maanantai 14. kesäkuuta 2010

Kovatasoista kisoihin valmistautumista ohjelmassa

Kauden toiseksi tärkeimmät kisat ovat ensi viikonloppuna kotiradallamme eli Kaukajärvellä. Näihin kisoihin olen valmistautunut huolellisesti jo 18.3.2010 lähtien, kun huomasin Kauksulla soudettavan myös kevyitä luokkia. Kisapaino alkaa olla hallinnassa: 59,0kg kotivaa'alla tänä aamuna. Uskoisin, että vaaka näyttää aikalailla oikein, ainakin verraten neuvolan vaakaan raskausaikana ja tietysti kavereiden kauhunkiljahduksista päätellen. Kohta tulee tätä "uusi elämä- projektia" vuosi täyteen (toisin sanoen meillä vietetään suuria 1v. syntymäpäiviä) ja täytyy sanoa, että tarpeeksi kun itseään motivoi, pystyy ihan mihin vaan. Tuntuu ennen kisoja jo älyttömän hienolta, kun suurin osa tavoitteista on saavutettu. Onnistunut kilpailu kruunaisi koko komeuden.

Painonpudotuksen suhteen on ollut monta bugia, viimeisin 62-63kg:n kohdalla. 62kg:sta lähtien nämä viimeiset kolme kiloa ovat lähteneet taas ihan itsestään ja vieläpä todella nopeasti. Sitkeä työ saa kunnian. Viikosta toiseen pitää jaksaa tehdä työtä, treenata ja syödä terveellisesti, vaikka tuloksia ei heti näkyisikään. Isompi palkinto kerralla ja kaikki harmit unohtuvat!

Kisakunnosta en uskalla sanoa juuta enkä jaata. Voi olla, että loppuun tarvitaan vielä pieni rutistus painon kanssa, jotta puntarilla on varaa ja kisapäivänä ei tarvitse olla ihan tyhjin mahoin ja kuivin suin aamupäivää. Naisten kevyt kaksikko on peruttu, sillä osallistujia ei ollut tarpeeksi. Vedämme silti avointa kaksikkoa. Pikkusiskoni pääsi pälkähästä väliaikaisesti. Olemme saaneet uuden veneen ainakin väliaikaisesti käyttöömme. Säädöt alkavat olla kohdallaan ja vene liikkuu tosi kivasti, kisoissa nähdään sitten kuinka kovasti. Myös yksikköä joudun vielä säätämään radikaalisti ennen kisoja, sillä olen kohdannut ennen näkemättömän ongelman: Olen liian kevyt omaan veneeseeni. Hankaimia pitää pudottaa alaspäin ja pientä muutakin viilausta on ohjelmassa.

Kaksikkoa soudetaan lauantaina ja kevyt yksikkö sunnuntaina. Painonpudotukselle asettaa haasteen myös lauantain kisapäivä. Sunnuntaina kevyen yksikön startti on onneksi heti kisojen ensimmäisiä lähtöjä puolen päivän aikaan. Treenit tuntuivat reilun pari viikkoa Lappeenrannan kisojen jälkeen todella takkuisilta. Jatkuvasti alikaloreilla tekeminen ei ole minun juttuni. Siksi yritän jatkossa pitää painoni vakiona ympäri vuoden. Onneksi viime viikolla yhtäkkiä alkoivat treenit kulkea ja olo tuntua paremmalle. Viime hetken pelastus! Toisaalta vielä ehtii tällä viikolla hukata kuntonsa..


Pointsit vikalle viikolle ennen tärkeitä kisoja:

- Yksi kova treeni alle alkuviikosta, muuten peruslipsuttelua
- Torstai lepopäivä (la + su startit)- Perjantaina lyhyt lenkki sisältäen Fartlek-osuuden (vauhtileikittelyä) + viime hetken koulutus siskolleni hyvästä startista, ei jää viime tinkaan ei..
- Alkuviikosta paino hallintaan, 58-alkuiseksi
- Perjantaina laadukasta syömistä hieman enemmän, lähinnä hiilaria
- Launtaina mennään aamupainon mukaan: iso paino- vähän syömistä, pieni paino- enemmän syömistä, juomiset aika normaalisti
- Sunnuntaina, aamupainon mukaan, toivottavasti voisi syödä ennen punnitusta vähän puuroa ja juoda pienen lasillisen vettä. Vaatimattomat ovat kevyen soutajan haaveet.
-Punnitukseen heti klo 10.00
- Hikivaatteet rannalle mukaan, juoksua villavaatteet ja sadepuku päällä tarvittava aika, jos vaaka ei anna armoa. Ainakin v.2005 viimeksi taistellessani painon kanssa, kotivaaka näytti 61,4 (raja 61,5) kotoa lähtiessä ja liiton kisavaaka 60,3 2,5h myöhemmin.
- Punnituksen jälkeen pikku hiljaa nautittuna: 1l vettä, 60-80g hiilaria + elektrolyyttejä, laskennallisesti enempää ei imeydy ja aikaisemman painonpudotuskokemuksen mukaan en halua ikävää "vatsa ei vedä"- tilannetta.
- Kisaviivalle 2h punnituksen jälkeen ja toivotaan parasta! :)

Elämää kisojen jälkeen, onko sitä?

Toukokuun alkupuoliskolta asti olen tiivisti viettänyt aikaa rannalla ja vesillä noin kuusi kertaa viikossa. Muutama hassu jumppa ja juoksulenkki mahtuu mukaan. Suunnistusnastareita, jotka sain äitienpäivälahjaksi kävin kokeilemassa eilen myöhään illalla ensimmäistä kertaa omatoimisesti juoksentelemalla ristiinrastiin lähimettässä. Soutu alkaa pikku hiljaa tulla korvista pihalle. Kauksun kisojen jälkeen aion pariksi viikoksi hieman höllätä narua ja vähentää soutua (Huom! vain vähentää). Haluan mennä pyöräilemään ainakin yhden kunnon lenkin, suunnistamaan, juoksemaan jne. Haluan viettää rennon ja kivan juhannuksen, tehdä raparperipiirakkaa ennen kuin raparperit vanhenevat (nyt ei todellakaan voi ahmia sellaista herkkua), tavata kavereita muutenkin kuin veneessä tai rannalla, mennä katsomaan Sinkkuelämää 2-leffan, ahkeroida kasvimaalla. Plus kaikki pakolliset rästissä olevat hommat: keskeneräiset ravitsemusanalyysit/ palautteet, miljoona koulun etäopiskelukurssia... Lista on loputon.

Heinäkuussa alkaa tiukka treeni kohti pienvene-SM-kisoja. Painoa ei auta lipsauttaa rentoutumisen aikana kuudenkympin huonommalle puolelle. Herkkuja syödään siis vain normaalisti, ei napa kireäksi. Heinäkuussa haluaisin juosta myös puoli-maratonin Hämeenlinnassa. Tapahtuma olisi kolme viikkoa ennen SM-kisoja ja sopii kyllä ohjelmaan, jos saan survottua harjoitusohjelmaani 2 juoksulenkkiä viikkoon ensi viikosta alkaen. Vähilläkin kilometreillä itse juoksu onnistuu kyllä, jalkani kestävät melko hyvin, mutta palautumiseen menee yli viikko ja se ei sovi kuvioon soutujen kannalta.

Nyt aion lähteä nuorimmaisen kanssa kaupungille koluamaan ekokaupat, torit, kauppahallin jne. Kerrankin pääsee 50% pienemmällä vaivalla ostoksille, kun isompi lapsi on hurjan jännittävällä kesälomareissulla mummunsa huomassa.

Ps. Kaikki kynnelle kykenevät ensi viikonloppuna Kaukajärvelle kannustamaan ja tutustumaan yhteen maailman hienoimmista urheilulajeista! Kisat alkavat lauantaina klo 15.00 ja sunnuntaina klo 12.00.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti