tiistai 14. tammikuuta 2014

Liiton talvileiri 10-12.1.2014

Muutaman vuoden tauon jälkeen osallistuin taas Melonta- ja soutuliiton järjestämälle viikonlopun pituiselle talvileirille. Aikaisemmin leiri on kulkenut hiihtoleirin nimellä, mutta tänä vuonna ei paljon hiihtelyyn ollut mahdollisuutta, vaikka olisi ollut kiinnostusta (lumenpuute).

Leirille lähtö oli melko jännittävää omalta osaltani, sillä en ole koko 9 kuukauden aikana ollut ainoatakaan yötä pois kotoa ja vauvan nukkuminen on vielä, miten sen nyt nätisti sanoisi, vaihtelevaa. Pelkäsin kuitenkin turhaan, yöt olivat menneet isän hoidossa hyvin ja sunnuntai-päivä mummun hoidossa myös, isän ollessa hiihtokisoissa. Perheessämme oli siis sangen tapahtumarikas viikonloppu kaiken kaikkiaan.

Leiriohjelmassa oli mm.

- Syömistä, ihanaa mennä valmiiseen & terveelliseen ruokapöytään, söin erilaisia kasviksia niin paljon, että oli vatsa kipeänä koko ajan.


Aamupala-setti: puuroa, marjoja, porkkana-sämpylä, kananmuna, kasviksia/juustoa/kinkkua, verigreippiä, juomaksi vettä ja toisena aamuna löysin jopa tuoremehuhanan vesihanan vierestä :D



Lounas: valitsin muutaman pääruokavaihtoehdon joukosta riisia ja kasvispullia, uuniporkkanoita, kinkku-pasta-kananmunasalaattia, marinoitua punakaalia, täytettyä paprikaa, hölskytyskurkkuja + erilaisia tuorekasviksia. Punakaali oli niin makeaksi marinoitua, että meinasi jäädä syömättä. Olen ollut nyt viikon kokonaan ilman sokeria ja vähentänyt myös vehnätuotteet aivan minimiin, olo on huomattavasti parempi. Punakaali oli niin makeaa, että ei meinannut saada syötyä.


Päivällinen: Broilerinfilettä, lohkoperunoita, Ratatouille-kasviksia, kaalisekoitus-jauhelihagratiinia, porkkanaraastetta, sienisalaattia, marinoitua punasipulia + tuoreita kasviksia. 


Jälkkäriksi vihreää teetä ja mansikka-vadelma-herukka-puolukkakiisseliä. Jälkkärit söin joka ruoalla, tarjolla oli kiisselin lisäksi marjarahkaa ja -pirtelöä. Onneksi jälkkäreissä oli käytetty vallan kitsaasti sokeria, niin vedin ihan hyvällä omatunnolla sokerilakosta huolimatta.

- Treenaamista, mm. kahvakuulaa, redcord-naruharjoittelua, soututekniikkaa, jumppapallo- ja lihaskuntoharjoitteita ja sauvakävelyä.


 Kahvakuulailua, onneksi kuula tärähtää kuvassa, niin kukaan ei näe kuinka pieni se on. :D 
Vieläkin on kolmen päivän kuluttua takareidet superkipeät..


Redcord-harjoittelun ohjasi moninkertainen melonnan arvokisamitalisti Anne Rikala. Opastus oli tosi hyvä ja aion muutamia keskivartaloliikkeitä napata jo seuraavaan keskivartalojumppaan. Vaihdan jumpan aina, kun punttiohjelmakin vaihtuu ja puntti vaihtuu sopivasti tällä viikolla. 

- Nukkumista, ekana yönä vieraassa paikassa en saanut kovin hyvin unta, mutta toisena yönä kunnon väsytyksellä (4,5h treeniä päivän aikana) ja saunomisen jälkeen uni maistui oikein mukavasti. Nukuin 7h putkeen ensimmäistä kertaa yhdeksään kuukauteen. Aamulla heräsin tosin tuntia liian aikaisin vanhasta rytmistä..

- Luentoja, ravitsemuskoulutuksessa oli ihan perusjuttuja, joten en saanut niistä luonnollisestikaan paljon uutta irti, mutta soudun tehoharjoittelu- luennolla tuli muutama hyvä tipsi + paljon hyödyllistä vanhan kertausta. 


Soutuluennolla käytiin läpi ihan perusjuttuja PK-, VK- ja MK-alueiden käytöstä harjoituksissa ja harjoitusohjelmien suunnittelussa.


 Ravitsemuskoulutusta varten saimme edellisenä päivänä etukäteisläksyt. Itse kuuluin ryhmään, jonka tehtävänä oli kirjoittaa perjantaipäivän ruokapäiväkirja (ateriarytmi-ryhmä). Muut ryhmät kuvasivat aterioita (lautasmallin toteutuminen) tai tutkivat aamupissan väriä arabialaisessa (nestetasapainon määritys).


- Hieman "väsähtänyttä" läpänheittoa soutukavereiden kanssa. Vitsiä väännettiin mm. nestehukasta ja salaattilautasen koosta. Iso kiitos erityisesti huonekavereilleni Team Tampereen tytsyille!! Ja terkkuja myös muille kamuille :)


Normaalisti niin pedantti minä otti leirillä rennosti, eikä jaksanut nipottaa järjestyksestä. Täytyy tosin todeta, että tuo oli silmänlumetta, poislähtö-pakkauksen pikaisesta kestosta päätellen tavarani olivat sittenkin jonkinlaisessa järjestyksessä :D
 

Päivän kuntokuva. Erityisen tyytyväinen olen neljään vahvaan jalkaan ja ylimääräiseen käsipariin ;) 


Paluu takaisin kotiin oli hieman ankea, sillä pikkuisellemme tulee taas hampaita ja hän oli kovin kiukkuinen koko yön, joten unet jäivät noin 4-5 tuntiin. Olen myös aika väsynyt treeneistä, joten maanantai-päivä meni enemmän tai vähemmän zombina.

Sain väsymyksestä huolimatta aamulla tehtyä viikon ruokaostokset sisältävän kauppareissun, sekä 1,5h vaunulenkin. Seuraavaksi pesin kolme koneellista pyykkiä, raivasin kaikki tavarat paikoilleen viikonlopun jäljiltä, pesin koneellisen tiskiä, hain keskimmäisen muksun kerhosta kävellen (matka yhteensä 1,5km), tuunasin lounaan vanhasta ruuasta salaatteineen + välipalan & päivällisen ihan alusta loppuun. Tämän lisäksi leikin vauvan kanssa parissa pätkässä yhteensä ainakin pari tuntia, vaihdoin vaippaa monta kertaa ja imetin tietysti. Päiväunien aikaan suunnittelin pitkän pätkän treeniohjelmia ja kalenteria, kirjoitin yhden blogitekstin melkein valmiiksi ja siinä sivussa katselin viikonlopun hiihdot nauhalta.

Tässä pikkuisen ohjelmaa normipäivästä, kun taas viikonloppuna keskustelussa tuli esiin, että jotkut ihmiset luulevat, että kotona oleminen on pelkkää soffalla makoilua. 

PS. Mies ampaisi työpäivän jälkeen parin tunnin hiihtolenkille :D
PPS. Olen ollut myös opiskelija ja työelämässä perheellisenä yhteensä useamman vuoden, joten voin sanoa, että puolensa kaikissa vaihtoehdoissa. 

Minulla ei ole mikään kiire takaisin työelämään ja hankkimaan lapsilleni päiväkotilasten sairastelukierrettä. Lapset ovat vain kerran pieniä ja työ-oravanpyörää ehtii pyöritellä useamman kymmenen vuotta, vaikka muutaman vuoden olisikin kotona.














2 kommenttia:

  1. Kuntokuva on paras! Siitäkin näkee hyvin ton huoneen siisteystason, etenkin meikäläisen osalta.. :D Narraat ton päiväohjelman kans... Oon ihan varma, että perheenäidit on kotona just sen takia, et ne lepää sohvalla päivät pitkät ;) eiku?

    VastaaPoista
  2. Kunto on kova! Ja arkea on monenlaista. Yksinkertaisetkin asiat tuntuvat vaikealta, jos ne niin ottaa eli rennosti vaan :)

    VastaaPoista