tiistai 5. huhtikuuta 2011

Voihan tulehdus!


Viime postauksessa lupailin valaista hieman tulehduksen poistamista tukevia ruoka-aineita. Itse olen joutunut turvautumaan muutaman käytössäni olevan peruslisäravinteen lisäksi tujakkaan Burana-kuuriin (2x600mg/vrk) jo toisen kerran. Tulehdus kädessäni ehti siis uusia viime viikonloppuna, kunnes huomasin terveyskeskuksessa laitetun lastan hiertävän juuri pahinta kipukohtaa ja vaihdoin käteeni ihan tavallisen tukisiteen ja nyt paraneminen on onneksi hyvin käynnissä.

Ironista kyllä, mutta Burana-kuuri on mielestäni parantanut vatsaongelmiani. Burana lääkkeenä on voimakkaasti vatsahaavalle altistava ja vatsahaavahan voi muodustua liiallisen/voimakkaan suolahapon syövyttäessä vatsan limakalvoja. Minulla on pitkän aikaa jo ollut oman diagnoosini mukaan liian matalat vatsahapot (pahoinvointi ja kuvotus oireina lisäravinteiden ja proteiinipitoisten aterioiden jälkeen ravinteet eivät pilkkoudu, sillä suolahappo on elintärkeä pilkkoja proteiineille). Joten sitten järkeilin 1+1=2, sillä viimeisen kahden viikon aikana ei ole ollut vatsa kertaakaan kipeä, vaikka olen syönyt kaikenlaisia ruoka-aineksia, myös sellaisia jotka ovat aiheuttaneet ongelmia viime aikoina.

Joka tapauksessa en todellakaan suosittele kenellekään vastaavaa, mutta tässä on taas yksi esimerkki siitä, että kaikki ei aina mene kuin oppikirjoissa :D

Sitten asiaan:

Tulehdusta lievittäviä yksittäisiä aineita:

1. Kalaöljy

Kalaöljyn nostaisin itse ykköseksi tässä jutussa. Ihmiset saavat nykyään aivan liian vähän välttämättömiä omega-3-rasvahappoja ravinnostaan ja tämä johtaa omega-3 : omega-6 rasvahappojen vääränlaiseen suhteeseen. Suhteen ollessa pielessä, omega-6-rasvahapot aiheuttavat tulehdusta elimistössä. Omega-3 ja -6-rasvahapot ovat siis molemmat välttämättömiä rasvahappoja, mutta näiden kahden suhteen tulisi olla oikea. Ihannesuhde superterveellisessä ruokavaliossa on 1:1 (n-3 : n-6), virallinen suositus on 1:3 ja käytännön toteutuma jopa 1:30, jos syödään paljon ruokateollisuuden valmistamaa tavaraa: valmisruoat, valmisleivonnaiset, pikaruoka jne. yleisesti ottaen kaikki tavara, missä tuoteselosteessa lukee kasvirasva tai kasviöljy tai margariini eli käytännössä halpa omega-6-voittoinen kasvirasva. Jep, kasvirasva on todella terveellistä!

Omega-3-rasvahappojen lähteenä kannattaa suosia rasvaista kalaa, sillä kasviperäisissä lähteissä rasvahapon ketju on lyhyempi ja ihminen pystyy käyttämään hyväkseen vain pitkäketjuista muotoa. Lyhytketjuisesta muodosta valmistuu kyllä pitkäketjuisia rasvahappoja, mutta hyötysuhde on huono. Tutkimusten mukaan vain 3-8% lyhytketjuisesta muodosta valmistuu pitkäketjuiseksi muodoksi.

Jos et halua vahtia omega-6-rasvojen saantiasi lukemalla tuoteselosteita, ota joka päivä reilu annos kalaöljyä, niin suhde pysyy hyvänä. Kalaöljyn laadun suhteen kannattaa olla tarkkana, sillä nykyään kalaöljymarkkinoilla on kaikenlaista yrittäjää. Kalaöljy härskiintyy helposti, ja kun useimmiten nykyään tuotantoprosessissa öljyn luontaiset antioksidantit tuhoutuvat, on öljy pilalla jo ennen kaupan lämmintä ja tehokkaasti valaistua myyntihyllyä. Kalaöljy ei koskaan saisi haista pilaantuneelle kalalle, ole siis tarkkana! Itse käytän Lysi Lemonia ja Eskimoa ja yhtään maanantaikappaletta (kop-kop) ei ole vielä sattunut minulle.

2. D-vitamiini

Nykyajan hittituote, jolla on selkeitä vaikutuksia vastustuskykyyn. Ei varsinaisesti liity tulehdukseen hoitoon, mutta parantaa yleisesti kehon immuniteettiä. Suosittelen 50 mikrogrammaa/vrk ympäri vuoden tai jos ulkoilet kesällä useita tunteja päivässä ilman aurinkorasvoja ja peittävää vaatetusta, voit sulkea pilleripurkin kesä-elokuuksi.

Suomalaisilla esiintyy aivan älyttömästi sairauksia (osteoporoosi, verisuonien kalkkeutuminen, masennus, MS-tauti, syövät jne.), joilla nykytutkimuksen mukaan on yhteys alhaisiin D-vitamiinitasoihin. Ihmistä ei vain ole luotu elämään täällä pimeässä Pohjolassa, vaikka rakastan itsekin talvea ja neljää vuodenaikaa.

3. C-vitamiini

C-vitamiinin on yleisesti tunnustettu auttavan mm. flunssan ja virtsatietulehduksen hoidossa. C-vitamiini auttaa elimistöä kaikessa oksidatiivisen stressin poistossa (C-vitamiini on antioksidantti). Tulehdustila aiheuttaa aina oksidatiivista stressiä, joten antioksidantteja tarvitaan estämään solutuhoja.

C-vitamiinia on monissa ruoka-aineissa (etupäässä tuoreissa kasviksissa, marjoissa & hedelmissä), mutta se tuhoutuu herkästi. Ärhäkässä tulehduksessa luonnollinen (Huom! ei synteettinen) vitamiinilisä 1-3g/vrk on paikallaan. C-vitamiini on vesiliukoinen, joten suuret määrät poistuvat luonnollista tietä tarvittessa. Ei kuitenkaan kannattaa rasittaa poistosysteemiä eli tarpeettomista nauttia liikaa.

4. Maitohappobakteerit

Ihmisen vastustuskyvystä 80% sijaitsee suolistossa. Bakteeritulehduksia ehkäistäessä suoliston kunto on ratkaisevassa asemassa. Tästä voisi kirjoittaa vaikkapa kirjan, mutta todettakoon, että ihmisen suolistossa on noin 1,5kg bakteereita ja jos ne ovat vääränlaisia (pahiksia) ei hyvä tule. Maitohappobakteereiden avulla voidaan suolistoon ikäänkuin istuttaa näitä hyviä bakteereja, jotka sitten edistävät ravintoaineiden muodostumista ja imeytymistä, huolehtivat limakalvojen kunnosta jne.

Maitohappobakteereita on nykyään jopa elintarvikkeissa, mutta nämä terveysvaikutteisina mainostetut tuotteet sisältävät yleensä kaikenlaista lisäainetta ja sokeria yms. joten itse suosin ihan perinteisiä kapseleita ja lapsilleni tippoja. Maitohappobakteereita on sopiva käyttää kuuriluontoisesti, muutama kanta kerrallaan ja kantoja vaihdellen. Itselläni käytössä tällä hetkellä Bioteekin Probiootti Plus.

Maitohappobakteerit ja antibioottikuurit ovat perinteisessä lääketieteessä naimisissa keskenään. Mielestäni on jotenkin hullua, että antibiooteilla tuhotaan suoliston bakteerikanta ja sitten sinne yritetään keinotekoisesti istuttaa uusi heti kuurin aikana tai kuurin jälkeen, jolloin täysin tapetussa tilassa ei mikään selviä hengissä. Ennalta ehkäisevässä vaihtoehtoisessa hoitomuodossa keskittyisin ensin vahvistamaan suolistoa, jotta näitä antibiootteja ei edes tarvittaisi. Ei tosin auta enää, kun on jo housussa..

Perusantibioottikuurin jälkeen voi mennä jopa pari vuotta, että bakteerikanta normalisoituu. Koko tämän ajan suolisto on altis uusille hyökkäyksille eli käytännössä kierre on valmis. Tämä kierre kerrottuna maapallon sairastavalla väkimäärällä, on aiheuttanut valtavat resitenssikannat ja uudet entistä kierommat bakteerit valtaavat alaa = ei hyvä :(

Itse en muista koska olen viimeksi syönyt antibiootteja ja pitäisi olla vähintään pää irti, että niitä nyt ottaisin. Nuoremmalle muksulle olen kyllä joutunut syöttämään parikin kuuria korvatulehdukseen. Hänen kohdallaan ruokavaliota on vaikea muuttaa korvatulehduksia ehkäiseväksi, sillä päivähoidossa erityisruokavalion saamiseksi vaaditaan miljoona lääkärintodistusta ja oikea sairaus, tiedostettu yliherkkyys ei riitä selostukseksi. Pari viikkoa sitten takaperin osuin hakemaan muksuja poikkeuksellisesti välipala-aikaan ja tarjolla oli lihapiirakoita ja perussokeri-viiliksiä!? Uskomatonta, siitä sapuskasta on kyllä laatu ja tuoreet raaka-aineet kaukana.

5. MSM

Aikaisemmin tänä keväänä jo yhdessä postauksessa kerroin MSM-valmisteesta. MSM:llä on hyviä vaikutuksia niveliin, iho-ongelmiin jne. MSM:n sisältämä rikki on emäksistä eli sillä on voimakas alkalisoiva vaikutus. Esimerkiksi nivelreuman (tulehduksellinen nivelsairaus) vaihtoehtomuotoisessa hoidossa MSM on tuonut monelle helpotusta.

6. Gluteeniviljojen poistaminen ruokavaliosta

Keliakia ja gluteeni-intoleranssi on joissakin lähteissä sama asia, mutta koulussani ne erotetaan toisistaan samantyyppisesti kuin maitoallergia ja laktoosi-intoleranssi.

Keliakiaa sairastaa suomalaisista 2% ja näistä 2/3 tietämättään. Gluteeni-intoleranssista eli gluteeniviljojen sopimattomuudesta kärsiviä ihmisiä on varmasti ainakin toinen mokoma. Itsekin kuulun tähän joukkoon ja pystyn luettelemaan monta ystävääni heti tältä istumalta.

Pahimmat oireet aiheuttavat vehnä ja ruis. Kaura sopii myös useimmille keliaakikoille. Sekä keliakia että gluteeni-intoleranssi aiheuttavat tulehduksen ohutsuolen nukan limakalvolla. Keliakiassa suolinukka tuhoutuu yleensä kokonaan, mutta palaa ajan kanssa, jos tiukkaa gluteenitonta ruokavaliota noudatetaan.

Jos kärsit epämääräisistä tulehduksellisista oireista tai toiminnallisista vatsavaivoista, kannattaa testauttaa keliakia verikokeessa. Jos mitään ei löydy, voit vielä kokeilla gluteenitonta dieettiä 2-4 viikon ajan. Jos dieetti tuo helpotuksen oireisiin, suosittelen jatkamaan sitä lopun elämää.

Myös kurkumalla (itämainen maustekasvi) ja inkiväärillä on pitkä käytännön kokemus hyvistä vaikutuksista mm. ayurvedissä lääketieteessä tulehduksen ja kivun hoidossa, mutta itse en ole vielä ehtinyt perehtyä kummankaan käyttöön. Kurkumaa tulee kyllä humpsautettua aina itämaisia ruokia kokatessa reilusti mausteeksi, mutta se ei nyt tässä tapauksessa kelpaa minulle tutkimusaineistoksi :D



1 kommentti:

  1. Kohta olen ruoka especialisti, heh. Tarkana nyt sitten kun kasi paranne. Terveisia

    Carlos

    VastaaPoista