torstai 13. joulukuuta 2012

Lapin viikko, joulukuu 2012

Lapin lomaviikko itsenäisyyspäivän viikolla Ylläksellä tuli pidettyä ja rentoutumista & treeniä oli melko sopivassa suhteessa. Kovat pakkaset hieman haittasivat hiihtämistä, mutta muuten hiihtäminen maistui oikein makoisalle pitkän kesätauon jälkeen. 




Treenit näyttivät suunnilleen tältä:

la- matkustus/lepo

su- pertsan hiihto 9km 1h

ma- vaparin hiihto 14km 2h, -20 astetta pakkasta ja todella karsea nitinati-keli "suksi-suksi ei luista mihinkään jnejne."

ti- pertsan hiihto 14km 2h, myös kylmää kyytiä

ke- lepo, pakkasta lämpimimmillään -24 astetta..

to- vaparin hiihto 14km 1,5h, luisti suksi jo vähän paremmin

pe- pertsan hiihto 21km, 2,5h sisälsi myös vähän kumpuilevampaa maastoa

la- matkustus/lepo




yhteensä 72km, 9h

su- kotouimahallissa vesijuoksu 2x30min, välissä sauna 15min, vesijuoksu poisti mukavasti matkaturvotusta

Vauhti ei päätä huimaa, eikä tunnitkaan, mutta raskausviikoille 22-23 ihan hyvä määrä tekemistä ja töihin palasin todella levänneenä :) Alla vertailupohjana itsenäisyyspäivänviikot vuosilta 2009 ja 2010 tunteja/ kilometrejä kertyi seuraavanlaisesti: 

v. 2009 hiihtokilometrit 167,8km, hiihtotunnit 17h50min, muu (puntti ja juoksu) 2h5min yht. 19h55min
v. 2010 hiihtokilometrit 115,5km hiihtotunnit 12h35min, muu (puntti ja juoksu) 2h40min yht. 15h15min
(myös v.2010 pakkanen pilasi viimeisen hiihtopäivän)


Ekana vuonna Ylläksen syksyleirillä harjoittelu meni "hieman" yli ja leiristä palautuminen kesti monta viikkoa. Seuraavana vuonna otin edellisvuoden virheestä oppia ja tein tarkoituksella hieman kevyemmän setin mukaan. Tänä vuonna menin täysin fiiliksen mukaan, niin kuin tässä tilassa kuuluukin. :)

Lapin reissun jälkeen vanha kantapää-/ plantaarifaskiitti-vaiva on hieman kiusannut ja liikunnat ovat olleet melko vähäisiä kilometrikävely-työpäivien jälkeen. Onneksi olen keksinyt vesijuoksun, joka mahdollistaa liikunnan myös jalkasärkyiselle ja toivottavasti täällä etelässäkin saataisiin pikkuhiljaa hiihtobaanat hyvälle mallille, jotta pääsen kokeilemaan, kestäisikö jalka hiihtoa,
 kun kävelystä se ei oikein perusta.
 Hiihtoiloa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti