulaatio ei ole kovin laajaa, joten mitään tulos- tai sijoitustavotteita en ole asettanut. Tulevan viikonlopun kisojen lähtölistoja en ole edes nähnyt, joten huomenna se sitten paikanpäällä selviää, ketä on viivalla.

Painonpudotus Kaukajärven kisoihin (aikaa vielä 1kk) on ihan kohtuullisessa mallissa. Pitkään jatkunut bugi on rikottu, paino on laskenut taas hieman ja uusi bugikin on tullut nyt 61kg:n kohdalle. Painonpudotus oli kovin hankalassa tilanteessa muutaman viikon, sillä alkoi tuntua siltä, että söi tai ei, paino on ja pysyy. Helleaalto sekoitti elimistöä sopivasti ja ylimääräinen aktiivisuus eli raskaat puutarhahommat 4-5h/x useana päivänä viikossa sysäsivät aineenvaihduntaa taas uusille urille. Nyt ei ole kuin kolme tuskallista kiloa jäljellä ja kuukausi aikaa, voi olla että punnitukseen ei tarvitse edes hikoilla tai sitten ei...

Jonkin verran olen muuttanut ruokavaliotani tarvittaessa tilanteen mukaan myös kisadieetin aikana ja nyt kun kasvikset halpenevat taas, niitä tulee varmasti ahmittua reilusti päivittäin. En ole pitänyt aivan ehdotonta rajaa herkkujenkaan suhteen, sillä liika ryppyotsaisuus aiheuttaa stressiä, joka taas lisää kortisoli-hormonin tuotantoa, joka taas hyvin monimutkaisen tapahtumaketjun jälkeen lisää (yllätys-yllätys) lihomista! Ravinnon ja systeemin kokonaisuus ja toimivuus on se, mikä loppupeleissä ratkaisee.

Olen vaihtanut tavalliset kalaöljykapselit Lysin omega-3 lemon -öljyyn. Kalaöljy on normaalisti hirveän makuista, mutta tämä maistuu ihan siedettävälle ja uppoaa jopa helpommin, kuin monta nielaistavaa kapselia. Kapseleiden öljyyn vaihtaminen perustuu ravinnon laatu-seikkoihin. Monta kapselia päivässä syöden tulee syötyä hirveä määrä kapseliaineita. Uskoisin myös, että puhdas öljy imeytyy paremmin kuin muovisen näköinen kapseli.

Kalaöljy buustaa rasva-aineenvaihduntaa ja laihduttaessa onkin ensiarvoisen tärkeää huolehtia riittävästä välttämättömien rasvahappojen saannista kokonaisenergiamäärän ollessa pieni. Olen myös huomannut monesti, että keho luopuu helpommin ylimääräisistä rasvavarastoistaan, kun sille annetaan riittävä määrä välttämättömiä rasvahappoja ja nimenomaan omega-3-rasvahappoja. Omega-3-rasvahappoja saadaan ravinnosta pääasiassa rasvaisesta kalasta, pähkinöistä, siemenistä ja kasviöljyistä. Huolimatta terveellisestä ruokavaliosta, niitä on nykyään melkolailla mahdotonta saada riittävästi tavallisesta ruoasta, joten suosittelen kaikkia hyvinvoinnistaan kiinnostuneita ottamaan niitä ravintolisänä. Hyvänmakuinen Lysi on tullut ravintolisäkseni jäädäkseen!






Perjantain spinning-vedot ovat ohi ja kisa-viimeistelytreenin kävin tekemässä jo aamulla. Keli oli mitä parhain, aurinko paistoi, pieni tuulenvire kävi ja soutu sujui. Vedin treeniä tunnin verran, josta 20+20min oli verryttelyitä ja keskellä treeniä tempaisin 20min Fartlek-osuuden eli vauhtileikittelyn. Vedin radan mitan (2000m) 500m:n välein startin 5+10 (lähtökiihdytys+matkavauhti) vetoa ja viimeiset 250m kisavauhtia.

Tahdit olivat kisavauhtisessa soudussa noin 28-29, mikä on matkatahtini myös itse kisassa Lappeenrannassa. Kisataktiikkani on seuraavanlainen: startti ja kiihdytys 2000-1750m, matkavauhtia 1750-500, loppukiri nousevalla teholla 500-maali. Vauhti oli vedoissa noin 2-05-2.08, mitä lähden hyvällä kelillä yrittämään myös Lappeenrannassa.

Treenin jälkeen jäin muksujen kanssa rantaan pienelle piknikille ja lastenvahtiapuna toiminut mummu kävi melomassa lenkin kajakillaan. Kerrassaan onnistunut päivän aloitus. Illalla vielä pakkaamaan traileria, joka natisee liitoksistaan Takolaisten rynnistäessä sankoin venekunnin kohti Lappeenrantaa! :)



1 kommentti:

  1. Kovasti tsemppiä kisoihin! :)

    Tätä sun blogia on muutes kiva lukee, tulee heti sellanen fiilis, että pitäis lähtee ostaa porkkanoita ja omega 3 öljyjä.. :)

    VastaaPoista