keskiviikko 6. lokakuuta 2010

PPPP- Pirkan hölkkä, paljolti palauttelua ja Paleo-dieetti

Hieman on taas vierähtänyt aikaa viime blogitekstistä. Viime sunnuntaina tuli juostua Pirkan hölkkä. Valmistautuminen meni erittäin heikosti ja vielä sunnuntai-aamunakin oli katastrofin elkeitä ilmassa. Koko syyskuussa en ehtinyt harjoitella juoksua kunnolla, vaikka suunnitelmat olivat hyvät. Koulustressi, koulumatkapyöräily ja perheessä myllännyt sairastelukierre tekivät olon voimattomaksi. Viimeisellä viikolla meille tuli kylään vatsatauti ja muutama päivä meni pelkästään potilaita hoivatessa.




Juoksuselostus

Kaikesta huolimatta pääsin lähtöviivalle ja kauhunsekaisin tuntein matkaan. Alku lähti hitaasti käyntiin, kauhea ruuhka muutamat ensimmäiset kilometrit + puskapissalle jo 4km kohdalla. Matkavauhti löytyi kuitenkin nopeasti ja peesasin yhtä porukkaa suurimman osan matkasta. Toiset rupattelivat niitä näitä ja minä keskityin roikkumaan mukana ja tuijottelemaan toisten lenkkareita. Eka 11km meni tasan tuntiin niin kuin pitikin. Puolimatkassa oli jo 3min yliaikaa alle 3h tavoitteesta hitaan polkuosuuden takia. Siinä mentiin possujunassa ja veturi oli hieman liian verkkainen. Ohi ei viitsinyt kimpoilla metsän puolelta, kun jo polullakin nilkat pyörivät. 21km kohdalla jalat tilttasivat ja viimeinen kolmannes oli tuskien taival. Kuntoa olisi piisannut, mutta jalkojen kestävyys oli ennakkoarveluiden mukaisesti erittäin heikkoa. Hampaat irvessä ja alamäet itkien taivalsin maaliin ja loppuaika oli 3.06,43. Pikkuisen jäi tavoitteesta, mutta olin todella yllättynyt, että lopussa ei tullut suhteessa enemmän yliaikaa.

Ravinto eli tankkaus- ja huoltopuoli:

Viikolla tuli syötyä miten sattuu. Lauantai oli myöskin tiukka päivä ja vasta illalla puolisoni huomautti, että kannattaisi varmaankin vähän syödä jotakin kisaa ajatellen. Söin tutun tankkiannoksen eli pari lautasellista pestopastaa ja 0,5l 8%:sta urheilujuomaa Gutzy Energy Loaderia. Ateria on juuri bueno ja hyväksi havaittu, olkoon sitten pelkkää psykologiaa tai ei. Aamulla 2,5h ennen hölkkää söin jättilautasellisen kaurapuuroa ja itsetehtyä mustikkakiisseliä, juomaksi vettä.

Itse kisaan teippasin mukaani 4 pakettia geeliä, 3 kpl Clif:in energiageelejä ja yhden kofeiinigeelin. Geelit kulkivat mukavasti mukana jesarilla teipattuna reisissä ja kyljissä. Ensimmäisellä huoltopisteellä en ottanut vielä geeliä, vaan järjestäjän urheilujuomaa, koska geelejä oli yksi liian vähän (ei ollut otollisia teippauspaikkoja enempää). Vatsa heti kramppiin ja saman tien iski takaraivoon, pitikö sitä taas kokeilla, kun se ei kerran sovi. Olen huomannut paljon toimivammaksi yhdistelmäksi imeytymisen kannalta geeli+vettä-systeemin kuin urheilujuoman. Suklaanmakuinen geeli piristää mukavasti mieltäkin kovassa tohinassa ja nämä käyttämäni saavat luomulaadustaan erityisplussan. Lopuilla huoltopisteillä otin geeliä + vettä ja imeytyminen sujui hienosti ja ongelmia ei enää ilmaantunut. Parilla viimeisellä pisteellä rouskutin suolakurkkuja krampin tuskiini, mutta en huomannut siitä olevan vastaava hyötyä.

Kisan jälkeen oli pienoinen yllätys, kun mikään juoma tai ruoka ei ottanut imeytyäkseen. Suolaa karisi ohimolta, kurkkua kuivasi ja heikotti, mutta vatsa sanoi töks. Pikkuhiljaa iltapäivällä suklaata ja keltaista sokerijaffaa ja alkoi taas taju palata. Illalla sitten kunnon sapuskaa.

Palautumisesta:

Jalat tulivat niin kipeäksi, että jos sen olisi tiennyt etukäteen, olisi voinut juoksu jäädä juoksematta. Sunnuntaina liikuin lähinnä seiniä ja sohvia pitkin käsivoimin hinaten. Maanantaina olo oli vielä tuskallisempi ja töissä ei jalka taipunut edes hierontapöydän polkimille. Tiistaiaamuna kävin vetäisemässä 55+ spinningin ja soutu sujui, 10,2km tunnin aikana. Ergon päältä noustessa jäykkyys palasi ja venytykset olivat tuskaa. Tänään keskiviikkona pyöräilyä ja se sujui jo ihan jees, portaita voi kävellä jo myös alaspäin. Onpahan omakohtaista kokemusta, jonka perusteella voi suositella lämpimästi kaikkia tulevia asiakkaita harjoittelemaan huolellisesti ja lajinomaisesti moisiin koitoksiin.

Paleo-dieettiä:

Tänään aloitin hurjalta kuulostavan dieettikokeilun, onhan siirtymäkausi otollista aikaa tehdä jotakin extremeä. Tarkoitus ei ole varsinaisesti pudottaa painoa, vaan kiristää rasvaprosenttia pienemmäksi. Tämän aamuisen vaakalukeman ja turvotuksen mukaan saa kyllä muutama kilokin lähteä. Tarkoitus on myös parantaa insuliiniherkkyttä ja sitä kautta hiilihydraatin sietokykyä. Kehon puhdistuminen puhtaammalla ruoalla on myös erittäin tervetullut vaikutus.

Dieetti kestää kokonaisuudessaan noin 2kk ja siinä on monta erilaista vaihetta. Alkuvaiheessa ollaan hyvinkin niukalla hiilihydraattimäärällä panostaen energiansaannin hyvälaatuisiin rasvoihin ja proteiineihin.

Paleodieetin perusjuttuja:

- syödään reilusti hyvälaatuista proteiinia, lihaa ja kalaa etupäässä
- syödään reilusti hyvälaatuisia rasvoja: pähkinät & siemenet, avokado, rasvainen kala, oliiviöljy, kylmäpuristettu kookosöljy, lihojen ei tarvitse myöskään olla sieltä rasvattomimmasta päästä
- syödään reilusti kasviksia ja juureksia, myöhemmissä vaiheissa marjoja ja hedelmiä
- maitotuotteet, viljatuotteet ja kaikki prosessoitu ravinto jätetään pois, myös tähän kategoriaan kuuluvat juomat

Itse käytän lisäksi jonkin verran mukaan kelpuuttamiani tarpeellisia lisäravinteita:

- kalaöljy
- monivitamiini
- D-vitamiini
- Molkosan Vitality suoliston hyvinvointiin

Olo dieetillä on reipas ja kaikinpuolin hyvä tasaisesta verensokerista johtuen. Nälkää ei tarvitse nähdä, sillä energiansaanti pidetään riittävänä. Proteiini antaa kylläisyyden tunnetta ja rasvapitoinen ruoka pitää nälänhallinnan kuosissa. Peruskestävyys- ja voimapainotteista liikuntaa voi ja pitää harrastaa normaalisti. Tehokkaammat anaerobiset treenit yms. eivät ole kovin mukavia hiilihydraattivajeesta johtuen. Riittävään syömiseen ja energiansaantiin pitää kiinnittää huomiota, mutta muuten tämä dieettaaminen on helppoa.

Paleo sopii myös laihdutukseen, sokeri-/hiilarikoukutuksen hallintaan ottamiseen ja itse haluan kohdistaa vilja- ja maitotuotteiden aiheuttamia mahdollisia haittavaikutuksia. Leivän (hiilari+hiiva= vatsa kuplii) syömisen olen jo selkeästi yhdistänyt vatsavaivoihin, mutta tällä poissulkevalla dieetillä on mahdollisuus selvittää mahdolliset loputkin vaivat ja sopivuudet melko tarkasti. Dieetistä palataan "normaaliin ruokavalioon" yksi ruoka-aineryhmä kerrallaan. Ensimmäisenä kehiin pääsevät gluteenittomat viljat eli riisi, kvinoa jne. Aika näyttää kuinka homma toimii, mutta usko on jo etukäteen vahva ja uskoisin tästä dieetistä tulevan hitti terapia-asikkaiden avuksi!

Innoituksena aiheeseen on toiminut muutama seuraamani bloggaaja ja tuttu kokemuksineen sekä alla oleva kirja:



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti