maanantai 16. syyskuuta 2013

Rikkonaisia viikkoja

Tässä vaiheessa syksyä olisi mukavaa päästä treenaamisen makuun, varsinkin kun on ollut ihania ilmoja ja olisi aikaakin, sillä olemme koko perhe kotosalla kuluvan viikon. Huono putki alkoi sormiepisodista jatkuen flunssalla ja päättyen ampiaisenpistoon.

Jokavuotiseksi perinteeksi muodostunut syysflunssa on alkanut jurppia. Ennen lapsia tai tarkemmin sanottuna ennen päivähoitoa/ kerhoja/ eskaria en juuri sairastellut. Nykyään lasten kautta saa kaikenmaailman superpöpöt ja vähintään joka toinen tauti tulee itselle. Oman flunssani jälkeen molemmat lapset saivat enterorokon, jolta onneksi säästyin. Näytti sen verran kivuliaalta taudilta rakkuloineen, että sääliksi kävi lapsukaisia. Toisaalta mielummin kipeitä muksuja hoivaa itse terveenä kuin sairaana.

Viime maanantain iltarasteilla minua pisti amppari. Kirmasin radan loppuun  ja löysin sen pirulaisen trikoiden sisäpuolelta autolle palatessa. Hyvästä kotiensiavusta huolimatta pistos ärtyi ja jouduin hankkimaan lääkäristä antibioottikuurin, jotta jo melkein parikymmentäsenttiseksi levinnyt sinipunakirjava kutiseva paukama saatiin aisoihin. Lääkäri määräsi myös treenikiellon, jota olen tosin vapaasti soveltanut tuntemusten mukaan.

 Antibioottien syömistä yritän välttää viimeiseen asti. Erään tutkimuksen mukaan voi mennä jopa kaksi vuotta, että suoliston bakteerikanta palautuu normaaliksi kuurin jälkeen. Suurin osa ihmisen vastustuskyvystä on näiden ns. hyvien bakteerin varassa, joten vaara kierteestä alkaa olla jo todellinen omalla kohdallani.

Muutamia neuvoja antibioottikuurien varalle:

Kuinka pystyn auttamaan elimistöäni antibioottien jyllätessä?

- Minun tapauksessani antibiootit otetaan kolme kertaa päivässä ja en ole saanut niistä kummempia vatsaoireita, kun otan ne aina aterian yhteydessä.
- Illalla viimeksi ennen nukkumaan menoa otan kolme kapselia Bioteekin Probioottiplus- maitohappobakteereita ja 2 kapselia Biolatte Boulardii- valmistetta.

Probioottiplussa sisältää neljää eri maitohappobakteerikantaa ja bakteereiden selviytymistä helpottavia aineita. Erään tutkimuksen mukaan Probioottiplussan kantojen aktiivisuus on jopa 90% vuoden kuluttua parasta ennen- päiväyksestä. Toinen hyvä Suomesta saatava maitohappobakteeri-valmiste on Biolatte Original.

Biolatte Boulardii- valmiste sisältää saccharomyces boulardii- hiivaa, joka on bakteerien tavoin suoliston normaaliflooraan kuuluva probiootti. Saccharomyces boulardii- valmisteita suositellaan erityisesti käytettäväksi antibioottikuurien yhteydessä, tulehduksellisten suolistosairauksien yhteydessä (Crohnin tauti, haavainen paksunsuolentulehdus) sekä erilaisissa ripulitaudeissa mm. turistiripulin hoitamisessa. Hiiva-allergikot eivät saa tuotetta käyttää.

Oleellista kaikkien probioottien käyttämisessä on ajoitus. Probiootit otetaan illalla ennen nukkumaanmenoa, tyhjään vatsaan ja reilusti viimeisen antibiootin ottamisen jälkeen. Samanaikaisesti tai jopa ennen antibiootteja otettuna kasvaa riski, että antibiootit tuhoavat probiootit ennen niiden kiinnittymistä. Probioottien käyttö kannattaa aloittaa heti, kun antibioottikuuri alkaa, mutta probioottikuuria olisi hyvä jatkaa vähintään kuukauden ajan anbioottikuurin päättymisestä. Todennäköisyys suolistoflooran palautumiseksi kasvaa, kun bakteerikannan palautumista edistetään riittävän pitkän aikaa antibioottien jo poistuttua elimistöstä.



 Treenipäivikset:

VKO 35

ma- lepo
ti- sairaspäivä, leikkasin sormeeni veitsellä
ke- pyöräily PK 1h10min
to- pyöräily 20min- suunnistus B-rata Kisapirtti juosten VK 1h15min- pyöräily 15min yht. 1h50min
pe- juoksu 45min PK
la- sauvarinne 6x 3.20min VK, pal 3.30, verkat 20+25min yht. 1h25min
su- pyöräily PK- 2h

yht. 7h5min (Sprintti-SM jäi väliin sormivamman takia)

VKO 36

ma- vaunulenkki JK (juoksu-kävely) PK 1h35min -> iltapvällä flunssainen olo
ti- flunssa
ke- flunssa
to- flunssa
pe-30min JK alamäet juosten, ihan hyväntuntuista + sykkeet ok
la- 60min pyöräily vauhtileikittelyä PK-VK, ei varsinaista tehotreeniä vielä, vaan tunteen mukaan!
su- pitkä pyörälenkki 2h45min PK-

yht. 5h50min

VKO 37

ma- suunnistus Matkajärvi 5km, melko hankala rata, parit isot pummit, amppari pisti, 1h20min VK+
ti- sairas päivä (ampiaisen pisto tulehtui)
ke- sairas päivä, lääkärireissu -> treenikielto
to- sairas päivä
pe- sairas päivä
la- sairas päivä
su- 2h sauvakävelylenkki rauhallisesti, PK-

yht. 3h20min

Olipas hauska leikkiä uudella kuvankäsittelyohjelmalla. Toisaalta ihmeitä ei saa aikaan ohjelmallakaan ja valitettavasti blogi kärsii edelleen kuvien heikosta laadusta. Ja uudet urheiluvehkeet ajavat kyllä järkkärin edelle, joten sorry! :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti