maanantai 6. tammikuuta 2014

Sounds like a plan

Kisakalenteri on suunniteltu jo aikoja sitten, niin kuin tapoihini kuuluu. Kalenteri elää tietysti silloisen ajanhetken mukaan ja joskus jotain putoaa pois ja joskus jotain tulee tilalle. Mielestäni on paljon helpompaa suunnitella harjoittelua ja tulevaisuutta, kun on selkeitä tavoitteita, joiden eteen työskennellään.

Toisaalta suunnitelmia ei kannata lyödä lukkoon liian aikaisin, sillä samalle päivälle voi osua ystävän häät, oman lapsen ristiäiset yms. tärkeä tapahtuma, joka ajaa urheilun ohi kuusnolla. Tai esimerkiksi vammat/ sairastumiset sotkevat koko paletin, kuten minulle on monesti käynyt. 

Tuntuu, että olen vihdoin päässyt sinuiksi sen kanssa, että milloin on oikeasti hyvä syy jättää joku suunniteltu juttu väliin ja milloin taas on kysymyksessä puhdas laiskuus tai mukavuudenhalu. Voin kertoa, että esimerkiksi syksyn suunnistusmaraton-kisassa juokseminen tuntui aivan hirveältä, mutta olen silti tyytyväinen, että lähdin mukaan ja vedin maaliin asti. 

Huono kunto ei ole hyväksyttävä tekosyy jättää väliin suunniteltuja kisoja tai testejä ellei sitten ole pelkona, että ei oikeasti pääse elävänä maaliin esimerkiksi jossain pitkässä kisassa.

Vuoden 2014 alustava urheiluplääni näyttää tältä:

Tammikuu
vko 2 2000m ergotesti ja soutuliiton talvileiri Kisakalliossa (pitkä viikonloppu)

Helmikuu
1.2. Ergo-SM 2000m, Helsinki
15.2. Jämi42- hiihto, 42km perinteinen

Maaliskuu
2.3. Pirkan hiihto, puolikas 45km, perinteinen
15-16.3. Ergo-SM 500m ja 10km, Kotka

Huhtikuu
5.4. Teivo-cup, juoksukisa, 5km
Joku hölkkäkisa kuun puolen välin jälkipuoliskolla, todennäköisesti Viialan ympärijuoksu
Toukokuu
17.5. Ideapark-juoksu, 10km
Lappeenrannan soutuliiga loppukuusta

Kesäkuu
Lumijärvilenkki 9,6km Kylmäkoski, päivämäärää ei julkaistu ja pitää funtsia vielä, että ehtiikö palautua kaikesta, jos osallistuu lisäksi Aitooseen sekä Venlojen viestiin, kts. alla

7.6. Aitoo Trail 21,1km maastopuolimaraton

14.6. Venlojen viesti, Kuopio-Jukola

Alkukesän kansalliset soudut? Saattaa olla päällekkäin Venlojen kanssa, jolloin Venlat ajavat edelle, ehkä toisena päivänä ehtii soutamaan, jos haluaa

Kauksun KV-regatta kesä-heinäkuun vaihteessa
Heinäkuu
5-6.7. Soudun PM-kisat, Kööpenhamina, ohjelmassa olisi aikuisurheilijoille muistaakseni tänä vuonna vain kansallisia lähtöjä, todennäköisesti en lähde mukaan, mutta pidetään optio auki

19.7. Hämeenlinnan kaupunkimaraton, puolimaraton 21,1km, samana viikonloppuna olisi Baltic Open Champs Pärnussa, Virossa, mutta katsotaan sitä sitten lähempänä.. 

Ja heinäkuussa saattaa olla joku kotimainenkin regatta. Tuo nopea puolimaraton-reitti houkuttelee kyllä juoksemaan kovaa aikaa :P

Elokuu
2.8. Jämi84-MTB, maastopyöräkisa 84km

9-10.8. Pienvene-SM, Tampere, LW1x

16-17.8. Kansallinen regatta, Jämsänkoski

Kumpulahölkkä, Viiala, kisakutsua ei vielä julkaistu

Vähän houkuttaisi myös Saariselkä MTB kuun lopussa, mutta taitaa olla liian kaukana ja liian kova setti kisoja perä jälkeen muutenkin..

Syyskuu
6.9. Jämi21XC-run, Jämitriplan puolimaraton, menee sprinttisoutujen kanssa päällekkäin, ehkä toisena päivänä ehtii soutamaan, jos oikein innostuu ja jalat palautuu supernopeasti (toiveajattelua)
Mahdollisesti joku hölkkäkisa loppukuusta
Isovene-SM-kisat oli merkattu syyskuulle, ehkä siellä mukana, jos johonkin joukkueeseen tarvitaan

Lokakuu
5.10. Pirkan hölkkä 33km
Puolivälissä lokakuuta Kankaanpää-maratonilla ihan koko pitkä maraton 42,2km (kisakutsua ei julkaistu)

Loppukuusta Jämin suunnistusmaraton, joku kuntosarja riippuen jalkojen palautumistilanteesta

Marras-joulukuussa ohjelmassa on ainakin:
- siirtymäkausi, parisen viikkoa
- lumileiri, 1 viikko
-ergotesti 5km

Jämi147- tripla:
- tavoitteena tehdä hyvät suoritukset joka lajissa (hiihto, maastopyörä, juoksu)

Ergokisat:
- Ainakin 2000m SM mennään avoimen puolella, tavoitteena tehdä mahdollisimman kova aika. Jos ehtii pudottaa hissukseen painon sprintin ja kympin kisaan, niin sinne kevyessä

Hiihtokisat:
- Olisin halunnut myös vaparille jonkun pitkän kisan, mutta ei löytynyt muuta vaihtoehtoa kuin Finlandia, jota boikotoin jäätävän kalliin hinnan vuoksi

Juoksukisat:
- Juoksukisat voi deletoida ohjelmasta, jos jalat eivät kestä. Toistaiseksi on sujunut ihan hyvin. Jalkalenkkiä on tullut paljon, juoksua jonkin verran. Toivottavasti painonpudotus edistää jalkojen vammakestävyyttä. Olen myös ottanut ohjelmaan jokapäiväisen rolleroinnin ja venyttelyt ehkäistäkseni vammojen uusiutumista.

- Syksyllä olisi mahtavaa päästä juoksemaan maratondebyytti. Kankaanpäässä pitäisi olla nopea reitti. Tavoite olisi selviytyä kunnialla maaliin.

Suunnistus:
- Vihdoinkin meillä on Venla-jengi kasassa, en malta odottaa!

Lähtökohtaisesti meiltä löytyy hyvin juoksuvoimaa ja varmaankin vaihtelevasti suunnistustatsia. Suunnistusvalmennuksemme pitäisi olla huippuluokkaa, jos kaavailemamme kuvio onnistuu. Siitä lisää mahdollisesti myöhemmin :)

Soutukisat:
- Tänä vuonna vedän todennäköisesti pelkästään yksikköä. En jaksa nähdä vaivaa treenien sovittelusta isompaan veneeseen (liian monta liikkuvaa aikataulua perheelliselle), saati tapella seuran veneistä (ikuinen kalustopula). Muut lajit/kisat ja yksikkö ovat tärkeitä ja siinä riittää tekemistä, kuten yllä olevasta suunnitelmasta näkyy.

Päätavoite:
- Kaikkien kisojen ja lajien valikoimasta koko vuoden päätavoite on naisten kevyen yksikön suomenmestaruus

Toiseksi tärkein juttu:
- Onnistuminen Jämi147- triplassa

Kolmanneksi tärkein juttu:
- Juosta hyvät ajat kympillä, puolimaratonilla ja tehdä maraton-debyytti kunnialla

Miten tämä suunnitelma toteutetaan?






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti