torstai 13. helmikuuta 2014

Kasvishurjastelua

Olen hehkuttanut vihannesten reilua lisäämistä (taas) ruokavalioon. 

Kuinka se sitten helposti onnistuu? 

No tietenkin lisäämällä niitä ruokaan rutkasti ja rakentelemalla mitä erikoisempia salaatteja ja tuorekasvislisukkeita. Olen mestari bongaamaan esimerkiksi lehdistä kasvisruokareseptejä. Pienellä muokkaamisella olen kehitellyt monia arkiruokalistaan jääneitä suosikkeja.

Täältä pesee:


Uunissa haudutettua Tandoorikanaa, valmiswokkivihanneksia & riisiä. 

Talvella käytän lähes viikottain pakastekasviksia ruoanlaitossa. Tutkimuksissa on todettu, että nopeasti säilötyissä ja nopeasti sulattaessa vitamiinipitoisuudet ovat jopa parempia, kun vastaavissa kauden "tuoreissa" kasviksissa. Yritän valkata aina kotimaista, jos on mahdollisuus, mutta wokkijuttuja ei oikein ole valikoimissa :/


Luomuhernesoppaa sinapilla, perus torstai-ruoka talvella. Maailman yksinkertaisin ruoka ja superherkkua, tähän versioon olen laittanut ison rasiallisen pakastettua luomujoulukinkkua. Vielä on yksi rasia laskiaissoppaan säilössä. Hyvää kinkun tuunausta :)


Jälkkäriksi ternimaito-täysjyvämannaspeltti-pannaria, mansikoita, verigreippiä ja mandariinia. Onni on sukulaiset, joilta saa silloin tällöin ternimaito-tuliaisia. Maatilan kasvattina olen päässyt jopa tottumaan tähän herkkuun lapsuudessani.

Kevyt lounas ennen treeniä. Joskus joutuu hassuun aikaan lenkille eli heti lounaan jälkeen, jos aikataulut lapsiperheessä eivät asetu paikoilleen nätisti. Silloin on parempi olla punttaamatta kupua kireäksi. 

Bataattiranskiksia, kikherneitä, mung-ituja, tammenlehtisalaattia, pinjansiemeniä ja oliiviöljyä kastikkeeksi.

Idätin itse Granovitalla, maailman helpoin juttu: 1dl mungo-papuja liotukseen yön yli, vesi pois aamulla, pavut purkkiin, huuhtelu, tiskikaappiin, huuhtelu 4x/pvässä, kunnes iduilla parin sentin hännät, -> jääkaappiin, huuhtelu silloin tällöin, kunnes idut syöty, säilyy 2-3vrk. Itse idättämällä saa helppoa superruokaa talviaikaan vaivattomasti ja idut kustantavat noin kymmenesosan kaupan hyllyssä makaavien hinnasta.


Kaali-porkkana-kanttarelli-spelttihelmilaatikkoa (sis. myös luomukermaa) & persilja-sitruuna-valkosipuli-tahnalla maustettuja broilerinkoipireisiä (tahna nahan alle, paisto uunissa, perkaus ja paloittelu lootan sekaan). Mielestäni on ekologista käyttää kaikenlaisia ruhonosia lihasta. Koipireidet valmistuivat helposti uunissa ja maku oli tosi hyvä ja mehevä. Tässä reseptissä mentiin epämukavuusalueelleni, sillä en mitenkään rakasta raa'an lihan käsittelyä. Liian brutaalia.

Lauantai-illan paras pitsa: tattarijauho- kaurahiutale- kauralese- psyllium-pohja. Täytteenä luomujauheliha, punasipuli, paprika ja jalapeno + juusto.


Broileri-kasvis-riisinuudeliwokki, anopin tekemää kermaista metsäsienisalaattia, raejuustoa. Sekalainen setti, mutta maistui hyvällä. Sienisalaatti ja sämpylät lapsille olivat anopin tuliasia.


Kreikkalaisia lihapullia, tsatsikia, (ylikypsää, uups) uunibataattia, ratatouille-vihanneksia (kesäkurpitsa, munakoiso, paprika, sipuli, tomaatti, tomaattimurska, valkosipuli, pizzamauste, ruususuola). 

 Ruskea papu-pinaatti-kookosmaito-curryä, riisiä, kaali-ananas-salaattia. 

Kasvismuussilaatikkoa, (parempaa kuin perinteinen perunamuussilaatikko). Vihanneksina bataatti, kukkakaali ja palsternakka. Lisäksi jauhelihaa (ruususuola + mustapippuri) ja luomutäysmaitoa/ kookosmaitoa/ kauramaitoa muussaamiseen. Vauvalle tein kauramaitoon ja hyvin upposi, aikuisten ja isojen lasten versioon laitoin muistaakseni luomu vanhanajan täysmaitoa.
 

Luomulihapullia, bataattitikkuja, punajuuri-feta-pinjansiemen-basilika- salaattia.


Pannulla paistettua lohta, tilli-kermaviili-kastiketta, riisiä, vihreää salaattia (salaatti, paprika, kurkku) ja höyrytettyä parsakaalia.

Kokkaaminen ei ole vaikeaa, näistäkin useampi resepti on täysin hatusta vedetty. Joihinkin ruokiin olen saanut inspiraatiota lukemistani ruokajutuista. Harvoin kelpuutan reseptiä käyttöön sellaisenaan. Ainakin kevyttuotteet ja puolivalmisteet vaihtuvat aina johonkin parempilaatuiseen tavaraan. Pannarireseptiä pohdimme yhdessä hetken perheen pääkokin (eli mieheni) kanssa. Täysjyväspelttimanna on osoittautunut yhdeksi haastavimmista raaka-aineista. Määrä on aina täysi arvoitus (nimim. liian löysää vispipuuroa monta kertaa), mutta tällä kertaa onnistuimme. 

Kun peruskokkaustaidot ovat hallinnassa, reseptien soveltaminen ja säveltäminen on helppoa kuin heinänteko! :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti