lauantai 30. huhtikuuta 2011

Ensimmäinen "oikea" rasitusvammani

Tätä tekstiä kirjoitan yhdellä kädellä, sillä:




Kädessäni on tendiniitti eli Flexor Carpi Ulnaris-lihaksen jännetulehdus.

Tämänkaltainen tulehdus johtuu yleensä yksipuolisesta kovasta rasituksesta, mutta minun käteni on kyllä saanut erittäin monipuolista ja kovaa rasitusta jo pidemmän aikaa. Hierontaa monta tuntia viikossa, soututreenit, puntilla maastaveto yms. isoilla painoilla ilman ranneremmejä yms. ovat toimineet mukavasti alkuväsytyksenä. Viimeisenä tikkinä painin pienen takapihani kunnostuspuuhissa repimällä irti monta metriä pitkiä piikkiherneaidan juuria ja yhtäkkiä vain huomasin vasenta kättäni särkevän. Kun ilta ja yö tuli oli tuska melkoinen hyvästä ensiavusta (kylmäys ja tulehduskipuun Ibuprofenia) huolimatta. Seuraavana päivänä käväisin terveyskeskuksen päivystyksessä ja tuomio oli tyly: käsi lastaan kahdeksi viikoksi, mahan rei'ittävä Burana-kuuri kaupan päälle ja hyvin varovaista rasitusta määrittelemätön aika.

No, ekat soutukisat jää väliin ja vesillemeno viivästyy. Koulusta tulee poissaoloja, mutta näyttötutkinto-aikataulussa yritän pysyä. Kädelle pitää kehitellä hyvä kuntoutus-/jumppaohjelma. Normaalisti näissä vammoissa tavallisille tallaajille suositellaan hoidoksi "ikuista lepoa", mutta se on kuin laittaisi laastarin haavan päälle. Minulle ainoa oikea vaihtoehto on kuntouttaa ja vahvistaa käsi entistä ehommaksi, sillä olen umpioikea-kätisenä todennut sittenkin tekeväni monia juttuja myös vasurilla + tarvitsen 100% toimivaa kättä niin työssäni kuin vapaa-ajallanikin.

Akuutin vaiheen kuntoutumisessa on tärkeää lepo (kädessäni on kunnollinen lasta + tukiside), tulehduskipulääke + kylmäys. Tulehduksen poistamiseen elimistöstä ja kipulääkkeen runteleman vatsan hoitamiseen aion käyttää myös muutamia ravinnon kikkakolmosia. Kaksi kertaa päivässä avaan tukisiteen, poistan lastan ja laitan 20-30 minuutin ajaksi parhaan kaverini pyyhkeeseen kiedottuna tiukasti kiristäen ranteen ympärille.


Kunnollinen kylmäpussi tulisi olla jokaisen urheilijan perusvarustus. Näitä saa myös "räjäytettäviä" matkamallia, jonka aion hankkia varuiksi myös omaan käyttööni. Talvella saman asian ajaa muovipussiin kerätty lumi. Monta kertaa orastavaa kuumotusta ja kipua heti kylmällä hautomalla on ongelma dumpattu ennen edes sen ilmestymistä.

Uuden tekstin edellä mainitusta tulehduksen ravitsemuksellisesta hoidosta voisinkin bloggailla heti ensiviikolla, sillä taukoa tulee taas niin koulusta kuin treeneistä eli vapaa-aika lisääntyy äkillisesti. Pakollisen tauon olen kuitenkin kääntänyt jo positiivisten ajatusten voimin ilmaiseksi lukulomaksi, joka tuleekin todella tarpeeseen koulun loppurutistuksen lähentyessä päivä päivältä.




Oikein Hyvää Vappua kaikille!



kuvat

maanantai 11. huhtikuuta 2011

Kevättä rinnassa (mutta ei vielä rannassa..)

Hirmuisen kiireen vuoksi on tullut pientä bloggaustaukoa. Pahoittelut! Kouluhommia on enemmän kuin riittävästi. Vajaa kaksi kuukautta ja hierojan näyttötutkinnot alkavat. Sitä ennen on koulun oma loppukoe, jossa kysellään 45min ajan kaikkea mahdollista anatomiasta hieronnan kontraindikaatioihin. Myös ravintoneuvoja-koulussa rutistetaan viimeisiä aineopintoja. Pari kurssia perusopintoja ja kaikki etänä tehtävät erikoistumisopinnot olisivat vielä jäljellä..

Tässä loppuvaiheessa tehtävää diplomityötä varten tarvitsisin vielä yhden Demo-asiakkaan ravintoneuvontaan. Jos haluat demoasiakkaakseni tai tiedät jonkun, joka ehdottomasti haluaisi, ota yhteyttä maililla (löytyy profiilistani). Demoasiakkaalta vaaditaan innostunutta asennetta, sekä sitoutumista projektiin vähintään 3-4kk ajaksi sekä lupa käyttää projektin aineistoa lopputyössäni nimettömästi, mutta muuten asiakastyötä yksityiskohtaisesti esitellen.

Demoasiakkaaksi sopii jonkun ravitsemuksellisen ongelman kanssa painiva henkilö:

- erityisruokavalio-haasteet
- jonkin perussairauden hoitoon apua hakevat henkilöt (melkein kaikkien sairauksien hoitoa voidaan tukea ruokavaliolla)
- painonpudotukseen tähtäävät henkilöt
- urheilija, joka haluaa parantaa suorituksiaan oikeanlaisella ruokavaliolla
- halu syödä yksinkertaisesti terveellisemmin
- joku muu käy myös, esittele tapauksesi, niin katsotaan


Etenkin urheilija-asiakkaat kiinnostaisivat. Ota siis yhteyttä pikimmiten, jos olet kiinnostunut!

Sitten treeniä ja muuta asiaa vaihteeksi:

Treenit eivät ole sujuneet kovinkaan hyvin, vaikka nyt yritystä on ollut. Ylirasituksesta on kyllä todella vaikea päästä irti tässä oravanpyörässä. Nyt on pakko tsempata tosissaan ja yrittää syödä terveellisesti ja nukkua enemmän, jotta kovaa vauhtia lähestyvä kisakausi ei mene ihan pipariksi. Ongelmia on ollut nukkumisen kanssa, syömisen kanssa sekä treeneissä epänormaalien sykkeiden kanssa. Ja muutenkin on ollut huomattavaa alavireisyyttä. Olen aina sanonut miehelleni, että voin hyvin ja olen iloinen kun A. saan riittävästi unta B. saan riittävästi liikuntaa. Vähäinen ravintokaan ei haittaa kunhan edm. asiat ovat kunnossa. Nyt on molempien kanssa takunnut :(

Uniongelmat olivat aluksi sitä, että illalla ei saa unen päästä kiinni. Nyt ongelma on muuttunut ja uni tulee kyllä illalla, mutta on heräilyä aamuyöstä, joka on todella epätavallista minulle. Uniongelmien juuret johtavat lapsukaisten pikku-vauva-ajoille. Varovaisen arvion mukaan minulla on ainakin 500h tuntia univajetta viimeisen 4,5 vuoden ajalta. Vatsa on ollut stressistä soikeana ja tuntuu, että kaikki ruoat aiheuttavat ei-toivottuja reaktioita. Jonkinlainen rajoitettu terapiaruokavalio voisi olla paikallaan hetkeksi, sitä pitääkin tarkemmin pohtia. Treeneissä aluksi oli ongelmana, että sykkeet eivät nouse. Nyt syke kyllä nousee, mutta ei laske/palaudu millään. Parina aamuna olen tavoistani poiketen mitannut leposykettä ja se on ollut 60. Sen verran itseäni tunnen, että aamusyke on 10-15 pykälää liian korkealla. Kaikki ongelmat ovat lähtöisin mielestäni liian vähästä yöunesta (keskimäärin 7-7,5h/ yö) ja aivan liian suuresta stressikuormasta (kouluasiat ja arjen hulivilipyöritys). Pitää siis vaan yrittää ottaa rennommin = helpommin sanottu kuin tehty.

Treeninä aion tehdä ihan kevyttä koulumatkapyöräilyä ja hermottavaa punttia, kunnes pääsee vesille ja sykkeet & tuntemukset palautuvat normaaliksi. Ensi maanantaina olisi tarkoitus lähteä korkkaamaan rastikausi superkevyesti hölkötellen, jos aikataulut ja lapsenvahtikuviot onnaavat. Ihanaa kun pääsee taas suunnistamaan ja pyöräilemään. Kaukajärvi on kyllä valitettavasti vielä tukevasti jäässä eli kyttäys rannalla jatkuu. Viime vuonna vesille pääsi viikolla 17 eli kauaa ei tarvitse varmaankaan odotella. Ergoilu, hiihto ja sisätreenit alkavatkin tulla jo korvista pihalle. Onneksi meillä on neljä vuodenaikaa ja minulla henkilökohtaisessa käytössäni laaja skaala eri lajeja. Pysyy mielenkiinto yllä :)

Pyöräilykausi alkoi pyörän pikakunnostuksella eli renkaanvaihdolla ja jarrujen säädöllä. Takarenkaan vaihto onnistui jopa meikäläiseltä, mutta jarrujen kanssa meinasi mennä hermot. Päädyinkin satsaamaan murheenkryyni-pyörääni pikkuisen ja hankkimaan siihen uuden takajarrun, sillä olen ajellut (taas) käytännössä ilman jarruja.. Pyörä kaipaisi vielä kunnon pesun ja ketjujen rasvauksen, pitänee kerätä inspiraatiota ja hoitaa homma kuntoon. Fillari-raasuni saa kyllä ihan ala-arvoista kohtelua verrattuna Tuisku-veneeseeni, jota säädetään ja puunataan alvariinsa.

Tällä ajelen:




Tällä ajelisin hyvin mielelläni, rikastumista odotellessa:



kuva

Alla olevassa kuvassa oleva pyörä on Konan Jake The Snake- cyclocross-pyörä. Olen aivan ihastunut cyclocrossi-pyöriin niiden monikäyttöisyyden vuoksi. Cyclocross-pyörä on maantiepyörän näköinen allround-pyörä, joka rullaa hyvin, mutta sillä voi ajaa myös maastossa. Talvella tähän pyörään on saatavissa kunnolliset nastarenkaat ja on vieläpä varaa mistä valita. Näin tällaisen Jake The Snaken livenä koulun lähellä olevassa pyörätelineessä ja kyllä kuola valui, kun kävin sitä lähempää ihastelemassa. I Love It!

Hyvää alkanutta kevättä kaikille! :)

tiistai 5. huhtikuuta 2011

Voihan tulehdus!


Viime postauksessa lupailin valaista hieman tulehduksen poistamista tukevia ruoka-aineita. Itse olen joutunut turvautumaan muutaman käytössäni olevan peruslisäravinteen lisäksi tujakkaan Burana-kuuriin (2x600mg/vrk) jo toisen kerran. Tulehdus kädessäni ehti siis uusia viime viikonloppuna, kunnes huomasin terveyskeskuksessa laitetun lastan hiertävän juuri pahinta kipukohtaa ja vaihdoin käteeni ihan tavallisen tukisiteen ja nyt paraneminen on onneksi hyvin käynnissä.

Ironista kyllä, mutta Burana-kuuri on mielestäni parantanut vatsaongelmiani. Burana lääkkeenä on voimakkaasti vatsahaavalle altistava ja vatsahaavahan voi muodustua liiallisen/voimakkaan suolahapon syövyttäessä vatsan limakalvoja. Minulla on pitkän aikaa jo ollut oman diagnoosini mukaan liian matalat vatsahapot (pahoinvointi ja kuvotus oireina lisäravinteiden ja proteiinipitoisten aterioiden jälkeen ravinteet eivät pilkkoudu, sillä suolahappo on elintärkeä pilkkoja proteiineille). Joten sitten järkeilin 1+1=2, sillä viimeisen kahden viikon aikana ei ole ollut vatsa kertaakaan kipeä, vaikka olen syönyt kaikenlaisia ruoka-aineksia, myös sellaisia jotka ovat aiheuttaneet ongelmia viime aikoina.

Joka tapauksessa en todellakaan suosittele kenellekään vastaavaa, mutta tässä on taas yksi esimerkki siitä, että kaikki ei aina mene kuin oppikirjoissa :D

Sitten asiaan:

Tulehdusta lievittäviä yksittäisiä aineita:

1. Kalaöljy

Kalaöljyn nostaisin itse ykköseksi tässä jutussa. Ihmiset saavat nykyään aivan liian vähän välttämättömiä omega-3-rasvahappoja ravinnostaan ja tämä johtaa omega-3 : omega-6 rasvahappojen vääränlaiseen suhteeseen. Suhteen ollessa pielessä, omega-6-rasvahapot aiheuttavat tulehdusta elimistössä. Omega-3 ja -6-rasvahapot ovat siis molemmat välttämättömiä rasvahappoja, mutta näiden kahden suhteen tulisi olla oikea. Ihannesuhde superterveellisessä ruokavaliossa on 1:1 (n-3 : n-6), virallinen suositus on 1:3 ja käytännön toteutuma jopa 1:30, jos syödään paljon ruokateollisuuden valmistamaa tavaraa: valmisruoat, valmisleivonnaiset, pikaruoka jne. yleisesti ottaen kaikki tavara, missä tuoteselosteessa lukee kasvirasva tai kasviöljy tai margariini eli käytännössä halpa omega-6-voittoinen kasvirasva. Jep, kasvirasva on todella terveellistä!

Omega-3-rasvahappojen lähteenä kannattaa suosia rasvaista kalaa, sillä kasviperäisissä lähteissä rasvahapon ketju on lyhyempi ja ihminen pystyy käyttämään hyväkseen vain pitkäketjuista muotoa. Lyhytketjuisesta muodosta valmistuu kyllä pitkäketjuisia rasvahappoja, mutta hyötysuhde on huono. Tutkimusten mukaan vain 3-8% lyhytketjuisesta muodosta valmistuu pitkäketjuiseksi muodoksi.

Jos et halua vahtia omega-6-rasvojen saantiasi lukemalla tuoteselosteita, ota joka päivä reilu annos kalaöljyä, niin suhde pysyy hyvänä. Kalaöljyn laadun suhteen kannattaa olla tarkkana, sillä nykyään kalaöljymarkkinoilla on kaikenlaista yrittäjää. Kalaöljy härskiintyy helposti, ja kun useimmiten nykyään tuotantoprosessissa öljyn luontaiset antioksidantit tuhoutuvat, on öljy pilalla jo ennen kaupan lämmintä ja tehokkaasti valaistua myyntihyllyä. Kalaöljy ei koskaan saisi haista pilaantuneelle kalalle, ole siis tarkkana! Itse käytän Lysi Lemonia ja Eskimoa ja yhtään maanantaikappaletta (kop-kop) ei ole vielä sattunut minulle.

2. D-vitamiini

Nykyajan hittituote, jolla on selkeitä vaikutuksia vastustuskykyyn. Ei varsinaisesti liity tulehdukseen hoitoon, mutta parantaa yleisesti kehon immuniteettiä. Suosittelen 50 mikrogrammaa/vrk ympäri vuoden tai jos ulkoilet kesällä useita tunteja päivässä ilman aurinkorasvoja ja peittävää vaatetusta, voit sulkea pilleripurkin kesä-elokuuksi.

Suomalaisilla esiintyy aivan älyttömästi sairauksia (osteoporoosi, verisuonien kalkkeutuminen, masennus, MS-tauti, syövät jne.), joilla nykytutkimuksen mukaan on yhteys alhaisiin D-vitamiinitasoihin. Ihmistä ei vain ole luotu elämään täällä pimeässä Pohjolassa, vaikka rakastan itsekin talvea ja neljää vuodenaikaa.

3. C-vitamiini

C-vitamiinin on yleisesti tunnustettu auttavan mm. flunssan ja virtsatietulehduksen hoidossa. C-vitamiini auttaa elimistöä kaikessa oksidatiivisen stressin poistossa (C-vitamiini on antioksidantti). Tulehdustila aiheuttaa aina oksidatiivista stressiä, joten antioksidantteja tarvitaan estämään solutuhoja.

C-vitamiinia on monissa ruoka-aineissa (etupäässä tuoreissa kasviksissa, marjoissa & hedelmissä), mutta se tuhoutuu herkästi. Ärhäkässä tulehduksessa luonnollinen (Huom! ei synteettinen) vitamiinilisä 1-3g/vrk on paikallaan. C-vitamiini on vesiliukoinen, joten suuret määrät poistuvat luonnollista tietä tarvittessa. Ei kuitenkaan kannattaa rasittaa poistosysteemiä eli tarpeettomista nauttia liikaa.

4. Maitohappobakteerit

Ihmisen vastustuskyvystä 80% sijaitsee suolistossa. Bakteeritulehduksia ehkäistäessä suoliston kunto on ratkaisevassa asemassa. Tästä voisi kirjoittaa vaikkapa kirjan, mutta todettakoon, että ihmisen suolistossa on noin 1,5kg bakteereita ja jos ne ovat vääränlaisia (pahiksia) ei hyvä tule. Maitohappobakteereiden avulla voidaan suolistoon ikäänkuin istuttaa näitä hyviä bakteereja, jotka sitten edistävät ravintoaineiden muodostumista ja imeytymistä, huolehtivat limakalvojen kunnosta jne.

Maitohappobakteereita on nykyään jopa elintarvikkeissa, mutta nämä terveysvaikutteisina mainostetut tuotteet sisältävät yleensä kaikenlaista lisäainetta ja sokeria yms. joten itse suosin ihan perinteisiä kapseleita ja lapsilleni tippoja. Maitohappobakteereita on sopiva käyttää kuuriluontoisesti, muutama kanta kerrallaan ja kantoja vaihdellen. Itselläni käytössä tällä hetkellä Bioteekin Probiootti Plus.

Maitohappobakteerit ja antibioottikuurit ovat perinteisessä lääketieteessä naimisissa keskenään. Mielestäni on jotenkin hullua, että antibiooteilla tuhotaan suoliston bakteerikanta ja sitten sinne yritetään keinotekoisesti istuttaa uusi heti kuurin aikana tai kuurin jälkeen, jolloin täysin tapetussa tilassa ei mikään selviä hengissä. Ennalta ehkäisevässä vaihtoehtoisessa hoitomuodossa keskittyisin ensin vahvistamaan suolistoa, jotta näitä antibiootteja ei edes tarvittaisi. Ei tosin auta enää, kun on jo housussa..

Perusantibioottikuurin jälkeen voi mennä jopa pari vuotta, että bakteerikanta normalisoituu. Koko tämän ajan suolisto on altis uusille hyökkäyksille eli käytännössä kierre on valmis. Tämä kierre kerrottuna maapallon sairastavalla väkimäärällä, on aiheuttanut valtavat resitenssikannat ja uudet entistä kierommat bakteerit valtaavat alaa = ei hyvä :(

Itse en muista koska olen viimeksi syönyt antibiootteja ja pitäisi olla vähintään pää irti, että niitä nyt ottaisin. Nuoremmalle muksulle olen kyllä joutunut syöttämään parikin kuuria korvatulehdukseen. Hänen kohdallaan ruokavaliota on vaikea muuttaa korvatulehduksia ehkäiseväksi, sillä päivähoidossa erityisruokavalion saamiseksi vaaditaan miljoona lääkärintodistusta ja oikea sairaus, tiedostettu yliherkkyys ei riitä selostukseksi. Pari viikkoa sitten takaperin osuin hakemaan muksuja poikkeuksellisesti välipala-aikaan ja tarjolla oli lihapiirakoita ja perussokeri-viiliksiä!? Uskomatonta, siitä sapuskasta on kyllä laatu ja tuoreet raaka-aineet kaukana.

5. MSM

Aikaisemmin tänä keväänä jo yhdessä postauksessa kerroin MSM-valmisteesta. MSM:llä on hyviä vaikutuksia niveliin, iho-ongelmiin jne. MSM:n sisältämä rikki on emäksistä eli sillä on voimakas alkalisoiva vaikutus. Esimerkiksi nivelreuman (tulehduksellinen nivelsairaus) vaihtoehtomuotoisessa hoidossa MSM on tuonut monelle helpotusta.

6. Gluteeniviljojen poistaminen ruokavaliosta

Keliakia ja gluteeni-intoleranssi on joissakin lähteissä sama asia, mutta koulussani ne erotetaan toisistaan samantyyppisesti kuin maitoallergia ja laktoosi-intoleranssi.

Keliakiaa sairastaa suomalaisista 2% ja näistä 2/3 tietämättään. Gluteeni-intoleranssista eli gluteeniviljojen sopimattomuudesta kärsiviä ihmisiä on varmasti ainakin toinen mokoma. Itsekin kuulun tähän joukkoon ja pystyn luettelemaan monta ystävääni heti tältä istumalta.

Pahimmat oireet aiheuttavat vehnä ja ruis. Kaura sopii myös useimmille keliaakikoille. Sekä keliakia että gluteeni-intoleranssi aiheuttavat tulehduksen ohutsuolen nukan limakalvolla. Keliakiassa suolinukka tuhoutuu yleensä kokonaan, mutta palaa ajan kanssa, jos tiukkaa gluteenitonta ruokavaliota noudatetaan.

Jos kärsit epämääräisistä tulehduksellisista oireista tai toiminnallisista vatsavaivoista, kannattaa testauttaa keliakia verikokeessa. Jos mitään ei löydy, voit vielä kokeilla gluteenitonta dieettiä 2-4 viikon ajan. Jos dieetti tuo helpotuksen oireisiin, suosittelen jatkamaan sitä lopun elämää.

Myös kurkumalla (itämainen maustekasvi) ja inkiväärillä on pitkä käytännön kokemus hyvistä vaikutuksista mm. ayurvedissä lääketieteessä tulehduksen ja kivun hoidossa, mutta itse en ole vielä ehtinyt perehtyä kummankaan käyttöön. Kurkumaa tulee kyllä humpsautettua aina itämaisia ruokia kokatessa reilusti mausteeksi, mutta se ei nyt tässä tapauksessa kelpaa minulle tutkimusaineistoksi :D