maanantai 6. helmikuuta 2012

Kuntoutuminen hyvällä mallilla :)

Viime kirjoitus tuli kirjoiteltua melkoisen kovassa jalkasäryssä ja mieli maassa. Jalka on tällä hetkellä huomattavasti parempi ja olen pystynyt viikon verran tekemään kevyttä treeniä. Huomenna olisi vielä yksi fyssarikerta ja torstaina lääkärin kontrolli, jossa seurataan paranemista. Todennäköisesti säästyn inhottavalta kortisonipiikiltä.

Tuntuu, että vamma helpottuu aina liikunnasta, mutta jatkuva seisominen/käveleminen yms. rasittaa kantapään aluetta ja ärsyttää kantakalvoa ja aiheuttaa ns. plantaarifaskiitin oireita. Työpäivän jälkeen jalka on selvästi kipeimmillään ja treenin jälkeen parhaimmillaan, kun veri kiertää kunnolla ja kantapää saa lepoa. Olen tarkoituksella välttänyt tähän asti treenimuotoja, joissa joutuu varaamaan painoa jalan päälle.




Suosikkitreenimuotoni on tällä hetkellä Wattbike-pyöräily. Wattbike on soutuergon veroinen kilpakuntopyörä, joka on tehty pyöräilijöiden yms. tosiliikkujien sisäharjoitustarpeisiin. Pyörä on melko virtaviivainen ja siinä on erittäin laadukas ja tarkka mittari, joka mahdollistaa treenien analysoinnin ja jopa kilpailemisen. Pyöräily jumppaa kevyesti jalkoja ja tietenkin pohjetta ja vamma-aluettani rasittamatta jännettä yms. kohtuuttomasti. Lisäksi tulee tehtyä hyvä peruskestävyystreeni, jotta kunto vähintäänkin pysyy yllä.


Viime viikon liikunta oli etupäässä pyöräilyä salilla, eilen intouduin tekemään myös puolen tunnin kuntopiirin ja vartin ergoilun. Ergot suhisivat vieressä niin kutsuvasti polkiessani pyörällä, että tein jumppailun loppuverkaksi 15min soutua jalkatuet matalalla ja jalkaremmit auki. Hyvin sujui ja tulipahan tasapainotreeniä samalla :) Saliliikunta jatkuu ja torstaina aion avata vesijuoksukauden :D Ostin Prismasta vesijuoksuvyön viidellätoista eurolla ja värväsin siskoni "lenkkikaveriksi". Voimme sitten samalla luoda kesän kisataktiikkaa.

Suurempi investointi tulevaisuuteen ja toivottavasti vammattomuuteen oli uusien pertsan monojen hankinta. Vanhat hyvinpalvelleet Adidakset vm. 2002 saavat väistyä uusien ihanien Ferrarien (Alpina ECL classic) tieltä:




Kokeilin jalkaani myös "kakkosmallia", mutta muutaman kympin ero hinnassa ja valovuosien ero istuvuudessa kallistivat vaa'an näiden superkilpamonojen kannalle. Jos ostaa monot kerran kymmenessä vuodessa ja hiihtää 500-1000km talvessa kannattaa laatuun mielestäni panostaa.

Viime viikonloppuna soudettiin sisäsoudun Finnish Open eli avoimet SM-kisat. Pikkuisen ottaa päähän, kun ei päässyt viivalle. Naisten kevyessä oli mukavasti porukkaa (Hyvä tytöt!) ja maajoukkuenaisten poisjäännin johdosta olisi ollut hyvät mahdollisuudet jopa kevyen SM-kultaan. Aina ei voi voittaa, ei edes osallistua..

Kuntoutumisen lähtiessä hyvin alkuun, innostuin lisäpuhteena osallistumaan perhepiirissämme järjestettävään herkuton Helmikuu-kampanjaan. Olen siivonnut ruokavaliotani aika lailla, lipsahdin tosin pariin runebergintorttuun viime viikolla. Ja yhteen tiramisuun. Toivottavasti sisko ei lue tätä. Tänä vuonna aion olla kisapainossa hyvissä ajoin, jotta ei tarvitse viime metreillä käyttää kaikkia voimia taisteluun vaakaa vastaan. Hyvä aloittaa siis ajoissa, jos kanssasiskot luette tätä niin aloittakaahan te myös! :)

Aurinkoisia talvipäiviä toivotellen,

Nutriina

4 kommenttia:

  1. Tsemppiä! Aina noita vaikeuksia tulee mut sen jälkeen on tosi mahtavaa kun pääsee jatkamaan normaalia treeniä :)

    Mua jäi harmittamaan se, että soudin junioreissa enkä naisten kevyessä... Mun aika oli 0,2 sek huonompi kuin kevyen luokan voittajalla :D oliskohan sen verran saanu vielä puristettua..?

    VastaaPoista
  2. Ilman muuta ois saanu sen verran kirittyä ;)Ens vuonna sitten jo aikuisissa ihan pakostikin eikö vaan?

    Normaalista treenistä ei nyt voi vielä puhua, mutta valittavana on maastopyöräily pakkasessa tai sisäpyöräily salilla, niin onhan siinä jo kaksi eri vaihtoehtoa :D

    Punttia ja ergoa toki voi tehdä vähän kerrallaan/ valikoituja treenejä. Tässä iässä alkaa olla näköjään niin vaivainen, että parempi alkaa kiltisti totutella korvaaviin treenimuotoihin :D Nyt on hartiat totaalijumissa kylmässä pyöräilystä, mutta kai se tästä taas lähtee suttaantuun! :)

    VastaaPoista