tiistai 9. elokuuta 2011

Kauden SM-kisa-avaus


Viikonloppuna oli kauan ja hartaasti odotetut sekä toisaalta kauhusta kankeana pelätyt pienveneiden SM-kisat. Veneluokista soudin kevyttä yksikköä ja kevyttä kaksikkoa. Haasteellisinta hommasta teki sen, että vielä 17.7. (3 viikkoa ennen kisoja) minulla oli painoa 65,2kg kun kisoissa painoraja on molemmissa veneissä max. 59kg ja kaksikossa soutajien keskipainon tulee olla max. 57kg. Painon kanssa oli takkuamista loppumetreille asti, mutta lopulta kävi niin, että laihdutus meni reilusti överiksi. Kevyestä yksiköstä sain niukasti hävityn hopean, mutta lohdutuksena kaksikosta tuli kultaa varmasti parhaalla soudulla, mitä venekuntamme on koskaan tehnyt.

Valmistautumisesta:

Dieetti jatkui loppuun asti ravintokorvikejauheilla (Ultra Meal Rice) sekä uutuutena kokeilussani olleella Squeezyn Athleticilla. Ravintosisältö ja funktio jauheissa on suunnilleen sama, mutta UM on riisiproteiinipohjainen ja Athletic täysjyvävehnäpohjainen. Athletic herätti monessa suhteessa epäilyksiä vehnän ja siinä käytetyn makeutusaineen (sukraloosi) suhteen, mutta käytännössä aineet tuntuivat toimivan yhtä lailla. Viimeisellä viikolla vaihdoin osan aterian korvikkeista "oikeaan ruokaan" + lisäsin omega-3-rasvahappojen annosta painonpudotuksen jumittaessa. Söin muutaman kerran raejuustoa, jauhelihaa, marjoja, kasviksia ja tattaririeskaa. Viimeisellä viikolla en käyttänyt treenibuustereita kuin kovimmissa treeneissä (juoksulenkit).

Paino oli loppuun asti tiukassa hulluista treenimääristä huolimatta ja edeltävänä iltana sekä kisa-aamuna tein puolen tunnin hikilenkit. Nälän vielä kestää, mutta se jano, auts! Kisa-aamuna kotivaaka näytti kisapuku päällä 59,1kg ja meinasin repiä unisuittini. Siskoni oli onneksi oman vaakansa mukaan 55,2kg ja komensi äkkiä rantaan kokeilemaan mitä kisavaaka näyttää. Kipinkapin eväät kasaan ja kopille, jossa vaaka näyttikin 58,1kg!

Koska kaksikon punnitusaika alkoi vain 30min ennen yksikön starttia jouduin kärvistelemään ensimmäiset 1,5h hyvää tankkausaikaa odotellen uutta punnitusta. En uskaltanut syödä enkä juoda, vaikka sisko painoi vain 54,3kg kisavaa'an mukaan ollen siis reilusti alipainoinen, sillä vaa'an antamat tulokset olivat heitelleet aamun aikana. Tyhmyydestä saa kärsiä, olisi pitänyt vain syödä ja juoda rohkeasti sen 1,2kg:n edestä mitä olisi voinut, sillä kaksikon virallinen punnitus näytti minulle 57,8kg siskoni ollessa 54,3kg. Käytännössä olimme siis 1,9kg "liian" kevyitä. Tämän jälkeen uskallan jo luottaa kotivaakaani, että jos se näyttää homman olevan hallussa niin se sitten kanssa on.

Ensimmäinen kisa kevyessä kaksikossa onnistui kokonaisuudessaan hyvin, painonpudotus onnistui hyvin useista kauhujen päivistä huolimatta, tankkaus onnistui superhyvin (laskin ja suunnittelin kaikki syömiset pilkun tarkasti etukäteen meille molemmille), ja mikä tärkeintä huolellisen valmistautumisen ansiosta soutu sujui laihdutuksesta huolimatta erinomaisesti eli kuntohuippukin osui kohdalleen.

Ainoa juttu, mikä jäi kaivelemaan oli yksikköni, jossa hävisin vain 2 sek voittajalle. Jos ja jos, mutta jos olisin tankannut rohkeasti ennen toista punnitusta, kun kerran varaa olisi ollut, olisinko voinut voittaa? Elämä on ja urheilu on, mutta aina pitää etsiä heikkoja kohtia, jotta osaa parantaa seuraavalle kerralle. Jos tästä rumbasta jotain oppi, niin tulevaisuudessa olisi parempi pysyä kisapainossa ihan ympäri vuoden, säästää huomattavasti voimavaroja ja kehoaan.

Treenit kisaviikolla:

ma: soutu 2x 11,5km
ti: soutu 2x 10,5km ja juoksu 35min
ke: soutu 1x 8,5km ja pyöräily 20+40min
to: juoksu 15,5km 1h36min
pe: juoksu 15km Kumpula-hölkkä, juoksin äitini jäniksenä, aika 1h28min, verkat 5+10min päälle
la: aamulenkki: pyöräily 30min ennen aamupalaa, soutu 4,5km 2x kevyt ja pari vetoa, iltalenkki hikipuvulla pyöräilyä 45min
su: hikilenkki aamulla 30min, kisavedot 2x2000m + verkat 30+30min

Syömingit kisapäivänä:

- Aamulla ei mitään, hampaita pestessä yksi kulaus vettä

- Kaksikon punnituksen jälkeen 0,5l 6% Squeezyn Super juomaa ja yksi Clif kofeiinigeeli. Molemmat ovat lemppareitani ja aika hyvin ehti puolessa tunnissa palautua voimia (ei silti tarpeeksi..), starttipaikalla meinasin oksentaa kun suussa maistui äklömakea yskänlääkkeen ja kahvin yhdistelmä. Vatsa kesti tällin kuitenkin hyvin.

- Yksikkökisan jälkeen toinen samanlainen juomasetti terästettynä harmaalla merisuolalla, 50g:sta riisihiutaleista veteen keitettyä riisipuuroa + 1tl sokeria ja ripaus ceylon-kanelia. Mietin pitkään mikä olisi mahdollisimman hellää vatsalle, nopeasti imeytyvää ja hyvää kiinteää syötävää ennen starttia ja tämä toimi erinomaisen hyvin. Join lisäksi melkein litran vettä hitaasti hörppimällä tunteen mukaan ja otin uuden kofeiinigeelin ennen toista starttia.

Laskin hiilarimäärän ja nestemäärän painokiloa kohti (paljonko ehtii imeytyä annetussa ajassa) ja kerroin luvut 1,5 -kertoimella, sillä olen havainnut kehon tehostavan imeytymistä suuressa vajeessa laskennallisista arvoista ja käytännön kokemuksesta uskallan luottaa, että tämä kerroin ei ole vielä liikaa, jotta vatsa kestää äkilliset tällit nestettä ja energiaa. Urheilujuoman vahvuus riippuu hyvin pitkälti jopa lajista. Esimerkiksi juoksussa vatsaa hölskytetään ihan erilailla ja vahva juoma saattaa aiheuttaa hankalat vatsavaivat, mikä on tietysti ei-toivottua.

- Kaksikon jälkeen join normaalin palkkarin, kolme litraa vettä ja söin kääpiökokoisen proteiinipatukan (olisin halunnut suuuuuren, mutta ei löytynyt kaupasta sitä ainoata merkkiä, jonka hyväksyn..)

- Päivälliseksi nautimme valmistamaani intialaista ateriaa valmentajamme, hänen vaimonsa ja siskoni kanssa. Oli mukava lauantaina tehdä ruokia kun ei saanut syödä. Illallisella oli tarjolla: Tandoorikanaa, luomutäysjyväbasmatiriisiä, kukkakaali-perunamuhennosta, linssimuhennosta, intialaista vihersalaattia, raita-kastiketta, mangovanukasta ja Naan-leipää. Juomana toimi jäävesi, luomuvalkkari, cokis ja intialainen tee. Illalla join loput cokiksesta ja söin puolikkaat levylliset yhteensä reilut 100g sekä valkosuklaata että minttutäytesuklaata (luomua molemmat) + macadamia-suolapähkinöitä.

Kisa-analyysiä:

1x:

Yksikössä olin kuuden naisen porukassa toinen, häviten noin veneenmitaan voittajalle, jonka kanssa olemme painineet joka kisassa vuoronperään voittaen jo pari vuotta. Viime vuonna samassa kisassa minä voitin ne 2 sekuntia. :D Soutu oli ihan ok, jalat olivat aika tyhjät, mutta yllättävän sitkeästi jaksoin pyörittää. Voittajalle nostan hattua kyllä hurjasti, sillä hänen painonpudotuksensa oli aivan HC-kamaa. Hurja supernainen!

2x:
Kaksikko kulki hullunlailla. Saimme tosi hyvän startin (niin kuin lähes aina) ja alusta asti teimme omaa työtämme. Tahti oli melko korkea, 31-33 matkavauhdissa vastatuuleen ja loppukirissä 33-35. Yhtä pientä kämmiä (airo poijuun, tahti sekosi lopussa) lukuunottamatta tulimme tasapainoisen suorituksen loppuun asti ja jopa loppukiri irtosi. Pysyin 100% siskoni tahdissa enkä yhtään jyrännyt päälle, mitä olen aikaisemmin tehnyt jatkuvasti puolitahattomasti.



Kaikenkaikkiaan olen supertyytyväinen viimeisen kuukauden tekemiseen, olemme palauttaneet itsemme kansallisen tason soutajiksi kaikkien välillä jopa ylitsepääsemättömien ongelmien jälkeen. Olen miettinyt paljon urheilujani ja tekemisen nälkää olisi, aika näyttää kuinka resurssit riittävät tulevaisuudessa. Tänä kesänä on vielä jäljellä parit SM-kisat: isot veneet ja sprintit, joten nyt ei auta muu kuin keskittyä sinne! :)

1 kommentti:

  1. Kova peli oli se painonpudutus, olen minä oppinu myös, jos ollan kevyt luokka se paino pitääs olla mahdollisimman lähellä mita pitääs olla, ei tule sitten taistelu sen kansa.
    Ja valmentajana uskon nyt kun pitääs olla tarkana urheilijan painon kansa ja jonkilainen kontrooli pitääs olla ensi vuodelle, heh. Ostan uusi vaaka kyllä.

    Terveisia ja kiitos sinulle ja Noora, on olu ilo olla teidän kansa tekemissa.

    ArvaKuka

    VastaaPoista