tiistai 26. kesäkuuta 2012

Viikko 25 ja kisaspekulaatiota

Pikainen treenipäiväkirjan päivitys:

maanantai:
- pyöräily vaihtelevissa maastoissa (kuntorata, polku, pyörätie) 2h 15min

tiistai:
- soutu 1x 10km noin 65min

keskiviikko:
 - aamu: pyöräily 1h55min kevyesti maantietä

- ilta: soutu 2x 7km 40min, hirmuiset monsteriaallot, päälle juoksulenkki 30min sis. ensimmäiset 15min nousevalla teholla tehtyä luukutusta päättyen mäkivetoon sorakuopalla (vähän jotain kovempaa settiä, auttoi jumitusten aukaisuun)

torstai:
- pyöräily Tour de Siuro 120km 6h50min (kts. edellinen postaus)

perjantai:
- kevyttä pallonpotkiskelua ja temppuilua lasten kanssa kentällä noin 40min, mukavasti avasi jumisia jalkoja

lauantai:
 - aamu: pyöräily reipas PK 65min, keskisyke 124, maksimi 161, piti mennä soutamaan yksiköllä -> liian kova tuuli, pyörällä pyörätietä vajalle + mettien kautta takaisin kotiin, "rangaistuksena" kisapirtin mäki ylös, ei tosin tuntunut missään torstain mäkien jälkeen... :)

- ilta: reipas kävelylenkki ala-PK 45min

sunnuntai:
- soutu 1x 8km 50min, oli aika raskaan tuntuista, 2x10 vetoa reippaasti -> jalat vähän herkemmän tuntuiseksi, keskisyke 121, maksimi 165.

yhteensä  16h 35min

Ihan kivannäköinen tuntien keräilyviikko. Tourin jälkeen alkoi tuntua pikkuhiljaa siltä, että alkaa happi kulkea. Parempi olisikin, sillä meinasin saada sydärin ensi viikonlopun kisakauden avauksen starttilistoja lukiessani. Lauantain naisten yksikköön on ilmoittautunut 13 soutajaa ja kaksikkoonkin 7 venekuntaa. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että pitää varautua esimerkiksi yksikön suhteen alkueriin, mahdollisiin keräilyeriin, välieriin ja finaaleihin. Toisaalta näissä kisoissa yleensä aina sovelletaan erien soutamista, mikä tosin ei aina ole aivan tasapuolista. Useimmiten tulee myöskin peruutuksia, jolloin erien tarve vähenee. 

Pääsääntöisesti kuitenkin aina, jos osallistujia on yli 6 eli enemmän kuin radalle mahtuu kerrallaan, soudetaan alkuerät, keräilyerät ja finaalit. Kuinka monta venekuntaa mistäkin erästä pääsee jatkoon on minulle edelleen täyttä hepreaa, mutta onneksi netti on keksitty ja FISA:n eli kansainvälisen soutuliiton sääntökirjassa kerrotaan seikkaperäisesti, mitä tapahtuu tietylläkin osallistujamäärällä. PDF- muotoisen version sivulla 135, on selostus eräjaoista. Vielä käytännön esimerkki: Jos kilpailuun osallistuu 8 venekuntaa: soudetaan alkuerät 2kpl, joista vain voittajat pääsevät suoraan A-finaaliin. Loput venekunnat 6kpl osallistuvat keräilyerään, josta 4 parasta pääsevät vielä A-finaaliin, 2 viimeistä joutuvat B-finaaliin. Tällä systeemillä varmistetaan, että A-finaalisssa ovat varmasti kovimmat joukkueet. Alkuerässä kannattaa toivoa hyvää arpaonnea (kovimmat vastustaja-joukkueet mielellään siihen toiseen, ei omaan erään..) + soutaa kovaa = ei tarvitse osallistua keräilyyn, mikä säästää taas voimia.

Lauantaille osuu joka tapauksessa 3-7 starttia riippuen poisjäänneistä ja sääntöjen noudattamisesta. Voin kertoa, että kovaa touhua tulee olemaan, 3x2000m sykkeellä 180+ on meikäläisen kuntoiselle melkoinen urakkaa puhumattakaan mahdollisista lisävedoista.

Sunnuntaina on edessä sama homma. Yksikössä 12 ilmoittautunutta ja kaksikossa 8 venekuntaa, tähän kaupan päälle vielä naisten 8+. Käytännössä minimissään 5 starttia, maksimissaan 7. Nyt varmaan ymmärrätte, miksi eilen illalla oli vaikea saada unen päästä kiinni. No toisaalta olen ennenkin tehnyt huiseja kisapäiviä ja viime torstain pyöräily osoitti, että jaksan jauhaa koko päivän, vauhdista ei tosin tietoa. 

Ensi maanantaina on varmaan hauska palata lomalta töihin "hyvin levänneenä". :D

perjantai 22. kesäkuuta 2012

Hauskaa juhannusta! :)


Oma juhannuksenvietto käynnistyi eilen piiitkällä pyörälenkillä, kun poljimme puoliskoni kanssa legendaarisen Tour de Siuron. Matkaa kertyi Kangasalta noin 120km ja ajoaika oli suurinpiirtein 6h50min, tähän päälle tuli vielä puolisen tuntia taukoja. Pari kertaa pidimme kunnon evästauon, mutta tauoista huolimatta ennen Siuroa niittasin melko pahasti. Kofeiinigeeli auttoi jatkamaan seuraavan taukopaikkaan noin 10km matkan. Oli hienoa huomata, että huonosta treenivuodesta huolimatta pohjalla on jäätävä peruskunto, jolla jaksaa survoa pyörällä mäkisessä maastossa koko päivän. 

Lenkki antoi myös huomattavan helpotuksen tunteen JÄMI84- MTB-tapahtumaa varten, on kivampi lähteä viivalle kun tiedän kykeneväni polkemaan koko päivän ja selviän ainakin maaliin, tuloksesta ei niin väliä.

Suurimmat ongelmat eilisellä reissulla olivat energian loppuminen (teho oli pääsääntöisesti arvioni mukaan aerobisen kynnyksen yläpuolella) ja loppumatkasta niskojen puutuminen + kramppaaminen = ei kivaa. Ajoasennon säätämisessä on siis vieläkin tekemistä. 



Maisema Melon voimalaitoksen kohdalla on aika vaikuttava.



Useammastakin kohdasta tuli entisenä heppatyttönä pongattua hevosvauvoja, näistä auringonottajista napsaisin muutaman kuvan.

Juhannus jatkuu tästä treenien (juoksu/ juoksu-kävely, pyöräily, soutu) parissa 1-2x/päivä. Ohjelmassa on lisäksi perjantaina oleilua kotona perheen kesken, sisältäen saunomista ja grillailua. Lauantaina sukulointia landella samoilla aktiviteeteilla. Oikein odotan pääseväni rantasaunaan! Sunnuntai-iltana lähdemme rentoumaan ruotsinristeilylle koko perheen voimin ja maanantaiksi tulee ansaittu lepopäivä. Vesikielellä olen tarkastellut Tallinksiljan uusittua buffet- menua.

Lopuksi muutama ruokavinkki juhannus- ja kesäkeittiöön:

- Salaatti aina grilliruoan kylkeen, vihreät salaatit, tomaatit, kurkut, kotimaiset paprikat, pikkusipulit, retiisit yms. kasvikset ovat parhaimmillaan & halvimmillaan juuri nyt. Höysteeksi jotakin hyvää juustoa: leipäjuusto, mozzarella, feta, aurajuusto yms. + loraukset oliiviöljyä ja viinietikkaa kastikkeeksi = NAM!

- Kasviksia grilliin: kesäkurpitsat, tomaatit, pikkusipulit, herkkusienet (sisälle nokare Koskenlaskijaa tai Auraa, ympärille pekoni), maissit, munakoisot, kasvinyssäkät Koskenlaskija- juustolla, vain mielikuvituksella on rajansa. Kasvikset voi kevyesti pyöräyttää oliiviöljyssä, jossa on ripaus suolaa ja pippuria, näin ne kestävät grillauksen paremmin ja mausteet antavat vähän makua.

- Lisäaineeton ja nitriititön täyslihamakkara. Itse en syö makkaraa ollenkaan (en vain yksinkertaisesti pidä mausta), mutta lapset pitävät makkarasta ja heidän makkaran laadun suhteen olen supertarkka. Yhdestä pienestä nakista tulee jo leikki-ikäisen päivän nitriitti-annos täyteen.

- Halloumi-juusto. Tätä on pakko olla jokaisella grillauksella. Minulle riittää grilliin hyvin halloumi + reilusti kasviksia, lihaa en välttämättä kaipaa ollenkaan.

- Marinoimattomat lihat: mahdollisuuksien mukaan luomulihoja. Lempparini tällä hetkellä ovat broilereista yrttimarinoidut koipireidet, tuliseksi marinoidut rintaleikkeet, possusta kyljykset ja naudanlihasta entrecotet. Jonkin verran ostamme myös niitä jokapaikan fileepihvejä, mutta monesti rasvaisempi liha sopii grilliin paremmin + on ekologisempaa suosia myös näitä muita ruhonosia. Toisaalta kuten edellä jo mainitsin, en välttämättä tarvitse lihaa ruokaani ollenkaan.

- Grillattu tai savustettu kala. Muutaman kerran olemme tänä kesänä syöneet itse savustettua kalaa ja se on kyllä todellista herkkua. Savustettavaksi kannattaa valita maksimissaan keskikokoinen ja kokonainen kala. Viimeksi söimme nieriää ja se oli ihan huippuhyvää, nyt jääkaapissa odottaa kokonainen siika.

- Uudet perunat ja silli + tilli. Vuonna 2009 elin suurimman osan kesästä uusilla perunoilla, sillillä, tillillä ja vihreällä salaatilla + aikaisilla pikkuporkkanoilla. Nuorempi muksu syntyi kesällä ja kuumia helteitä pakenimme maalle, jossa sapuskaa tuli laitettua enimmäkseen silloisen valtavan kasvimaan antimista. Edelleenkin kesällä jääkaapissa on oltava aina pottuja ja sillipurkki. Erinomaista pikaruokaa kesäksi.

- Alkoholi-puoli. Suomalaiset ovat tunnetusti alkoholin suurkuluttajia ja itsekin sitä tulee jonkin verran nautittua. Olutta, lonkeroa ja väkeviä en juo ollenkaan. Siiderikin maistuu nykyään heikosti. Lempialkoholijuomani ovat luomulaatuiset punaviinit ja kuivat valkoviinit. Ostan aina luomuviiniä ja yritän valita viinin ruoan/tarkoituksen mukaan. Viiniä tulee juotua muutaman kerran viikossa, yleisimmiten 1-2 lasia kerrallaan, joskus enemmän. Makeiden siidereiden ja lonkeroiden juominen sekä suomalaistyylinen ylenpalttinen oluen juominen alkaa hyvin pian näkyä vyötäröllä ja yleisesti muutenkin terveydentilassa.

Oikein rentouttavaa ja hauskaa juhannusta blogini lukijoille, nauttikaa hyvästä ruoasta liikuntaa unohtamatta! 

Jaksaa enemmän syödä kaikkia herkkujakin, kun käy vähän ulkoilemassa, sää ei ainakaan nyt haittaa ulkoilma-aktiviteetteja ;)

maanantai 18. kesäkuuta 2012

Viikko 24 treenailut

Muutama hyvä treeni tuli tehtyä loppuviikosta hyvällä mielellä, lukuunottamatta sunnuntaita, jonka vesitti kirjaimellisesti jäätävä vesisade. Jees, olen sokerista ja jäin ihan puhdasta laiskuuttani sisälle.. :D

maanantai:
- hampaan takia sairaslomalla, lepuutusta koko päivä

tiistai:
- töissä, työpäivän jälkeen edelleen karsea hammassärky

keskiviikko:
- vielä lepuutusta

torstai:
- hyvin kevyt pyörälenkki vaihtelevissa maastoissa (mettäpolku, kuntorata, kävelytie, maantie)
1h 20min

perjantai:
- hyvin kevyt pyörälenkki etsien uusia reittejä Taivalpirtin ja Kaarinanpolun maisemissa, (= eksyksissä noin 2h..) vaihtelevissa maastoissa (mettäpolku, mettäautotie, maantie, pyörän kantamista jne.) yhteensä 2h30min

lauantai:
- soutu 2x 10km rauhallisesti, sis. 2x250m reipas pätkä, yhteensä noin 60min

sunnuntai:
- laiskuripäivä, kaatosade, joten soututreenit tuli peruttua

yhteensä koko viikko: 4h50min

Kuten treenimääristä ja tekemisestä voi havaita, tavoitteellisesta treenaamisesta ollaan kaukana. Tämä nykyinen malli sopii tämänhetkiseen elämäntilanteeseen hyvin, sillä henkistä ja fyysistä pääomaa ei ole tämän enempää irroittaa urheilemiseen. 

Treenaamisen ja kuntourheilemisen tavoite ei mielestäni ole tappaa itseänsä stressiin tehdyistä ja tekemättömistä harjoituksista tai aiheuttaa ylikuntotilaa liialla rasituksella, mikä on hyvin todennäköistä, jos yrittää liikaa. 

Olen myös henkisesti tiedostanut, että käytössäni olevalla mallilla ei saavuteta mainetta, kunniaa, mammonaa ja kiiltäviä mitaleja. Ehkä sitten joskus elämäntilanteen muuttuessa rauhallisemmaksi, voin taas panostaa enemmän laadukkaaseen treenaamiseen, tällä hetkellä tarkoitus on lähinnä huolehtia peruskunnosta ja tuulettaa päätään, mikä olisi muuten suotavaa ihan kaikille kansalaisille suoritettavaksi päivittäin tai ainakin viikottain.







maanantai 11. kesäkuuta 2012

Viikko 23 pyöräilyä, lepoa, lukemista

Muutaman pyöräilylenkki tuli tehtyä alkuviikosta ja torstain viisaudenhampaan poiston jälkeen oli pelkkää parantelua ohjelmassa. 

maanantai:
- kevyt pyöräilylenkki 90min

tiistai:
- pyöräily töihin 25min ja töistä kotiin 30min (ei lapsenvahtia käytettävissä)

keskiviikko:
- sama kuin tiistai

torstai-sunnuntai:
- löhöilyä kotisoffalla kipeän hampaankolon kanssa. Alkaa muuten käydä voimille tuo soffalla makoilukin, selkä ja takapuoli ovat ihan jumissa istumisesta ja makaamisesta. Ei sovi pakkolepo aktiiviselle ihmiselle, joka liikkuu sekä työssä että vapaa-ajalla.

Sunnuntaina leikkaushaavasta lähti ompeleet purkautumaan ja iltapäivällä/ alkuillasta särky oli melkoinen tukevasta burana-kuurista huolimatta. Tänään menen päivystykseen näyttämään haavaa uudelleen ja toivottavasti sieltä tulisi hyviä uutisia, että panikoin turhaan irtoilevista tikeistä ja häiritsevistä säryistä. 

Keskiviikkona alkaa kesäloma ja olisi kovat poltteet päästä treenailemaan kunnolla kohti Tampereen Kansainvälisiä soutuja (30.6-1.7), missä olisi tarkoitus aloittaa vihdoinkin kisakausi. Jee!! Kunto ei ole kovinkaan kummoinen ja tiedän kuinka tuskallista kilpaileminen tulee olemaan, mutta jokin kummallinen pakkomielle ajaa silti viivalle. Vieläkin se vanha & vaivainen jaksaa intoilla :)

Olen ottanut ilon irti soffalla makoilusta ja lukenut kirjoja hurjasti (osa vielä työn alla):

Rakastan dekkareita, tällä hetkellä tahkoan läpi Jungstedtin Gotlantiin sijoittuvia dekkareita:



seuraavana vuoroaan odottaa:  



ja välipalaksi vähän koulujuttuihin liittyviäkin:


Aurinkoista alkukesää ja treeni-intoa blogin lukijoille!

sunnuntai 3. kesäkuuta 2012

Viikko 22 Suunta parempaan päin

Astmalääkkeiden ja kaatosateiden aiheuttaman ilmanraikastuksen ansiosta olen onnistunut tekemään muutaman pikkutreenin tällä viikolla. Mitään kummempia harjoituksellisia tavoitteita ei ollut, lähinnä fiiliksen mukaan/ kuinka paljon allergia antaa myöden.

Viikko näytti seuraavalta:

maanantai: ei mitään

tiistai:
- pyöräily töihin 25min ja töistä kotiin 30min, astmasuihke juuri ennen pyöräilyä hillitsi pahimman yskimisen.

keskiviikko:
- pyöräily kuten tiistai

torstai:
- pyöräily kuten edellä

perjantai:
- pyöräily kuten edellä

lauantai:
- ei mitään, nenä ihan tukossa ja puoli-flunssainen olo, (lapset toivat taas päiväkodista jonkun kivan alkukesän flunssan poikasen)

sunnuntai:
- soutua pitkästä aikaa 2x, 10km, 60min, hengityselimet kestivät ihan hyvin, kauhea myrskyaallokko järvellä, joten oli melkoista taiteilua..



yhteensä 4h20min

Ensi viikko onkin superhaastava, alkuviikosta on tiedossa lapsenvahti-haasteita ja torstaina pääsen eroon viisaista hampaistani, joten tulee pakollinen viikon(?) urheilukielto. Ekoihin kisoihin kesä-heinäkuun vaihteessa päästään melkoisella turistitreenauksella. No viime vuonna oli vammojen kanssa sama tilanne, että eiköhän se siitä suttaannu.. :)