perjantai 29. lokakuuta 2010

Uuden treenikauden aloitus ja uudenlaista intoa myös ravitsemusrintamalla

Uusi treenikausi on korkattu tällä viikolla ja punttitreeneillä aloitellaan kautta 2010-2011. Ohjelmassa on alkuun pari viikkoa jumppapunttia kolme kertaa viikossa: 3 sarjaa x 20 toistoa kuntopiiri-tyylisillä palautuksilla (vaihtopalautus, kierroksen välissä 3min) seuraavilla perusliikkeillä kevyillä painoilla:

- jalkaprässi
- alasoutu (talja)
- askelkyykky
- vipunosto sivulle
- pohkeet: päkiälle nousu painojen kanssa
- penkki käsipainoilla
- ranskalainen punnerrus

+ vatsa-selkäkuntopiiri 2-3 kierrosta 30 toistolla perusliikkeitä vaihdellen + pitoja

Jos salilla on ruuhkaa yms., voi treenin tehdä myös supersarjoina/patteriharjoituksena tehden 2-3 liikettä kerrallaan valmiiksi harjoituksen idean siitä kärsimättä. Jumppapuntin tarkoitus on totuttaa lihakset punttiin sekä ottaa liikkeiden liikeradat/ suoritustekniikat haltuun.

Pari viikkoa mennään tällä systeemillä, jonka jälkeen tehdään voimatestit sopivaan saumaan. Testien jälkeen käydään maksimirautojen kimppuun. Voimatasot eivät ole mitenkään huikeat kummallakaan siskoksella, joten puuhaa ja kehityspotentiaalia riittää tällä saralla. Punttia aion tehdä paikallisella salilla http://www.kuntokeskuslinja.fi/, josta löytyy upouudet ja kunnolliset David- laitteet, Wattbike-pyöriä (ihan huippuvehje korvaavaan harjoitteluun + rospuuttokeleille) sekä tietysti uusia C2-ergoja.

Minulle merkkaa salilla ennen kaikkea paikan siisteys (ei villakoiria nurkissa ja jumppamatoilla), uudet & toimivat ergot soutuharjoitteluun sekä kunnolliset peruslaitteet eli sopivat painot + tangot ja penkki- ja kyykkytelineet turvaraudoin. Viime syksynä pudotin painot päälleni penkkiä tehdessä (vain toinen puoli putosi eli vierityskään ei pelastanut) ja se ei ollut mukava kokemus. Tänä vuonna aion maksimoida turvallisuuden ja sitä kautta minimoida vammariskit maksimivoimaharjoituksia tehdessä. Jos ei ole kaveria varmistamassa, on laitteista syytä löytyä turvallisuutta merkittävästi parantavat tuki-/apuraudat, joiden varaan painot putoavat, jos jerkku loppuu kesken kaiken.

Ravintopuolella olen uppoutunut useammankin juniori-urheilijan ruokapäiväkirjoihin ja pohtinut erityisesti urheilevien lasten ja nuorten ravitsemusta ja sen monia ongelmakohtia. Saluksessa tuli käytyä urheiluravitsemus-kurssi ja tietoa siltä saralta riittää jaettavaksi ainakin hetkeksi aikaa. Tiedonnälkä on kuitenkin jatkuva ja pyrin päivittämään tietämystäni omatoimisesti myös koulutuksien ulkopuolella.

Lisäaineettomuus-intoilulleni olen saanut uutta pontta Mats-Eric Nilssonin uudesta käytännön opuksesta, joka on jonkinlainen jatko-osa Petos lautasella- kirjalle.


Kirjaa löytyy mm. nettikaupasta http://www.booky.fi/ hintaan 18,70 eur kotiin kannettuna, eli ei ollenkaan paha laadukkaasta käytännön ravinto-oppaasta (suomennos mukautettu todella hyvin Suomen olosuhteisiin). Kirjassa käsitellään hyvin paljolti ruokamme sisältämiä lisä- ja apuaineita ja niiden vaikutuksia ravinnon laatuun ja kehoomme.

Myös omassa elämässäni sain karvaasti kokea käytännössä, miten voi käydä lisäaineettomalle leivälle:


Vain 8 vrk leipälaatikossa ja luomu-spelt sämpylät täysin homeessa, kuten kuvasta näkyy. Näin leivälle tietysti oikeasti pitäisikin käydä. Jätin leivät laatikkoon lasten välipalaleiviksi ja unohdin ne tyystin, kun omaan ruokavaliooni ei tällä hetkellä leipä sisälly. Mäkkärin hampurilaissämpylät ovat sen sijaan toista maata, eivätkä taatusti pilaannu, vaikka kuluttaja olisikin hieman hajamielinen: Iltalehti 1.9.2010

Epäonnisesta perjantai-päivästä (eilinen) johtuen saan pitää ensi viikolla ylimääräisen viikon "loman" koulusta ja osittain myös treeneistä. Perjantai-aamu alkoi jo masentavissa merkeissä pyöränrenkaan puhjetessa koulumatkalla. Raskaan päivän jälkeen illalla kotona pommiräjähdystä siivoillessani tyrkkäsin käteni epähuomiossa tiskialtaassa huippuhienoon, superkalliiseen, tehokkaaseen ja ennenkaikkea erittäin terävään kokkiveitseemme. Ensiapuun illaksi ja reikä sormessa oli todella luuhun asti, vaikka aluksi arvoin lääkäriin lähtöä. Saldona pari tikkiä.

Onneksi viilto osui aivan sormen päähän ja jänteet säästyivät täystuhoutumiselta, joka olisi ollut katastrofi kaikin puolin hierojan ammattia & soutua ajatellen. Lääkäri antoi määräyksen pysyä kaukana veitsistä, poissa treeneistä, kunnes haava lakkaa särkemästä + välttää tiskausta ja saunomista. Tikit poistetaan 8.11. joten siihen asti on ainakin hieronta- ja ergotaukoa 100% ja jatkossa mennään parantumisen etenemisen mukaan.

Korvaavaa treeniä aion tehdä lähinnä pyörällä, kunhan saan mokomaan rakkineeseen (taas) uuden takakumin. Pyörässäni on myös ohjaustanko melkein irti ja jarrut heikossa hapessa (löystyvät aina sateella), joten fiksausta vaaditaan jo turvallisuuttakin ajatellen.. En muuten suosittele kenellekään ostettavaksi Crescentin keskihintaista hybridiä, jatkuvasti saa olla remppaamassa. Puntti, juoksu tai esimerkiksi sauvakävely treeneinä ei tule kysymykseenkään, ennen kuin tämä tuskallinen kipu helpottaa ja kättä pystyy liikuttamaan ilman viiltäviä kipupiikkejä. Tällä hetkellä edes tujut särkylääkkeet eivät tehoa ikäviin oireisiin.

Ensi viikolla olisi tarkoitus purkaa kaikki rästihommat ylimääräisen ajan ansiosta, mikä toivon muaan helpottaa jatkuvaa stressiä ja sitä kautta ehkäisee jatkossa edm. kaltaisia huolimattomuudesta ja väsymyksestä johtuvia onnettomuuksia.

Nyt jatkan ylläolevan kirjan pariin ja luen iltalukemiseksi herkullisia kauhukertomuksia elintarviketeollisuuden kieroiluista.

1 kommentti:

  1. Tsemppiä Niina, hyvä kun saat harjoittele Kuntokeskuslinjassa, turvallinen varma paikka ja varma puhtaan puole lähes 10. Ala masentu jos tarvitan olla ilman paino viikko tai vähän lisää, aika on riittavasti, se haava parantamisen on nyt etu.

    Crescent on hyvä pyörä, tarvitse vaan huolto, hehe, en ole pyörä especialisti mutta voin yritta autta, soita vaan. Siella keskella matka, Tampereen ja Kangasalan on Emilia Sport pyörä kauppa, heidän kansa hoidetan meidän valineitta.

    Yksi asia kieletty kotona on laita teravat puukot tiskiallassa muut valine kansa, erittäin varallinenn se on, heh

    Terveisia ja ala hermostu

    Carlos

    VastaaPoista