perjantai 15. lokakuuta 2010

After week- Paleo

Paleo on lähtenyt ihan mukavasti käyntiin. Kymmenettä päivää vedellään täydellä vauhdilla ja ensi keskiviikkona koittaa ensimmäinen vapaan syömisen ateria. Tämä ei tosin tarkoita silti mitä tahansa syömistä. Vapaan syömisen päivän jälkeen mukaan leikkiin otetaan marjat.

Alku oli melko hankalaa, ensimmäisten päivien epätäydellinen ketoosi aiheutti pahoinvointia ja kuvotusta ja olo oli kuin raskaana olisi ollut. Viidentenä päivänä ketoosi humahti päälle kunnolla ja yhtä hiilihydraattihimokohtausta lukuunottamatta olo on ollut superhyvä ja pirteä koko ajan. Alkupäivinä oli myös selkeää sokerikoukku-päänsärkyä.

Liikunta on jäänyt melko vähiin, tosin alunperinkin on tarkoitus ollut kuunnella kehoa. Ilman hiilareita on vaikea urheilla tehokkaasti, se on fakta nro. 1. Koulumatkapyöräilyä ja reilusti reipasta ulkoilua lähinnä. Viime viikonloppuna olin Sipoossa ravintoneuvoja-koulutukseni urheiluravitsemus-kurssilla ja siellä tuli ulkoiltua useampaankin otteeseen läheisessä meren rannassa. Me like it!

Koko viikonlopun jaksoin keskittyä ennen näkemättömän hyvin ja siitä tunteesta sai mukavasti vahvistusta tsempata tämän dieetin kanssa. Kaikki vatsavaivat ja jatkuva aamupäivä-niistäminen ovat häipyneet viljatuotteiden ja maitotuotteiden poisjättämisen jälkeen. Viljojen ärsyttävyys ja maitotuotteiden limaisuuden aiheuttaminen eivät siis voi olla aivan tuulesta temmattuja väitteitä.

Treeneistä olen pitänyt tarkoituksella hieman huilia näin siirtymäkauden päätteeksi. Uuden kauden treenit alkavat testauksella viikon päästä viikonloppuna ja säntillisen ohjelman noudattamisella marraskuun alusta. Olen myös todennut, että painonhallintajutut/ laihduttaminen yms. + tehokas treenaaminen = error. Eli systeemi kannattaa pitää omina kokonaisuuksinaan, jos vain mahdollista. Viime vuoden sairastamistilastoni kertovat kaiken oleellisen energiavajeessa treenaamisen vaarallisuudesta vastustuskyvylle.

Syöminen ja tietyistä ruoka-aineista pidättäytyminen on sujunut melko hyvin. Olen sortunut kaksi kertaa ja toisella kerralla söin omenan mummolassa "kahvipöydässä" (hedelmät eivät kuulu vielä tähän vaiheeseen) ja toisella kerralla muutaman pikkuisen palan luomua tummaa suklaata kotona punaviinilasillisen kanssa. Kaiken kaikkiaan ketoosi on toiminut vallan mainiosti alkuvaikeuksien kaikottua. Vihanneksia ja juureksia tulee arvioni mukaan 900-1200g/pvä, joten niistä tulee hieman hiilaria aivojen glukoosin tarpeeseen ja vaadittava minimimäärä kuitua suoliston hyvinvointiin. Kuitua on lisäksi myös syömissäni pähkinöissä (joita kuluu) ja Molkosanissa.

Alla hieman sapuskakuvia (jemmasin kameran keittiöön pysyvästi) antamaan mielikuvaa "ankeasta dieetistä" ja mahdollisesti lisäämään inspiraatiota toteuttamaan terveellisiä ruoka-annoksia:


Savulohta, itsetehdyllä basilika-mantelipestolla kuorrutettuja kasviksia, kananmunaa + kokeiluna oman luomukurpitsan siemeniä paahdettuna ja ruususuolalla suolattuna. Siemenet olivat melkoista herkkua, joten ne eivät kauan ehtineet keittiössä vanheta.




Uunilohta, pestolla kuorrutettuja kasviksia. Omia uunissa kypsennettyjä luomu-väriporkkanoita rosmariinilla maustettuina.


Tuoreita kasviksia, katkarapu-simpukka-tomaatti-purjo-muhennosta sekä cashew-pähkinöitä.



Jokapäiväiseen vatsan hyvinvointiin Molkosan Vitalityä, maistuu melko karmealle "muka-appelsiinille", mutta menee kurkusta alas ja ennenkaikkea toimii!



Paistettuja muikkuja, sitruunaviipaleita maustamiseen, höyrytettyä parsakaalia ja omaa luomupurjoa.



Luomu-munakoisoa (omia) ja luomu-kesäkurpitsaa luomu-chilijauhelihalla ja avokadosoosilla maustettuna ja uunissa kypsennettynä. Munakoisot olivat niin suurta herkkua.



Luomu-väriporkkanoita ja niistä tehtyä hauskaa sateenkaariraastetta. Tiesittekö muuten, että porkkana on ollut alunperin violetti? Oranssisuus on jalostustyötä.


Savulohta, paprikaa, omaa luomu-kurkkua, hapankaalia, omia luomu-tomaatteja ja cashew-pähkinöitä. Keep it simple. Lounaan valmistukseen meni 5min.

Aamupala: Purjo-munakas, tomaattia ja paprikaa, graavilohta, Molkosania, hapankaalia, vitamiineja, vettä ja tietenkin Aamulehti.


Luomu-kurkkua, väriporkkanoita, avokadoa, kananmunaa, pinaatti-chilijauhelihaa, auringonkukansiemeniä.


Savulohta, lasten kanssa kerättyjä suppilovahveroita, paistettua luomu-kesäkurpitsaa, hapankaalia ja vihreää salaattia.

Nämä sapuskat ovat niin hyviä. Olen aivan koukussa omiin luomuvihanneksiin, maistuvat paljon paremmille (ihan oikeasti). Lisäksi olen koukussa macadamia-pähkinöihin, pestoon, erilaisiin savukaloihin ja Clipperin valkoiseen minttuteehen, nam. Nyt teehetki koittaa, joten adios!

1 kommentti:

  1. Ei ranskanperuna, ei pizza, sinä kuolet nälkä joskus, hehe, tsemppiä

    Arva kuka

    VastaaPoista