torstai 26. toukokuuta 2011

Terveystarkastuksia ja -tuloksia

Jokaisen urheilijan/kuntoilijan olisi hyvä käydä terveystarkastuksessa ennen tosimielellä treenaamisen aloittamista tai mahdollisten ongelmien puskiessa esiin yhtäkkiä. Minä en ollut käynyt pitkään aikaan tällaisessa tarkastuksessa ja nyt kun on ollut koko kevään näitä ylirasitusongelmia/ muita terveysongelmia, päätin tarttua härkää sarvista. Otin luurin kauniiseen (=rikkinäiseen) käteeni ja varasin kunnallisesta terveydenhuollosta lääkäriajan. Urheilijoiden terveystarkastuksia tekevät myös yksityiset lääkäriasemat esimerkiksi Tampereella Tampereen Urheilulääkäriasema UKK-instituutissa. Itse päätin säästää 87€ (kunnallisen terveydenhuollon kertamaksu 13€), sillä edm. puljussa tarkastuksen hinta on noin 100€.


Kunnallisella puolella riippuu tietysti paljon tuurista, minkälainen lääkäri sattuu kohdalle, mutta ainakin minun omalääkärini osasi hyvin huomioida myös urheilun ja fyysisen työni/opiskeluni aiheuttamat raistukset kartoittaessaan oireita ja määrätessään tutkimuksia. Minulle määrättiin huomattavasti laajempi tutkimuspaletti, mitä yksityisellä puolella tuohon sadan euron pakettiin sisältyy.

Tulevaisuudessa Personal Trainer-valmennussuhteita tai muita urheiluvalmennussuhteita aloittaessani aion aina passittaa asiakkaan perustarkastukseen, jos siihen on vähänkin aihetta. Terveysasioilla ei koskaan kannata riskeerata.

Minulta tutkittiin mm. seuraavia asioita:

- tulehdusarvot: kaikki niin kuin pitääkin eli ei koholla mitään
- hemoglobiini: 138 (naisten viitearvo 125-160)
- maksa- ja lihasarvoja: normaaleja, (nämä menivät hieman yli hilseen, että mikä merkkaa mitäkin..)
- kolesterolit (mitattiin ensimmäistä kertaa elämässäni..):
- kokonaiskolesteroli: 3,7 (suositusten tavoitearvo alle 5,0)
- triglyseridit: 0,36 (viitearvo 0,4-1,7)
- HDL ("hyvis kolesteroli"): 1,7 (naisten tavoitearvo vähintään 1,1)
- LDL ("pahis kolesteroli"): 1,8 (tavoitearvo alle 3,5)
- keliakia: negatiivinen
- verensokeriin ja insuliineihin liittyvät arvot normaaleja, paastosokeri 5,1 mmol/l (viitearvo 3,5-5,5)
- kilpirauhastutkimukset: arvot normaaleja
-EKG eli sydämen sähkökäyrä: normaali

Omat analyysini:

Hemoglobiini-arvo oli mielestäni ok. Olen kuitenkin urheillut hirmuisesti, käynyt läpi kaksi raskautta ja täysimetystä ilman ylimääräisiä rautakuureja. Silti harmittaa hieman, kun rautavarastoja eli ferritiinejä ei testattu, olisin halunnut nähdä onko siellä vajausta, sillä korkea hemoglobiini saattaa joskus olla silmänlumetta (kaikki raudat kierrossa). Syön melko paljon punaista lihaa (koska välttelen mm. tehotuotettuja broilereita), joka sisältää runsaasti rautaa ja tietysti kasviksia, joka antaa raudalle hyvät mahdollisuudet imeytyä (C-vitamiini).


Kolesteroliarvoihini olen supertyytyväinen. Käytän päivittäisessä ruokavaliossani melko paljon tyydyttynyttä rasvaa (kananmuna, maitotaloustuotteet ja lihaa jonkin verran), mutta ravinnon sisältämä kolesteroli ei ilmeisesti vaikuta kehoni kolesteroliin. Suurimmalla osalla ihmisistä kehossa olevan kolesterolin määrään päättää diktatuurisesti maksa, joka myös tarvittaessa valmistaa kehossamme tarvittavan kolesterolin. Jos maksan toimintamekanismi on kunnossa, kolesterolin tuotanto vähenee automaattisesti, jos sitä tulee ravinnosta elimistön tarvitsemat määrät. Minulla HDL : LDL suhde on erinomainen ja triglyseridit ovat niin matalalla, että eivät mahdu edes viitearvo-haarukkaan.

Pari kikkakolmosta henkilöille, jotka ovat saaneet sapiskaa lääkäriltä kolesteroli-arvoista:

1. Kolesterolilla ei ole todettu olevan yhteyttä sydän-ja verisuonitautikuolleisuuteen! (Kraussin meta-analyysi 1/2010, tutkimuksessa mukana lähes 350 000 ihmistä 23 vuoden ajalta, julkaistu arvostetussa American Journal Of Clinical Nutrion- julkaisussa)

2. Kokonaiskolesteroliarvolla ei ole kovinkaan paljon merkitystä. Vanhemmilla ihmisillä on todettu jopa korkeahkon kokonaiskolesteroliarvon tuovan enemmän terveyttä kuin matalan. Mutta:
Tärkeintä on muistaa: HDL: LDL suhde tulisi olla hyvä eli mahdollisimman korkea HDL ja mahdollisimman matala LDL. Ja triglyseridi-arvon tulisi olla mahdollisimman matala.

Käytännön esimerkki, miksi liika kokonaiskolesterolin tuijotus ei auta: Eräässä nimeltä mainitsemattoman B-alkuisen "kolesterolialentaja"-margariinin mainoksessa juhlittiin jamppa-perusjampan margariinin vaihdosta koitunutta muutosta, jossa kokonaiskolesteroli oli pudonnut 5,2:sta 4,7:än. Tässä muutoksessa kokonaiskolesterolin laskiessa oli samalla kuitenkin LDL noussut ja HDL laskenut eli oikeasti mentiin peffa edellä puuhun.. Ja tämän ne pöllöt olivat laittaneet vielä mainokseen :D

3. Kolesteroliarvoja tulisi ensisijaisesti korjata elintapamuutoksilla. Tupakoinnin lopettaminen on ykkönen. Rutkasti lisää liikuntaa on kakkonen ja jos nämä eivät auta, on aika alkaa hifistellä ruokavaliolla, joka on etupäässä HDL:n hilausta ylös, jotta suhde saadaan kohdilleen.



Negatiivisesta keliakiatuloksesta olen huojentunut, sillä se helpottaa huomattavasti käytännön elämää. Aion kuitenkin seurata vatsani tilannetta ja viljojen vaikutuksia edelleen suurennuslasilla.

Nyt vatsani on ollut kunnossa, sillä syön huomattavasti hiilihydraattipitoisempaa ruokaa kovien pyöräilymäärien vuoksi. Elimistön on huomattavasti helpompaa sulattaa hiilareita ja viime postauksessa mainitsemani vatsahappo-ongelmat ovat vähentäneet hieman nauttimieni proteiinien ennen niin runsasta kokonaismäärää.

Liikunnan harrastaminen tuntitolkulla ei onnistu karppaamalla sanoi kuka tahansa wannabe-karppi mitä tahansa. Toisaalta liika hiilari tuppaa näkymään heti vyötärölläni ja koska tunnetusti hiilaripitoisella ruokavaliolla verensokerin säätely on huomattavasti vaikeampaa (pitkän lenkin jälkeen tulee nälissään syötyä yliäyräiden), olenkin saanut taas vanhan tutun pelastusrenkaan pullistumaan. Onpahan uimarengas kesäksi ;).

Sokeritestien hyvistä tuloksista huolimatta olen edelleenkin sitä mieltä, että hiilihydraatti ei vain sovi minulle. Toivottavasti saan joskus kehiteltyä sopivan kombon, joka ei keräänny vyötärömakkaraksi, mutta auttaa jaksamaan kovien harjoitusmäärien alla, sillä olen syvästi addiktoitunut näihin hiilarinhuuruisiin kestävyyslajeihin.

Myös kilpirauhasarvot olivat täysin normaaleja, vaikka en ole käyttänyt jodioitua ruokasuolaa vuosiin ja jodia ei tule muusta perusruokavaliosta kovin huimia määriä. Mielestäni raffinoidun ruokasuolan vaihtaminen aitoon harmaaseen merisuolaan ja punaiseen ruususuolaan on terveysvaikutusten kannalta kaikinpuolin järkevää. Suomalaiset ovat tunnetusti suolan ystäviä ja se näkyy myös verenpainearvoissa. Minun mieltäni on pitkän aikaa kaihertanut kysymys, että aiheuttaako tämä raffinoitu perussuola enemmän verenpaine-ongelmia kuin esimerkiksi edm. alkuperäissuolat? Mututuntumalla mielestäni kyllä, mutta pitäisi perehtyä asiaan ja tutkimuksiin, kunhan vain ehtisin. PS. Verenpaineeni oli alkuvuodesta mitattaessa 118/54.

Sydänfilmi eli EKG oli normaali, mikä oli huojentava tieto, sillä sykkeet ovat olleet tammikuusta asti enemmän tai vähemmän sekaisin niin levossa kuin treeneissäkin. Meillä on suvussa taipumusta sydänsairauksiin ja siksi näitä juttuja on hyvä syynätä nuoresta asti. Ystäväni Teekuusi (Suunto T6- sykemittari) on sanomassa sopimusta irti patterin loppumisen johdosta, joten arkinen seuraus on nyt ollut väliaikaisesti katkolla. Suunnitelmissa on laittaa mittari joskus päälle koko vuorokauden ajaksi ja sitten analysoida käppyröitä ja kaikkia kivoja arvoja, mitä tuo härveli sitten osaakaan laskea.

Sydänjutut ovat yksi sellainen asia, johon tulen erityisesti kiinnittämään huomiota ammattini puitteissa tapahtuvissa ohjauksissa. En voisi kamalampaa tilannetta kuvitella kuin, että joku saa infarktin hierontapöydällä tai toteuttaessaan suunnittelemaani urheiluharjoitusta. Suomalaiset kun ovat tunnetusti sydänsairauksille alttiita.



Nyt kaikki vain lääkäriin marsmars! :)

kuvat