maanantai 3. joulukuuta 2012

Talvipyöräilyn ABC

Ajankohtaisen aiheena voin kirjoittaa mukavasta talvilajista, jota en tosin itse kykene tällä hetkellä harrastamaan sattuneesta syystä. Olen kulkenut viime talvena muutaman kerran viikossa pyörällä töihin (7,5km/suunta) ja voinkin lämpimästi suositella tätä loistavaa treeni- ja hyötyliikuntamuotoa kaikille hyvinvoinnistaan kiinnostuneille.

Tässä talvipyörälyn aakkoset:

A Asusteet

Hanskat, kaulurit, villasukat, pipot mitä näitä on. Hanskojen tulee mielellään olla lämpimät. Itse olen käyttänyt hiihtohanskoja ja hiihtoon tarkoitetuilla kolmisormirukkasilla tarkenee ainakin -20 asteeseen asti. Pipon tulisi olla tuulenpitävä, mahdollisimman suuren osan kasvoista suojaava ja ehdottomasti kypärän alle mahtuva. Itse vaihdan talveksi normipolkimet ja poljen goretex-lenkkareilla, johon mahtuu villasukat. Mukavampi kun liukkaalla/ sohjossa/ umpihangessa jalat eivät ole kiinni polkimissa + pyöräilykengät muuttuvat todella kylmiksi jo +5 asteen keleillä.

B Buffi

Hätäapuvaruste eli buffihuivi. Voi taitella ekstrapannaksi korville, käyttää kypärähuppuna koko päänsuojana, laittaa kauluriksi tai vaikka nilkkasuojiksi. Pidän aina mukana, kelit vaihtelevat, puffi pelastaa ;)

C Cyclocrossi

Maastopyörän ja maantiepyörän risteytys, jonka voi varustaa talvirenkailla. Oma kohtaista kokemusta ei ole kesä- eikä talvikäytössä, mutta luulisin, että perustalvikelillä auratulla pyörätiellä nopea ja kelpo peli.


D D-alkuinen teiden hoitolaitos

Muutamaan otteeseen kirottu laitos. Puolet työmatkastani taitan Kangasalan puolella ja puolet Tampereen puolella ja kas kummaa kuin taikaiskusta pyörätien auraus loppuu aina kesken matkan. Mahdollisessa reitin valinnassa kannattaa kiinnittää huomiota pyörätien hoitoluokkaan.

E Eturengas

Jotkut käyttävät pelkästään eturenkaassa nastarengasta. Itse tykkään kyllä varustaa molemmat renkaat nastoilla, jolloin pito & veto toimii moiteettomasti.

F Focus

Omakohtaisella kokemuksella voin suositella Focusta talvikäyttöön, toimii.

G Gore

Kallis pyöräilyvaatemerkki, tekee talvipyöräilyvaatteita. En omista yhtään ko. vaatetta, mutta joku sana tähänkin kirjaimeen oli keksittävä.

H Heijastimet

Näitä ripustetaan joka oksalle kuin joulukuuseen. Heijastinliivi, käsi- ja jalkaheijastimet, pyörän heijastimet ja jos reppu selässä, siihen vielä ekstraheijastin. Näkyy varmasti joka suuntaan.
 
I Ilmasto

Ilmasto voi muuttua kesken matkan tai päivän, ei kannata hermostua + pitää muistaa varata riittävästi aikaa. Sääennusteisiin ei kannata luottaa.

J Jää

Olen ajanut aivan peilijäisellä pyörätiellä ja jäästä selviää nastoilla. Hyvät nastat pitävät 100%:sti myös peilillä. Hankalampi keli on esimerkiksi puolen metrin lumisohjo. Oma lukunsa on tietysti jäiset raiteet, joihin ei auta muu kuin ajaa hiljaa kieli keskellä suuta.

K Kypärä

Aina päässä, ettei ois järki jäässä. Talvipyöräilyyn sopiva kypärä pitää olla pipovaralla.

L Lamppu

Jo lain mukaan pakollinen varustus. Eteen valkoista valoa, taakse punaista, ei vilkkuja. Huomiovalo-ledit ovat halpoja, varsinaiseksi ajovaloksi pimeän varalle tarvitaan järeämpi kapistus.

M Musta jää

Vain varovaisuus auttaa, nastat eivät pure ohueen jäähän. Ei ole lempitalvikelini.

N Nastat

Mitä enemmän sen parempi. Rullaavuus on joka tapauksessa huono talvirenkailla ja huonolla alustalla, joten panostan mielummin 100% pitoon kuin kompromissiratkaisuun. Jokaisen henkilökohtainen mielipide.


O Osat

Hyvät osasarjat kestävät paremmin extreme-olosuhteita.

P Pakkanen

Oman kokemukseni mukaan pakkanen hyydyttää ennemmin pyörän kuin kuskin. Riittävällä toppauksella tarkenee pyöräillä ainakin -20 asteessa, mutta tällöin pyörää on syytä säilyttää pyöräilyn ulkopuolisella ajalla lämpimässä ja kuivassa tilassa. Viime talvena pyörästäni jäätyivät kertaalleen vaihteet ja jarrut, mutta tästä viisastuneena säilytin pyörääni jatkossa sisävarastossa, jolloin vastaavia ongelmia ei esiintynyt.

Q Quattro

Neliveto, harmi kun ei ole pyörään saatavilla.

R Rassaus

Talvella pyörä vaatii ihan yhtälailla huoltoa, onneksi meillä on lämmin varasto käytettävissä moisiin toimenpiteisiin.

S Schwalbe Ice Spiker

Lempitalvirenkaani. Saatan tosin olla hieman puolueellinen, kun muita en ole kokeillut. Nastojen määrä (yli 300/kumi) ja renkaiden kestävyys vakuuttivat ja luultavasti ostan samanlaiset renkaat seuraavatkin. Viime talvena ei puhjennut yhtään rengasta, kts. seuraava kohta.

T Tappajasepeli

Täällä meilläpäin pyöräteille levitetään nk. tappajasepeliä. Tällöin ei ole mitään asiaa ajaa pistosuojaamattomilla kesä- tai talvirenkailla moisella aineella kuorrutetulla tiellä. Keväällä ajan nastoilla niin kauan, kunnes sepelit on saatu harjattua. Huhujen mukaan tämä sepeli on vienyt työmatkapyöräilijöiltä jopa kolme rengasta viikossa.

U Ulkoilu

Raikas ulkoilma tekee aina hyvää. Harmittaa oikein kun tällä hetkellä talvipyöräily ei onnistu. Olisi mukavaa aloittaa työpäivä ulkoilusta virkistynein punaposkin.

V Vaatteet

Sekalainen urheiluvaateasustus kelpaa. Aluskerrasto, välikerrastot, hiihtopuku jne. On olemassa myös hienoja talvipyöräilyyn erityisesti tehtyjä vaatteita, mutta onneksi vähemmälläkin pääsee alkuun.
 
W Warmers

Pyöräilyyn on saatavilla käsihihakkeita ja irtopuntteja, joilla voi lisätä tai vähentää lämpöä kelin muuttuessa. Hyviä erityisesti lämpötilan vaihdellessa päivän aikana roimasti keväisin ja syksyisin. Kesken lenkin voi riisua ohuemmalle vaatetukselle ja nämä irtovaatekappaleet mahtuvat pieneen tilaan ja kulkevat siten mukavasti mukana.
 
X XC-pyöräily

Joskus talvipyöräily muistuttaa todellista maastoajoa. Alustan muodot ja erilaiset muunnokset aiheuttavat päänvaivaa jokaiselle talvipyöräilijälle. Kaikkeen kannattaa suhtautua positiivisin mielin, joskus kotimatka pyörällä on kestänyt kauemmin kuin kävellen, sillä pyörän raahaminen puolen metrin hangessa käy kovasta treenistä.

Y Ympärimeno

Viimeiseen asti kannattaa välttää kaatumista, mutta jos näin ikävästi tapahtuu, yritä muksahtaa pehmeästi. Kännykkä kannattaa pitää ladattuna ja vesitiiviiseen tilaan suljettuna mukana, jos sattuu suurempi onnettomuus tai pyörä hajoaa. 

Z Zero

Nollakeli. Nollakelillä pyöräily ei ole suhteessa niin liukasta puuhaa kuin autoilu vastaavalla kelillä, mutta suosittelen silti vilkaisemaan aina lämpömittaria/ haistelemaan ilmaa, jolloin kelistä voi päätellä jotain jo etukäteen.

ÅÅrhus, Ålborg, Åbenrå jne.

Tanskalaisia kaupunkeja. Tanska on pyöräilyn mekka. Täällä Suomessa taas saat polkea ympäri vuoden huonosti hoidetuilla pyöräteillä ja jopa tyhjissä risteyksissä liikennevaloissa joutuu odottelemaan, jos sieltä mahdollisesti joku kuningas-autoilija saapuisi. Jos et paina nappia, valo ei vaihdu ikinä. Asenne liikenteessä on oltava kohdillaan, sillä sinua vihaavat kaikki: autoilijat, kävelijät, koiranulkoiluttajat jne. Harmillista, mutta totta.

Ä Älyttömät kelit

Musta jää, aivan peilikirkas jää ilman hiekan murua, paksu lumisohjo ja syvät jäiset urat eivät kuulu suosikkikelehini.

Ö Öljy

Pyörään kannattaa lisätä ketjuöljyä myös talvella, sillä kuiva pakkasilma haihduttaa sitä tehokkaasti. Öljyä laitetaan minimaalisesti ja usein, sillä liika öljy jähmettyy ja ketjut eivät rullaa sujuvasti.

Tällaista tällä kertaa, toivottavasti joku teistä lukijoista innostuisi kokeilemaan talvipyöräilyä! :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti