keskiviikko 15. toukokuuta 2013

Ekan kuukauden treenit

Mihin ne päivät oikein hukkuvat? Monta kertaa on ollut mielessä blogin kirjoittaminen, mutta arki on melkoista sähellystä. Joku lapsista kiukuttelee koko ajan ja kotitöiden tekeminen tai ylipäätään perusarkirytmin ylläpitäminen on välillä aika mielenkiintoista. Eilen sain kokea ensimmäistä kertaa kuinka kova meteli noista lähtee, kun ne kaikki itkevät täysin palkein samaan aikaan.. Huuto tuli maanantaina myös siitä, kun äiti unohtaa lapsien omalelupäivän kerhossa. Kyllä harmitti itseäkin :(

Ekan kuukauden treenit synnytyksen jälkeen näyttävät tältä:

vko 16 (maanantaina oli kulunut pari päivää synnytyksestä)

ma- 30min kävelyä
ti- 35min kävelyä
ke- 40min kävelyä
to- lepo
pe- 55min vaunukävelyä
la- 50min kävelyä
su- 45min vaunukävelyä

yht. 4h15min

vko 17

ma
- aamu: vaunulenkki 65min
- ilta: kauppareissu vaunujen ja ostosten kanssa kävellen 2x20min= 40min
ti- kävelylenkki 60min
ke- vaunulenkki 60min
to- lepopäivä (pihahommia)
pe- kävelylenkki 60min
la- pyöräilykauden avauslenkki 75min
su- kävelylenkki 90min

yht. 7h30min

vko 18

ma-pe: sairas- ja toipumispäiviä (rintatulehdusta en toivo edes pahimmalle vihamiehelle)
la- pyöräilylenkki 75min
su- kävelylenkki 70min

yht. 2h25min

vko 19

ma
- aamu: vaunulenkki 80min
- ilta: iltarastikauden avaus, 3km rata (kävellen reippaasti), 1 iiiiso pummi, 65min
ti- soutukokeilu 1x, 20min, oli säätöjen kanssa hieman hakemista + kova tuuli, meinasin myös joutua uimareissulle veneestä noustessa (suorat vatsalihakset ovat kuin ylikypsät spagetit pitkin kylkiä..)
ke
- aamu: vaunulenkki 75min
- ilta: pyöräily vajalle + soutu 8km 1x + pyöräily kotiin, yht. 1h45min
to- sauvakävelylenkki 2h35min
pe- ergotehotreeni 2x 10min VK+, + palautukset ja verkat, yht. 10km 50min + pyöräilyt edestakaisin salille 25min, kaikki yht. 75min
la- punttitreeni perusvoimaa perusliikkein + keskivartalokuntopiiri (vain vinot ja syvät vatsalihakset + selän tukilihakset, ei vielä suoria vatsalihaksia hetkeen) + verkkapyöräilyt salille yht. 1h10min
su- vaunulenkki 90min

yht. 12h10min

Treenit ovat alkaneet sujua ihan kivasti viikon 18 sairastumista lukuunottamatta. Ekan viikon kävelyt olivat melkoista hiipimistä, mutta nyt kärsii reippailla jo mukavasti. Juokseminenkin varmaan sujuisi, jos ei olisi kertynyt tätä massaa näin paljoa. Jalkoja säästääkseni ja vammojen pelossa aion laihduttaa hetken matkaa vielä ennen ekoja juoksurevittelyitä.

Oman kropan kuuntelu on supertärkeää näissä kuntoutumisasioissa. Ekaan pariin viikkoon ei tehnyt mieli tehdä lihaskuntotreenejä, joten keskityin vain kävelemään raikkaassa ulkoilmassa. Selkä oli niin mutkalla raskauden jäljiltä, että en pystynyt makaamaan selälläni ollenkaan (nyt onnistuu jo). Eräältä ystävältäni neuvolan täti oli kieltänyt punttisalille menemisen kokonaan ja kaikenlaisen rehkimisen muutenkin, mutta jos kerran kroppa ja mieli tarvitsee liikuntaa, niin miksi homehtua kotona? Hulluksi siinä tulee. Eikä ihme, että meillä on Suomessa hirmuiset määrät kiukkuisia, masentuneita ja ylipainoisia pienten lasten äitejä.

Ekassa keskivartalotreenissä päästin itseni tavoistani poiketen helpolla ja tarkoitus oli etupäässä vain aktivoida keskivartalon lihaksia. Kuten yllä kirjoitin, jopa veneestä nouseminen näillä venyneillä ja vanuneilla tukilihaksilla on melkoinen haaste. 

Suurin haaste tällä hetkellä urheilujen suhteen on kuoriutua raskauden aikana kertyneestä ylipainosta. Tänä kesänä minua ei nähdä kevyessä painoluokassa, mutta ehkä ensi talven ergokisoissa, jos painonpudotus alkaa tästä suttaantua. Minulla on myös aikaisemmissa raskauksissa tullut hurjasti painoa, joka sittemmin on lähtenyt myös rivakasti. Nyt taitaa olla eri juttu, johtuuko sitten iästä vai mistä lie, mutta mitään rakettimaista vaa'an lukemien pienentymistä ei ole tapahtunut. Yritän olla stressaamatta asiasta, mutta kieltämättä se hieman painaa mieltä päivittäin.

Ruokavalio on terveellistynyt huomattavasti viime viikkoina. Liikkuminen ja säännölliset ulkoilmamyrkytykset ruokkivat "oikeaa nälkää" . Kroppa suorastaan vaatii ravinteikasta ruokaa imetyksen ja isohkojen treenimäärien (ainakin suhteessa kuntoon) ylläpitoon. Olen pitänyt pitkästä aikaa ruokapäiväkirjaa ja jo päiväkirjan pitäminen siistii syömistapoja, sillä silloin tiedostaa erityisen hyvin syömänsä ruuan määrän ja laadun. Seuraavaan postaukseen voisinkin rustata muutaman esimerkkipäivän syömisistäni. 

Nyt aion lähteä nukkumaan, sillä vauva on nukkunut jo tunnin ja olen ihan puhki päivän tuplatreeneistä ja koko huushollin viikkoraivauksesta.

Iltalukemisena minulla on superhyvä teos uusavuttomille ja vähän kokeneimmillekin kotikokeille


Muksuna siskon kanssa kokattiin yksin (kaksin) kotona koulun jälkeen tämän hieman retrohkon painoksen mukaan :D






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti