torstai 19. huhtikuuta 2012

Kisakalenteri- suunnitelmia

Olen viime aikoina kirjoitellut kaikenlaiseen materiaan liittyviä postauksia, mutta nyt vaihteeksi ihan oikeaa asiaakin eli urheilua. Kulunut talvikausi on ollut extrapitkä ja extravaikea. Treenitunteja on alla vähän ja kunto suoraan sanoen todella huono, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Silti koen, että kilpaileminen on urheilun suola ja katselin pääsiäisen aikana kisakalenteria vähän sillä silmällä.

Aikoja sitten tehdyissä suunnitelmissa oli mukana myös monta juoksukisaa/hölkkätapahtumaa. Jalan jännevamman uusiessa noin kuukausi sitten laitoin ensin tapahtumat kalenteriini sulkuihin ja lopulta tein raskaan, mutta pakollisen päätöksen ja pyyhin kalenterista lähes kaikki juoksukisat tylysti kokonaan pois. Poissa silmistä poissa mielestä ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä, vai miten se nyt meni? ;)

Kisakalenterini näyttää tällä hetkellä seuraavalta:

SOUTU:

liiton virallinen kalenteri
(19-20.5. Lappeenranta liiga, kisat jäävät väliin, päällekkäin ravintoneuvoja-koulun viimeisen(!) kurssin kanssa.)

(9-10.6. Kirkkonummi liiga, kisat jäävät todennäköisesti väliin, pari päivää ennen kisoja viisaudenhampaiden poistoleikkaus.)

16-17.6. Hämeenlinna liiga, mukana ainakin yksikössä ja todennäköisesti myös kaksikossa, isoissa veneissä seuran väreissä jos tarvis.

30.6-1.7. Kauksu KV-kotikisat, mukana tietysti :)

21-22.7. Jämsänkoski liiga, mukana ollaan..

11-12.8. Kauksu, pikkuvene-SM, mukana ollaan, painoluokka selviää myöhemmin kesällä, tällä hetkellä painoa ihan liikaa.. :/

25-26.8. Valkeakoski isovene-SM, mukana ollaan isoissa veneissä, pikkuveneet tilanteen mukaan, panostusta haetaan tällä kaudella mm. kasiin ihan tosimielessä.

1-2.9 Sprintti-SM Espoo, luultavasti mukana ja jos ollaan, niin jokaisessa mahdollisessa veneluokassa. Matka on aivan liian lyhyt kilpailtavaksi, joten tarvitaan riittävästi startteja, jotta saadaan sopiva tekemisen meininki päälle.

MTB:

4.8. JÄMI84- MTB Täällä olisi tarkoitus tehdä maastopyöräkisa-debyytti. Jännittää jo kovasti, sillä en ole mikään varsinainen luonnonlahja pyöräilylle, vaatii kovaa treeniä sekä fysiikan -että ajotaidon parissa, että pääsee edes viivalle.

JUOKSU:

Muutamia loppukesään/syksyyn sijoittuvia juoksukisoja en ole vielä hylännyt lopullisesti.

17.8. Kumpula-hölkkä kuntosarja 15km. Superkiva "kakkoskotiseuran" eli Viialan Virin järkkäämä hölkkätapahtuma.

8.9. JÄMI21- XC RUN Tämä skaba kuuluu JÄMI147- CRAFT- TRIPLAan ja aion pitää viimeiseen asti kiinni jalkani kuntoutumisesta, jotta pääsen mukaan tälle kivalta kuulostavalle maastopuolimaralle.

7.10. Pirkan hölkkä 33km. Osallistumismaksu on jo siirretty viime vuodelta, jolloin jänne tulehtui ihan ensimmäisen kerran. Parempi olisi siis alkaa parantua!

Iltarasteja on kalenterissa 2x/kk + iltarastiviikolla heinäkuussa 3x/viikko. Rastit ovat suunnitelmassani ikäänkuin jotakin treenin ja kilpailun väliltä suorituksena, sillä olen aivan noviisi vielä näissä suunnistusasioissa. Rasteille osallistuminen vaatii tietysti jalalta jonkinlaista juoksun kestämistä, mutta ajattelin, että vaihteleva maasto ja -vauhti olisivat hyvä kombinaatio kuntouttamista ajatellen verrattuna esimerkiksi tasaiseen asfalttiin tai maantiehen. Ensimmäiset rastit skippasin kun mettässä oli vielä metri lunta. Lehdestä luin, että siellä oli jo 300 innokkainta silti ollut suunnistamassa. Seuraavat ovat kalenterissani 30.4./ Kauppi I.

Ihan kivannäköisen kalenterin sitä saa aikaiseksi melkoisten urheiluvammojen kanssa painiessakin. Toivon mukaan paikat kestävät soutua, pyöräilyä ja juoksua edm. mittakaavassa tai sitten menee lopullisesti päreet.

Järvi on vielä niin tukevasti jäässä, että kesän ja kisojen aika tuntuu kovin kaukaiselta.

Lopuksi apua anellaan:

Olisiko kenelläkään mitään hyvää vinkkiä, kuinka muuttuneen treenin seurauksena jumiutuneita jalkoja saisi palautettua freesimpään tikkiin? Aikaisemmin juoksu ja sen aiheuttama iskutus jaloille on ollut tärkeää vastapainoa jumiuttaville pyöräilylle, soudulle ja punttitreenille. Kauhulla odotan myös painonpudotusta, sillä juoksu on ollut ainoa laji, mitä kykenen kovassa energiavajeessa tekemään. Jalat ovat olleet viime aikoina treenissä kuin treenissä happamat kuin sitruunat..


Tässä motskarikuvaa viime kesältä kohti tulevaa kesää, ihana aurinko, rusketusraidat, lemppariveneluokka & kaikkea kivaa!

Soutukelejä odotellessa..







sunnuntai 15. huhtikuuta 2012

Uusia & vanhoja lempparieväitä

Ruokajutuista ei ole sen tarkemmin ollut puhetta tässä blogissa vähään aikaan. Nyt kuitenkin luomun jyrätessä markkinoilla olen löytänyt paljon uusia lemppareita ja ajattelin esitellä muutaman tuotteen, joita suosin arkiruokavaliossani tällä hetkellä.

Luomutuotteita suosin tottakai puhtaamman ruoan ja parempien ravintoarvojen vuoksi, sekä tietysti ympäristöystävällisempien tuotantotapojen takia. Eläinperäisissä tuotteissa eläinten parempien olosuhteet ovat tosi hyvä juttu. Monessa tuotteessa ratkaiseva tekijä pienelle kulinaristille on kuitenkin myös maku, joka on luomutuotteissa lähes poikkeuksetta hurjasti parempi.

Aamupalani on edelleen sama vanha tuttu:

1. Kaurapuuroa marjoilla tai vaihtoehtoisesti voisilmällä (sunnuntai-versio)

Hiutaleina käytämme pääsääntöisesti Heikin Leivän luomukaurahiutaleita, jotka ovat aivan omaa luokkaansa makunsa puolesta. Näitä ei tosin saa muuta kuin kahdesta lähikaupastamme sekä Heikin Leivän tilamyymälästä Kangasalan Saarikylillä. Kesällä tulee pyöräiltyä Saarikylien maisemissa ja siellä se kaura tuulessa hulmuaa :)

Marjat ovat itsepoimimiani mustaherukoita, punaherukoita, vadelmia tai mustikoita. Kahta jäljessä mainittua ja puolukoita saadaan myös sukulaisilta. Mansikat ostamme torilta kesällä ja pakastamme.

Voi on yleensä luomuvoita, merkillä ei niin väliä, löytyy nykyään ainakin Valiolta, Juustoportilta ja Rainbowlta.

2. "Kananmuna-raejuusto-sotkua"

Kananmunina etupäässä vapaan kananmunia, sillä luomumunat ovat suhteettoman kalliita lompakolleni :(

Raejuustoksi ostan nykyään Ingmanin luomuraejuustoa, sillä se maistuu aivan taivaallisen hyvälle.

3. Jotakin tuoremehua pieni lasillinen

Lempparimehuni on Arlan Godmorgon luomu veriappelsiini-appelsiinimehu. Tätä mehua ei kannata ostaa normiversiona, karsean happamanmakuista. Meillä muut juovat myös omista omenoista tehtyä omenamehua, mutta se aiheuttaa minulle melko usein allergisia oireita :(

4. Clipperin marjahauduketta

Sairaan hyvää "teetä". Sopii kuin nenä päähän ihmiselle, joka ei pidä kahvista eikä kauheasti tavallisesta teestä, mutta kaipaa silloin tällöin kupillista jotakin lämmintä terveellistä juotavaa.



Lounas- ja päivällistärpit

- Atrian tai Tammisen luomujauheliha, samanhintaista kuin esimerkiksi Snellmanin perusjauheliha. Aina paremman väristä ja näköistä verraten tavalliseen jauhelihaan. Plussaa myös eläinten paremmista oloista. Miinus suojakaasuun pakkaamisesta.

- Kotimaiset kasvikset ja juurekset. Todella kattava valikoima kotimaisia rehuja saatavilla ympäri vuoden.

- Ulkolaisista: Luomupaprikat ja luomuselleri, ulkolaisista kasviksista suosikkini. Myydään aina pakkauksittain ja monesti sisältää tuplamäärän tavaraa ilmoitetusta, joten kilohintakin on ihan mukava. Selleriä vihasin aiemmin mutta siitä saa oikein kivaa salaattia juureksilla ja aurajuustolla höystettynä. Toisin sanoen aurajuustoa sellerillä..

-Gogreen luomukikhernesäilyke. Pahvitetrassa säilöttyä käyttövalmista kikhernettä ja muitakin saman sarjan papuja tulee käytettyä viikottain. Hyvää, terveellistä ja helppoa. Plussaa pahvipaketista, joka on parempi pakkausvaihtoehto verraten metallitölkkiin, josta liukenee ruokaan ties mitä kemikaaleja.

- Pirkka tomaattimurska. Pahvitetrassa luomua tomaattimurskaa edulliseen hintaan. Tätä meillä kuluu.

- Rainbow luomu extravirgin oliiviöljy on pääasiallinen rasvanlähde ruuanlaitossamme. Erittäin hyvä hinta-laatusuhde.


Välipala- ja iltapalajuttuja:

- Sun Flakes tattarihiutaleet. Näitä meillä menee monta paketti viikossa.. Tosi hyvä ja helppo välipala. Murot syödään Oatlyn kauramaidon tai Ingmanin luomu vanhanajan maidon kanssa.



Tämä vanhanajan maito on superhyvä parannus maitovalikoimaan. Maitoa en nykyään kauheasti juo, mutta joskus sitä tulee ruoanlaitossa käytettyä ja tämä maito passaa siihen erinomaisesti.


Vaihtoehtoisesti luomua, gluteenitonta kauramaitoa, sopii niin gluteenitonta + maidotonta ruokavaliota noudattavalle tai sitten vain monipuolistamaan tavallista ruokavaliota.



Ainoa ei-luomu tuote:

- Total-jogurtti. Paljon proteiinia sisältävä kreikkalainen jogurtti. Aivan superhyvää, varsinkin verrattuna maitorahkaan, jota en meinaa saada mitenkäänpäin alas (ei tule meikäläisestä bodaria senkään puolesta).



- Luomurusinat, monella merkillä hyviä luomurusinoita. Nopea välipala: kourallinen rusinoita ja kourallinen pähkinöitä + joku hedelmä.

- Friggs luomuriisikakut. Näitäkin kuluu ainakin paketillinen viikossa..



Kuluvalla viikolla tein pitkästä aikaa välipalapirtelöä blenderilllä ja kyllä olikin hyvää. Resepti oli seuraavanlainen:

- 1,5dl turkkilaista jugurttia (myös Total käy)
- 1 luomubanaani
- 3dl puolukoita
- 1/2rkl hunajaa
- 1dl karpalotäysmehua
- vettä löysennykseen

NAM!


kuvat valmistajien sivuilta

maanantai 2. huhtikuuta 2012

Kuunvaihteen kuulumisia

Blogissa on ollut taas hieman hiljaiseloa. Urheilemisen suhteen fiilikset ovat olleet aika lailla maassa viime kuukausina. Jalkavamma kenkkuilee edelleen ja olen epätoivoinen paranemisen suhteen. Muutaman viikon jalka oli jo melko lailla oireeton, mutta vajaa pari viikkoa sitten jänne kipeytyi uudelleen ihan extempore. Mitään järkevää syytä en ole keksinyt moiselle äksyilylle, mutta ei auta muu kuin yrittää hoitaa jalka kuntoon. Olen saanut siihen hierontaa ja nyt myös sähköhoitoa, seuraava pysäkki on akupunktio, jos ei ala tapahtua paranemista. Lepoakin tulee nyt ihan riittävästi, kun vanhempi muksu sairastui ja hoitelen lapsia kotosalla muutaman päivän ajan + ensi viikonloppukin on tavallista pidempi.

Surullisena katselen pihalla myllertävää lumisadetta. Pyöräily on nimittäin ainoa liikuntamuoto, josta jalkani ei ärsyynny, päinvastoin. Tympeän päivän piristykseksi törsötin Visan voimin muutamassa nettikaupassa seuraavia hankintoja:

Shimano WM5o MTB-peruskengät, alesta edullisesti, puoliskoni toimiviksi testaamat
Shimanon polkimet (ja klossit), saas nähdä minkälainen setti tulee, kun blondi tekee ostoksia fillarifoorumia kuukletus-apuna käyttäen ;)



Polkimet on kombimallia, joilla pystyy polkemaan normikengilläkin

Selle Italia Diva Gel Flow satula, vanhan herneen tilalle naisten kilpurisatula, joka on tehty erityisen herkkäpeffaisillePikkuisen hirvittää nettikaupoista ostella sokkona, mutta ei ole paljon vaihtoehtoja. Eräästä pyöräliikkeestä yritettiin myydä minulle mummopyörään sopivaa poing-poing-satulaa ja vastaavan kenkä-poljin-klossi-setin hinnalla ei saa paikallisista liikkeistä edes pelkkiä kenkiä. Satulan ostaminen on arpakauppaa joka tapauksessa ja luinpa fillarifoorumilta jonkun ostaneen 7kpl satuloita ennen kuin löysi sopivan. Hullua puuhaa, sillä satulat maksavat 50-200€/kpl. Mitä sitä urheilun eteen ei tekisikään.. Omassa satulakaupassani jouduin tinkimään väristä, olisin halunnut valkoisen, mutta vain musta oli tarjouksessa :D

Paketteja ja (maasto)pyöräilykelejä odotellessa!