keskiviikko 23. helmikuuta 2011

Motivaationolla


Ensimmäistä kertaa uuden elämäni aikana eli viimeisen kuluneen 1v 8kk:n aikana joudun todella kamppailemaan itseni kanssa raahatessani itseäni ulos lenkille jäätävään pakkaseen saati sitten punttisalille tai muihin sisätreeneihin. Olen jauhanut päässäni näitä motivaatioasioita viimeiset pari viikkoa ja nyt ajattelin kokeilla, jos tämä kirjallinen ja julkinen purkautuminen antaisi potkun persuksille ja hommat palaisivat raiteilleen.

Ergokisojen jälkeen olin todella pettynyt tulokseeni, joka olikin kyllä aivan ala-arvoinen. Silti ajattelin kisojen jälkeen, että ei muuta kuin häntä pystyyn ja menoksi. Käytännön toteutus kertoo tällä hetkellä jotain aivan muuta ja pyöriskelen itsesäälin alamaissa.

Mukava noidankehä syntyy nykyisessä superkiireisessä arjessani hyvin helposti. Kaikki alkaa siitä, että en ehdi laittaa terveellistä sapuskaa, jonka olen kyllä onnistunut ostamaan kiltisti kaupasta. Kun en ehdi laittaa ruokaa syön kiireessä ja karmeassa nälässä jotakin epäterveellistä ja yleensä aina liikaa, koska suuri energiavaje syntyy yllättävän nopeasti mm. koulussa. Vatsa täynnä ja verensokerin romahtaessa ei tee enää mieli lähteä treenaamaan. Illalla väsyttää, mutta uni ei tule. Seuraavana päivänä piristän itseni hereille sokerilla tai kofeiinilla, jotta pystyn luovimaan koulupäivästä läpi. Kofeiini liian myöhään otettuna aiheuttaa unettomuutta uudelleen ja kierre on valmis.

Treeneissä ei kulje. Koulussa on rankkaa fyysisesti ja edm. ruokavalio ei palauta ja lataa loppuun kulutettuja akkuja. Punttiohjelma tällä hetkellä on sen verran kova, että sitä ei parane mennä vetämään takki auki. (Enpäs muuten muista koska viimeksi olisi jäänyt punttitreeni kesken ennen tätä). Ulkona on jatkuvasti liikaa pakkasta ja harmaan seinän tuijottelu sisätreeneissä ei kiehdo, kun töissäkin saa olla sisällä hela dagen.

Olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että minun tulisi itsekin pystyä noudattamaan omia ohjeitani ravitsemuksesta, unesta & levosta sekä lihashuollosta. Tämä se vasta tympiikin siinä vaiheessa, kun homma alkaa karata käsistä. Voipahan ainakin tulevaisuudessa ammentaa intoa ja motivaatiota asiakkaille "Kyllä minä kuule tiedän"- asenteella. :)

Toivottavasti tämä tästä nyt. Äsken ainakin juoksin lenkillä jostain kumman syystä, vaikka olin etukäteen päättänyt olevani liian väsynyt reippaaseen treeniin ja ajatellut tehdä vain pienen kävelylenkin "raikkaassa" pakkasilmassa virkistyäkseni.

5 kommenttia:

  1. Mulla on missio saada sut mun kanssa ergotreeneihin!!! :D noh ehkä aluks kelpaa, jos mentäis vaikka juokseen ja sit saunoon sen jälkeen + hioon taktiikkaa kesälle! Kyllä se siitä taas lähtee, ajattelet vaan kesää jo :)

    -N

    VastaaPoista
  2. Paras neuvo minkä ikinä itse olen saanut on:
    " ASIA KERRALLAAN". Sitä mietin ahdistuksen riipiessä mieltäni. Asia kerrallaan - se toimii!

    - Minna, VS

    VastaaPoista
  3. Hyvä on kun tiedat missa se ongelma on. Kuten Minna sano: ASIA KERRALLAAN, monet ongelmat et kirjoita tänne ja minä en rupeta kirjoitaman, rauhallisesti nyt purkaman asioita oikea suuntaalle ja motivaatio tule takaisin, se tunttui jo viimeinen perjantai harjoituksessa.
    Minä voi lähte juoksulle teidän kansa tarvittaessa, saunalle ei varma onnistu, heh.

    Tsemppiä

    Carlos

    VastaaPoista
  4. Moi, käyn täällä useinkin mut ajattelin nyt kommentoida kun mulla on ihan sama tilanne päällä. SM-kisoissa jäi tavoite saavuttamatta ja sen jälkeen iski kauhea itsesääli ja nyt ei treeni kulje... Vaikka nyt nimenomaan PITÄISI kulkea kun kisoja on taas tulossa. Jos löydät motivaation jostain niin kerro mullekin, mistä sitä löytää... :) Tsemppiä.

    VastaaPoista
  5. Kiitos tsempeistä! Jo piristi kummasti :)

    Viime viikolla sain aikaiseksi 3 tosihyvää treeniä, joista tuli oikein hyvät fiilikset ja ehdin jo innostua treenamisesta uudelleen. Jos viime perjantaina olisin vetänyt 2k- testin, olisi enkka tullut varmasti kymmenellä sekunnilla ;)

    Herkkä kulku tiesi kuitenkin peruskaavan toistumista eli eilen kurkku kipeäksi. Nyt odottelen jo (eilisen masennuksen laannuttua) toiveikkaana kurkkukivun helpottamista. Mulla on kauhea mieliteko lähteä koluamaan paikallisia "erämaa"-latuja eli hiihtelemään kevätauringonpaisteeseen pertsan baanoille.

    Tsemppiä Millalle myös, ja nauti sinäkin talviunelta heränneestä auringosta ja tee muitakin kuin ergotreenejä välillä. Ja kunnon treenihän piristää aina, kun vain saa aloitettua sen! :)

    VastaaPoista