sunnuntai 27. toukokuuta 2012

"Treeniviikko" 21

Tuntuipas hupaisalta kirjoittaa treeniviikko, kun mitään treenejä ei ole pystynyt tekemään.. :D En osaa enää edes masennella, tämä alkaa olla jo lähinnä huvittavaa takuta näiden vaikeuksien kanssa. Siitepölyallergia on niin villinä, että jouduin hakemaan keskiviikko-aamuna työterveydestä astmalääkkeet. Lääkkeiden kanssa pärjää normielämässä ja töissä, mutta sykkeen noustessa hengenahdistus ja todella paha yskä alkaa välittömästi. 

maanantai:

kokeilumuotoisesti:
- pyöräily töihin 25min
- pyöräily kotiin 30min

-> järkky yskä heti ekan mäen päällä ja siitä eteenpäin koko ajan

tiistai:

- ei urheilua, vain yskimistä

keskiviikko:

- työterveydestä astmalääkkeet, tabletti + ventoline

torstai:

- köhimistä edelleen, odottelua, josko astmalääke alkaisi toimia

perjantai:

kokeilumuotoisesti:
- pyöräily töihin 25min
- pyöräily kotiin pidempää reittiä 40min

-> sama yskiminen jatkuu, illalla vaikeuksia nukahtaa yskiessä

lauantai:

- ei treenejä, kova kutitus kurkussa ja yskimistä. Illalla ei meinannut henki kulkea ollenkaan edes soffalla istuessa.

sunnuntai:

 - ei treenejä, perusoireet jatkuvat..

Viimeksi samanlaiset allergiaoireet ovat olleet kesällä 2005, jolloin ravasin kaikki mahdolliset astmakokeet ja allergiakokeet läpi. Allergioiden todettiin aiheuttavan astmaattiset oireet, mutta astmaa tai rasitusastmaa ei löydetty. Tällöin myös lopetin soudun kokonaan vuosiksi 2006-2009. Paluu lajin pariin tapahtui vähän kuin varkain ja useampaan vuoteen en ole kärsinyt allergiasta lähes ollenkaan. Luulenpa, että tästä vuodesta tulee melkoisen torso vuosi muutenkin. Kesäkuun kisat jäävät väliin viisaudenhampaan leikkauksen vuoksi ja treeniä vesillä ei ole tullut käytännössä ollenkaan. Loppukesäksi kuntoon pääseminen alkaa vaatia jo melkoisen ihmeen. 

En ole silti vaipunut masennukseen, urheiluvammat saavat lepoa ja tämä on vain kärsittävä loppuun asti, ei auta muu. Minua odottaa kaapissani täydelliset pyöräilypöksyt, kunhan hengityselimet alkavat taas kestää rasitusta ja pääsen pyöräilemään kaikkia kivoja pitkiä lenkkejä!:)



sunnuntai 20. toukokuuta 2012

Aina ei mene kuin strömsössä..

 Pyhästi lupasin alkaa pitää julkista treenipäiväkirjaa, joten kirjaan tänne nyt ylös viikon "treenit" eli listan hyviä & huonoja syitä, miksi kävi kuten alla näkyy.

Viikko 20 treenit

maanantai: lepopäivä, keuhkot tukkoon siitepölystä -> lääkärireissu, määräsi kortisonisuihkeen, jota vastentahtoani olen käyttänyt. :( Huomisesta lähtien koitan taas antihistamiinin ja sarvikuonon voimin.

tiistai: pyöräily töihin 25min, pyöräily töistä kotiin 30min, yksikkötreenien peruminen allergian takia, kovaa yskää ja vasen silmä muurautui kiinni pyörämatkalla.. PIENI KORJAUS: olin nähtävästi eilen niin sekaisin, että en muistanut, että kävin yksiköllä soutamassa. Treeni oli 12km/ 1h10min + pyöräilyt vajalle ja takaisin 20+20min. Kotiin päästyäni oli keuhkot sen verran riekaleina, että peruutin seuraavien päivien treenit.

keskiviikko: pyöräily töihin 25min, pyöräily töistä kotiin 30min, karmee yskä edelleen, kaksikkotreenin peruminen

torstai: kauhea yskä ja tukkoisuus, aamulla ensimmäisenä silmien huuhtelu ja avaaminen silmätipoilla.. Edelleen ei treenejä, tajusin vihdoinkin mennä autolla töihin. Loppupäivä lymyilyä sisätiloissa ja toipumista työpäivästä, olin torstain töissä ja perjantain vapaalla.

perjantai: olo parempi (vesisateella osuutta asiaan), yskimistä enää vähän, tarkoitus oli käydä edes pienellä happihypyllä, mutta ravintoneuvoja- koulutuksen diplomityöesityksen pakertaminen kasaan + lukeminen koko koulutuksen vaikeimpaan tenttiin vei mehut totaalisesti.

lauantai: pitkää päivää koulussa, matkoineen reissussa klo 6.30-20.00 -> saunan ja syönnin kautta nukkumaan

sunnuntai: samanmoinen setti, koulussa 7.00-19.00, illalla pikkuballerinan esityksen kunniaksi pienet juhlat kotosalla, kivaa nähdä lapsukaisiakin välillä

Väsymystä aiheutti myös useampana yönä erittäin vähäiseksi jäänyt uni. Yskiminen ti-ke, ke-to ja tenttistressi pe-la öinä vähensivät yöunet 5-6h:in unen laadusta puhumattakaan. 

Loppukevennykseksi voisin laittaa kuvan mustista silmäpusseista, mutta olkoon nyt. Kouluhommiin panostaminen kannatti, tentti meni hyvin, samoin esitys ja enää ei ole jäljellä kuin etäopintokursseja ja yksi rästiin jäänyt tentti, hyvin vähän siis. Hesan reissuja ei ollenkaan, mikä parasta! 

Huomenna treenit jatkuvat Vehoniemessä suunnistuksen parissa...


maanantai 14. toukokuuta 2012

Treeniviikko 19

Ajattelin, että voisi treenipäiväkirjaa kirjoitella tänne blogiinkin, kun olen muuten laiskistunut huomattavasti treenien raportoinnissa. Treenipäivistä en ole jaksanut pitää varmaan vuoteen, vaikka sitä ennen tuli pidettyä hyvin tarkasti. Sykemittarin kanssa tehdyt treenit toki piirtyvät käppyröinä Suunnon Movescount-palveluun, mikä on kätevää. Mittarina minulla on T6, joka mittaa kaikenlaisia suureita, joista suurinta osaa en osaa edes tulkita, pitäisi ottaa aikaa ja perehtyä. 

Viime viikolla treeniä tuli oikein reilusti, tavallista enemmän:

maanantai:
- aamupyöräily töihin 25min, 7,5km
- pyöräily Hervantaan rasteille 20min, 5km sis. Lukonmäki ylös
- suunnistus 3km- rata (GPS- mukaan meni 3,9km) n. 50min, osa kevyttä juoksua, osa kävelyä, yksi isompi pummi, verkkakävelyt reippaasti 10+10min
- pyöräily kotiin osittain maastossa 50min, 15km

tiistai:
- aamupyöräily töihin 35min, 8-9km osittain maastossa
- pyöräily kotiin 30min, 7,5km
- soututreenit kaksikolla 12km, noin 70min, vesillä ekaa kertaa ja oli huippukivaa ja soutu sujui hyvin, pitkästä tauosta huolimatta

keskiviikko:
- aamupyöräily töihin 25min, 7,5km
- pyöräily kotiin 30min, 7,5km
- korvaava treeni yksikkösoudulle (kova sivutuuli) JK (juoksu-kävely) mettässä, alamäet kovaa/ reipasta juoksua (ideana saada iskutusta jumisille jaloille) + kivisellä ja juurakkoisella polulla reipasta nilkka-jumppa-juoksua, tasaiset ja ylämäet kävellen 60min, 50/50% juoksu/kävely

torstai:
- aamupyöräily töihin 25min, 7,5km
- pyöräily kotiin 30min, 7,5km
- hieronta 90min, pohkeet, etusääret ja lapojen alue, melkoisia jumeja oli..

perjantai:
-  soutu kaksikolla 10km, noin 60min

lauantai:
- aamu: pyöräily salille mettän kautta 6-7km noin 25min, salilla kuntoutusliikkeet + keskivartalojumppa 30min, varsinainen puntti: kyykky 3x6 40kg penkki 3x6 25kg ja mave 3x6 40kg, kevyentuntuiset painot, yhteensä 45min, pyöräily mettässä (osa haastavaa polkua) takaisin kotiin noin 7km 40min

- ilta: korvaava treeni yksikön tilalle (kova tuuli, 9m/s), reipasta kävelyä mäkisellä kuntoradalla (Suolijärvi) 60min hyvässä seurassa :)

sunnuntai:
- äitienpäivän pyöräilylenksu hiljaa 2h15min, noin 37km, sis. asfalttia, hiekkatietä, kuntorataa, mettäautotietä ja polkua

yhteensä (ilman hierontaa): 14h 25min

Syketietoja ei näy kun mittarivyöstä on patteri loppu.. 

Viikko oli oikein onnistunutta jauhamista ja jalka kesti parit juoksukokeilut ihan mukavasti. Tarkoituksella metsässä joustavalla ja muhkuraisella pohjalla juostut treenit aktivoivat mukavasti nilkan tukilihaksia ja laittavat veren kiertämään vamma-alueella. Kroonisissa vammoissa ja -tulehduksissa tämän tyyppinen liikunta on erittäin tärkeää ja sitä pitää rohkeasti uskaltaa tehdä. 

Yksikön pelin avauksen venyminen jäi hieman harmittamaan sillä kova aallokko ei houkutellut kastelmaan itseäni tässä vaiheessa kautta, kun kisatkin aloitetaan hyvin myöhäisessä vaiheessa. 

Muutama extempore- polkupätkä maastopyörällä oli hauskaa, mutta on se vaarallista osaamattomalle! Pakko oli irroittaa jalat samantien :D

Tämä viikko on huomattavasti kevyempi alkaen maanantain lepopäivällä päättyen viikonlopun koulurumbaan. Onneksi on viimeinen läsnäolo-kurssi käsillä, ja enää muutama viikko kesälomaan!