keskiviikko 28. elokuuta 2013

Kisarapska Valkeakoski + treenipäivis 33-34

 Kesän toiset SM-kisat ovat takana ja napsahtihan sieltä yksi mitali lasten iloksi (Ooo, äiti sai mitalin, saaks mä laittaan sen kaulaani?). Kasisoutu oli mukavaa pitkästä aikaa ja täytyy kyllä myöntää, että mitalin hopeinen väri jäi vähän kaivelemaan omalta osaltani. En saanut aivan kaikkia tehoja irti, syke pyöri anaerobisen kynnyksen tuntumassa, kun normi kisavauhti on noin +5-15 pykälää kovempi. Kasiin on täksi kesäksi hankittu uudet airot ja C2 uusi vihreä aironpää pyöri niin villisti kastuessaan käsissäni, että ainoat hapoilla olevat ruumiinosat kisavedon jälkeen olivat kyynärvarret. Harmi niin, sillä Nesteen Soutajien voittokokoonpanoon tuli lopulta eroa vain noin 4 sekuntia. Seuraavaa, pronssille tullutta, viime vuosina kasia hallinnutta Smarkia, voitimme tällä kertaa reilulla erolla, mikä tietenkin oli ihan mukava yllätys. 

Kiitos vielä omille & muiden joukkueiden kasiporukoiden tytöille hyvistä skaboista! :)

Kisoista on kulunut jo 1,5 viikkoa ja kaikenlaista hässäkkää on ollut, joten treenit ovat olleet vähän typistettyjä versioita alkuperäisistä suunnitelmista. Kaiken lisäksi tätäkin tekstiä kirjoitan yhdeksän sormen voimin, sillä veistelin toissa iltana kunnon vekin (taas vaihteeksi) etusormeeni. Joku saattaa muistaakin, että viimeksi syksyllä 2010 aiheutin itselleni pikkuonnettomuuden tiskatessa. Tällä kertaa osui eri käteen, tosin etusormi jälleen kyseessä. Pikkuisen ottaa aivoon, jos ensi viikonlopun SM-sprintit jäävät väliin. Tänään olen menossa kokeilemaan vesille, pysyykö airo kädessä. Kaikenlisäksi haava olisi pitänyt ommella, itse arvioin alunperin, että ei tarvitse ja metsään meni sekin. :(

Toisaalta ensi viikolla alkaa uusi treenikausi, uudet tuulet (kylmät ja kovat Forecan mukaan) ja ohjelma on täynnä uusia kujeita. Jostain syystä joka vuosi aina elokuussa en meinaa malttaa keskittyä kisaamaan viimeisiä kisoja, vaan odotan innolla jo uutta alkua. Osittain tämä ilmiö johtuu varmasti myös pienvene-SM-kisojen jälkeen tulevasta henkisestä tyhjiöstä, sillä nämä viimeiset kisat ovat aina vain bonusta kauden pääkisojen ollessa ohi. Latautuminen äkkiä uudelleen kisatouhuihin isojen kisojen jälkeen on kovin vaikeaa minulle viikon parin palautuksella. Syksyn lapsena odotan hartaasti joka vuosi tätä kylmenevää rakasta vuodenaikaa. Kylmä, kuulas ja siitepölyistä puhdas ilma, aamuiset soututreenit järven usvassa, sunnuntai-aamun pitkän lenkin jälkeen voi käpertyä soffan nurkkaan lukemaan hyvää dekkaria loppupäiväksi ja mitä vielä. :) 


Ihania aurinkoisia & lämpimiä kelejä elokuun lopulla  Kauksulla

Loppuun vielä parin viime viikon reenisetit, vaikka määrällisesti niissä ei ole kovin paljoa esiteltävää. Kummasti sitä on kuitenkin saanut tekohengitettyä vähällä, mutta laadukkaalla tekemisellä kuntoa & virettä kauden loppuun asti. Esimerkiksi jälkimmäisen viikon keskiviikon ja torstain treeneissä vene liikkui kivasti ja videokuvan + tahtimittarin mukaan vieläpä ihan tehokkaasti.

VKO 33

ma Iltarastit Kauppi I, palauttava treeni vanhimman juniorin kanssa TR-radalla, hiki tuli, reipasta kävelyä ja hölkkää 30min PK

ti 8+ treenit soutua Hatanpäällä 55min PK, piti mennä pyörällä, mutta oli kauhea ukkonen, niin en sitten mennytkään..

ke lepo

to Soututreeni peruuntui kovan tuulen vuoksi -> Juoksutreeni peruspoluilla Harjulla, PK+ 55min sis. vauhtileikittelyä

pe Lepo, ei ollut tarkoitus pitää lepopäivää, mutta pyykkikone levisi ja oli pakko hankkia heti uusi. Näitä valitettavasti sattuu lapsiperheessä, että joku asia ajaa toisen edelle.

la Yksikkökisat Valkeakoskella kansallisessa regatassa, hirmuinen sivumyötätuuli, 1.sija, voitin pari kevyen naista. Ihan ok veto, loppukiri jäi vetämättä, kun passailin mahdollisten haavereiden takia (jo verkassa meinasin mennä ympäri..) verkkoineen 65min

su 8+ SM-kisat Valkekoskella, SM-hopeaa, soudin kakkostahdissa, verkkoineen 55min

yht. 4h15min (Tulipas torso viikko)

VKO 34

ma Iltarastit Lukonmäki, RR-radalla keskimmäisen muksun kanssa, verkkaista kävelyä 40min PK- (hyvä palauttava jumppakävely)

ti lepo

ke
aamu: vaunulenkki ruokakauppaan ja takas reipasta kävelyä, yht. 40min keskisyke 108
ilta: soututreeni 1x sis. 2x2000m VK, hyvää vauhtia matalilla sykkeillä, helpontuntusta, 55min 9,1km

to soututreeni 1x PK, 10,2km, 65min

pe soututreeni 1x sis. 2x500m rennosti kovaa, yht. 8km 55min

la soututreeni 4x, muutama nosto ja startti, olipas kivaa taas isossa veneessä, maisema vaihtuu paljon nopeammin :) yht. 8,5km, 60min

su sauvakävelylenkki 2h PK-

yht. 7h15min

Muistakaa nauttia viimeisistä lämpimistä & aurinkoisista päivistä!
Ja nyt on hyvä aika hankkia syksyn D-vitamiinit..

tiistai 13. elokuuta 2013

Viikot 30-32 treenipäivis ja suunnitelmia tulevalla syksylle

Tässä viimeisimmät treenipäivikset:

VKO 30

ma-
aamu: maastopyörätehotreeni, Jämille valmistava, verkkoineen 1h20min sis. 34min VK/MK
ilta: pyöräily Tennarille, rastit 4km rata, pyöräily mettän kautta kotiin, yht. 3h PK/PK+

ti-
aamu: soutu kumpparilla 9km, 55min PK+
ilta: maksipuntti verkkoineen 1h15min

ke-maastopyörälenkki, polkuja harjulla 1h55min PK-

to-lepo

pe-toinen lepo, alkuviikon seteistä vähän niitissä..

la- pyöräily vajalle, soutu 1x 9,4km, pyöräily kotiin, yht. 1h45min PK

su-pitkä pyörälenkki, maastoajoa ja maantietä, tekniikkapätkiä polkua, Kangasala-Pälkäne, eksyminen sorakuopalle, jossa tuli tehtyä tästätreeniä Jämin juoksuhiekoille.. yht. 3h15min

yht. 13h30min

VKO 31

ma- lepo
ti- soututreeni sis. 2x2000m VK yht. 60min 9,4km
ke- puntti, kesken jäi, olkapää naksahti, 50min Huom! tuli mave-enkat (75kgx3) ennen naksahdusta
to- sairaspäivä, käsi paalissa
pe- sairaspäivä, käsi edelleen melko kipeä
la- Jämi84MTB-kisa, 84km, 4h45min VK
su- lepo

yht. 6h35min

VKO 32

ma- rastit Haralanharju 3km, superkevyt kävellen, 45min PK
ti- soutu 1x, kevyt PK, 60min 9,4km
ke- lepo, kova ukkonen, soututreeni siirretty torstaille, jolloin oli alunperin tarkoitus pitää lepo
to- soutu 1x, sis. 2x500m oletettua 2k-kisavauhtia, yht. 7,1km, 45min
pe- soutu 1x vauhtileikittely/verryttely, muutamis starttivetoja + yksi rento kymmenen vedon nosto yht. 6km 40min
la- kisat: 1x päivällä alkueräverkkoineen 60min, iltapäivällä keräilyerä 60min verkkoineen. Ekaan settiin tein pelkät soutuverkat -> ei hyvä. Tokaan settiin tein juoksu+soutualkuverkan ja juoksuloppuverkan = toimii paremmin. Juoksua vähän vierastin, kun en ole vielä juossut käytännössä metriäkään. Juoksu toimi kuitenkin hyvin. Soutuverkat sisälsivät muutaman pitkän rennon noston ja yhden lyhyen sähäkän noston. Tehot PK/VK/MK
su- kisat: 1x aamulla alkuverkkoineen 60min, juoksu+soutualkuverkka, juoksuloppuverkka, kisa veto oli huono (väsynyttä menoa).

yht. 6h15min

Selkeä kevennys kisaviikoille on pitkän & kovan kesälomatreenijakson myötä toiminut hyvin. Ensi viikonlopun kisoihin vielä kevennellään samalla tekniikalla ja sitten ennen kauden vikoja kisoja (Sprintti-SM, kuunvaihde) on yksi väliviikonloppu, jolloin ehtii hetken aikaa jauhaa normaalia treeniä. Kunto on ihan ok kesälomatreenien jälkeen, mutta palautuminen kovista kisaseteistä on hidasta ja kisojen välit kuluu lähinnä elpymiseen ja kikkailuun, jotta jonkinlainen vire pysyisi yllä.

Syksyn kisa- ja tapahtumakalenteri näyttää seuraavalta:

Isovene-SM 17-18.8 Valkeakoski (kansallisen regatan yksikkökisat, mahdollisesti 8+)
Sprintti-SM  31.8.-1.9. Kirkkonummi
Koti-syysleiri vkolla 38
Jämi suunnistusmaraton 26.10 kuntosarja 10km
Ergotesti 5000m marraskuun lopulla (omaksi iloksi)
Lumileirille marras-joulukuun vaihteessa 2 vkoa
Ergotesti 2000m joulukuun lopulla (omaksi iloksi)

Tarkoitus olisi syyskuun puolella kipitellä iltarasteja myös juosten, jotta olisi jonkilainen tatsi suunnistaa  Jämin maratoonilla. Tänä kesänä on tullut käytyä hirveästi rasteilla, mutta olen sovittanut ne ohjelmaani PK-harjoitteluksi. Toinen syy kävelemissen on jalkojen säästäminen rasitusvammoilta eli olen välttänyt viimeiseen asti juoksua tällä massalla. Pikkuhiljaa voi alkaa hölkötellä, kun painokin laskeutuu alaspäin.




sunnuntai 11. elokuuta 2013

Kisaraportit Jämi84MTB ja Pienvene-SM

Onpas ollut niin kiireen haipakkaa koko viikko, että hyvistä aikeistakin huolimatta ei ole bloggailulle löytynyt aikaa. 
Täältä pesee kisakauden aloituskisojen fiiliksiä ja pohdintoja!

Jämi84MTB 3.8.2013

Alkuvalmistelut

Pari päivää ennen Jämin maastopyöräkisaa naksautin olkapääni puntilla penkkiä tehdessä. Olkapäästä kuului kunnon pamahdus ja kipu oli kerrassaan huikeaa. Raahauduin jopa kunnan päivystykseen asti (sinne ei tee mieli mennä kuin pakon edessä) käpälää näyttämään. Kaikki normaalit liikeradat onnistuivat lääkärin testauksessa pakotettuna, joten diagnoosina oli epämääräinen "joku jänne siellä on luultavasti ottanut nokkiinsa". Ainoa oire oli viiltävä kipu, varsinkin kättä liikuttaessa, mutta myös ihan paikoillaan ollessa. Kuumotusta, turvotusta tai paineluarkuutta ei tuntunut missään vaiheessa missään kohtaa, vaikka kipupiste oli selkeästi olkalisäkkeen kohdalla. Kotona illalla ehdin surra menetettyjä kisoja ja kaivoin itselleni syvää henkistä monttua. Lopulta tajusin urheilumärehtimiseltäni huolestua myös siitä, että kuinka pärjään vauvan ja kahden rasavilin kanssa yksin kotona seuraavalla viikolla. 

Lääkäri määräsi vaivaan Buranaa 3x600mg/vrk ja tämä lääkehän on minulle valitettavasti tuttu myös monien muiden vammojen hoitamisesta. Jo seuraavana päivänä huomasin illalla, että lääke alkaa puraista ja aloin iltamyöhällä fiilistellä, että jos kipu hellittää sen verran, että pystyn pitämään pyöräntangosta kiinni lähden pyöräilemään. 

Loppu hyvin kaikki hyvin, seuraavana aamuna käsi oli taas astetta parempi, vaikka edelleen kipeä. Kävin illalla pomppimassa pyörällä naapuritien rotvalleja kokeillakseni, mitä käsi tykkää. Lopulta Jämille lähdettiin buranan ja tukevan kinesioteippauksen voimin. Muutamissa oikein kovaa rytkyttävissä alamäissä jouduin himmailemaan, mutta muuten käsi kesti kisan loistavasti. 

Olkapäätä on hieman vaikea teipata itse, mutta mies toimi loistavana teipparina ohjeillani :)
Itse kisa sujui vaihtelevissa fiiliksissä. Jännitin aika kovasti ja pari päivää ennen kisaa oli vatsa kipeänä, mikä johtui luultavasti jännittämisestä ja käsiepisodista, sillä vatsan kanssa ei ole ollut kummempia ongelmia aikoihin. Startissa huomasin heti, että ei ole kulkupäivä ja letka hävisi, minä jäin. Aloitin poljeskelemalla rauhallisen tuntuisesti, mutta etenin silti ihmeekseni melko samassa tahdissa, kuin viime vuonna. Ekojen huoltopisteiden jälkeen huomasin, että mikään neste/energia ei imeydy kunnolla. Päätin kuitenkin sitkeästi yrittää tankkailla, koska näillä matkoilla noutaja saapuu tankkauksesta huolimatta. Kun istuin mykkyrässä ajoasennossa pyörän päällä vatsakrampit eivät niin haitanneet menoa, juosten yms. ei olisi tullut mitään. Ainoastaan polkupätkillä jumiutunutta alaselkää oikoessa vatsa tuntui todella pahalta. Lihaskramppi ajoi kuitenkin suolistokrampin edelle ja oikomalla selkäkin kesti ihan hyvin maaliin asti. 

Matkan varrella yritin psyykata itseäni kiusaamaan itseäni vielä kovempaa. Välillä oli vaikeuksia pitää itseäni riittävän kovilla, tuntui että syke laski helposti ja vauhti lussahti, jos ei kokoajan ollut pieni vihreä mies piiskaamassa korvien välissä. Toisaalta lopussa huomasin, että niitti tulee, että oli se matkavauhti sittenkin ihan riittävä. Vikojen kilsojen kohdalla tajusin, että tulee parempi aika, kuin viime vuonna, jos vedän loppuun hanaa. Onneksi sain melko yksikseni ajella, ei meinannut tie piisata kun silmät sumeena vedin 5km loppukirin. Aika oli noin 3min parempi kuin viime vuonna. Tosin porukka yleisesti ajoi huomattavasti nopeammin, kuin viime vuonna, että vaikea sanoa oliko itse suoritus lopulta parempi. Arvosanaksi annoin itselleni 8+. Hyvä, että pääsin viivalle viime hetken vaikeuksista huolimatta ja ihan ok se kisakin sujui olosuhteisiin ja harjoitustaustaan nähden.

Pienvene-SM 10-11.8.2013

Pyöräkisasta toipuessa meni muutama päivä ja myös buranan syönnin lopetin heti kisapäivän jälkeen. Lääkkeiden kanssa linjanani on se, että jos syödään, niin sitten syödään kunnolla, tapetaan tauti ja sitten lääkkeet pois, koska en halua yhtään ylimääräisiä myrkkyjä kehooni. Tämä tepsi ja käsi on ollut melko hyvä. Ainoastaan soutustarteissa tuli hieman liikaa painetta. Starttiharjoittelu jäikin muutamaan hassuun kokeiluun ja päätin luottaa kokemukseeni. Silti vene liikkui lähdöissä ihan ok, taisi yksi nopeampi löytyä koko kolmesta lähdöstä, vaikka olen hidastunut parhaista vuosista (väliaikaisesti) hurjasti. Oli pakko vilkuilla sivuille, vaikka ei saisi :P

Loppuviikosta tein pari hyvää, lyhyttä valmistautumistreeniä ja uumoilin, että vene saattaa liikkua ihan kohtuullisesti kuntoon nähden, jos kaikki osuu kohdilleen kisavedossa. 

Lauantain alkuerä

Alkuerästäni ei ollut pienintäkään mahdollisuutta päästä jatkoon ennakkoon ajateltuna, mutta suunnittelin vetää sen silti täysiä, jotta saan koneen auki. Meno oli takkuista, niin kuin tiesin jo etukäteen, mutta ihan hyvin sai pidettyä tahtia ja tasaista vauhtia. Olin odotetusti eräni viimeinen, mutta pärjäsin ajoissa toisen erän viimeiselle ja kevyen naisille ihan ok. Arvosana 7,5.
(Huom! Ajat eivät ole 100% vertailukelpoisia, mutta suuntaa antavia).

Lauantain keräilyerä

Keräilyerään lähtiessä kroppa tuntui huomattavasti paremmalta. Vasta startissa huomasin, että oli tullut yksi poisjäänti, mikä käytännössä tarkoitti sitä, että oli pakko voittaa yksi tai ei pääsisi soutamaan seuraavana päivänä ollenkaan. Jos osallistujia on 7, vain yksi putoaa ja yksinhän ei voi B-finaalissa soutaa. Tästä viime hetken oivalluksesta keräsin hurjat tsempit, sillä halusin startata toisenakin päivänä. Soutu sujui superhyvin ja sain kropasta irti kaiken, mitä siitä tällä hetkellä irtoaa. Ekan tonnin sykkeet huiteli 180-184 tuntumassa ja toka tonni tuli huikeilla 183-187 sykkeillä. En edes muista, koska olisin saanut soutamalla moisia lukemia irti. Keräilystä pääsin viimeisenä jatkoon. Arvosana 9.

Sunnuntain finaali

Jo aamulla huomasin, että en ollut palautunut eilisen koitoksista. Illalla nukkumaan mennessä syke oli varmaan 20 lyöntiä korkeampi kuin normaalisti (näin oli myös Jämin jälkeen). Nukahtaminen oli supervaikeaa. Tämän lisäksi heräsin varmaan 5x syöttämään vauvaa, joka on aloittanut yötankkaus-vaiheen. (Yöllä syöminen lisää maidoneritystä ja maitoa tarvitaan nyt, kun hän osaa liikkua ja mennään edelleen täysimetyksellä).

Alkuverkassa oli myös tahmeaa ja tiesin, että o-ou tästä ei tule kiva kisaveto. Eilisen hurmoksen jäljiltä oli vaikea kursia kokoon myös pääkopassa risteileviä ajatuksia. Kisaveto lähti liikkeelle ihan ok startilla, tiputin matkavauhtiin heti ja lyhensin myös vetoa hieman, sillä jalat olivat todella happamat ja taas oli pientä vastatuulta. Tonnilla vilkaisin kelloa ja syke oli ana-kynnyksen tuntumassa, kuten epäilinkin. Tonnilta sain pikkuisen lisää tehoa koneeseen ja loppu tuli vähän paremmin. Olin A-finaalin viimeinen ja hävisin puoli päivää kärkeen. Hieman ehkä jäi paha maku suuhun, kun vika veto oli huonoin veto, mutta ensi viikonloppuna sitten uudestaan Valkeakoskella ja toivon, että kilpaileminen tuntuu taas helpommalta. Olen altavastaajana myös kisavetojen määrän suhteen, sillä muut naiset ovat kisailleet jo pitkän alkukesän. Arvosana 6,5.

Kisaaminen on kyllä superkivaa ja vaikka itse suoritus on yleensä täyttä tuskaa, on fiilis onnistuneen suorituksen jälkeen jotain niin parasta. Ensi kesänä aion olla taas omassa painoluokassani, kevyessä ja taistella siitä kirkkaimmasta mitskusta näissä samoissa kisoissa. Tämä avoimen kisailu ei ole meikäläistä varten, sillä tästä tehottomasta rasvamassasta ei ole varsinaisesti mitään iloa suoritukseen. Uskon, että tänä päivänäkin olisin soutanut kovempaa kevyen painoisena, jos suorituskyky olisi vastaavasti samaa luokkaa. Talvelle riittää siis haasteita painon suhteen, mutta homma on onneksi hyvässä vauhdissa! :)



Kisapäivien perusaamupala: luomuspelttimannapuuroa + luomumustikkasoppaa, raejuusto-kananmuna-pähkinätahnamössöä, luomuomppumehua ja vettä.