sunnuntai 13. lokakuuta 2013

Sauvarinne

Sauvarinne on mitä parhainta treeniä syksyisin kuntoilijalle, joka haluaa parantaa hapenottokykyä. Rinnetreeni sopii vaihteluna myös soutajalle hyvin, sillä se pitää yllä mukavasti kesän aikana vaivalla hankittua suorituskykyä. 

Itse asun yhdessä Suomen hienoimmista kunnista, jossa luonnon muovaamia harjuja riittää. Sauvarinnepaikoissa on valinnanvaraa. Omaksi vakiotreenipaikaksi on muodostunut Kangasalan Kirkkoharjun vanhan soramontun reunarinne. Yhdessä nousussa on nousumetrejä noin 30m ja profiili on mukavan vaihteleva. Alkupätkä on hyvin jyrkkää ja upottavaa soraa ja sykkeen saa helposti nostettua alusta asti. Rinne ei ole kovin pitkä, mikä sopii kuntotasolleni hyvin.

Olen vakioinut rinteeseen treenin, jossa tehdään 6 nousua, kestoltaan noin 3min +-20-30sek riippuen tehosta. Kontrolloin jokaisesta noususta keskisykkeen, maksimisykkeen ja ajan. Palautuksesta kontrolloin keskisykkeen ja ajan. Tällä menetelmällä on helppo seurata kunnon nousua/ laskua ja kehon päivittäistä harjoituksellista tilaa (syke nousee/ ei nouse/ ei laske palautuksessa jne.) Työosuus palautuksineen kestää noin 40min, lisäksi treeniin kuuluu alkuverkka 20min ja loppuverkka 25min.

Muutama peukku sauvarinteen puolesta:
- Sauvarinteessä ei ole välttämätöntä juosta (syke nousee muutenkin), mikä säästää jalkoja. Olen tehnyt yhden nousun juosten tänä vuonna maksimitreenissä ja lopuissa nousuissa olen juossut vain muutaman kymmenen metrin "loppusuoran".
- Sauvarinteessä voit nauttia ulkoilmaliikunnasta ja raikkaasta hapekkaasta ilmasta, sisäliikuntaa ehtii harrastaa oikeasti huonoilla keleillä
- Sauvarinteessä koko kroppa joutuu tehokkaasti töihin
- Jos rinne löytyy läheltä, treeniin/ siirtymiin ei kulu paljoakaan aikaa
- Sauvarinnettä voi tehdä porukalla, vaikka kuntotaso olisikin eri. Mukavaa heittää läppää kavereille aina kun kohtaatte. "Kyllä tekin kohta hyydytte"! jne. :D
- Tarvitset vain lenkkarit, juomavyön ja teräväpiikkiset sauvat (juomavyön unohdan aina)
- Jos sinulla ei ole lapsenvahtia käytettävissä, voit tehdä "vaunurinteen" tai jos vauva nukkuu rauhallisesti, voit asetella hänet keskelle rinnettä vaunuissa paikalleen ja tahkota treenin vauvan nukkuessa. Isommat lapset leikkivät mukana itsekseen (varmista tietenkin, että paikka on turvallinen lapsille)
- Kun teet treenin aina samassa rinteessä, se onnistuu vaikka pilkkopimeässä, kun tunnet kivet ja kuopat nimim. kokemusta on
- Ruskamaisemat korkealla rinteellä ovat uskomattoman kauniit :)


Viime perjantaina pääsin treenaamaan vasta auringon jo laskeutuessa. Pari ekaa nousua näki jollain lailla ja vikat olivat ihan säkkipimeää. Hyvin kuitenkin sujui, tossu liikahti kevyesti ja sykekäppyrätkin kertoivat kaiken sujuvan. Jatkossa täytyy kaivaa esiin otsalamppu.

Mukana oli kannustusjoukkoina kameran takana perheen isoin ja vaunuissaan perheen pienin. Vanhemmat muksut olivat päässeet viikonlopun luksuslomalle mummilaan :)





Mikäs tällaisissa maisemissa on treenata hämärässäkin. Kuvissa näkyvä katulamppu oli reitin ainoa ja loput 90% reitistä mentiin pimeässä.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti