maanantai 10. maaliskuuta 2014

Kestovoimaa lajinomaisesti

Alkuvuoden kestovoima-jakso päättyi vajaa pari viikkoa sitten. Oli hauskaa ja tietenkin kehittävää tehdä taas täysin erilaista voimaharjoittelua, mitä normaalisti suurimman osan aikaa vuodesta tulee tehtyä. Kestovoimaharjoitukseni sisälsi alku- ja loppuverryttelyt soutuergolla, tasatyöntöharjoituksen Concept2 Skiergolla (silmällä pitäen sittemmin lumipulan vuoksi hiihtämättä jääneitä massahiihtoja), varsinaisen voimaosuuden Concept2 Dynolla sekä keskivartalojumpan. 


Treeniä tehtiin vain kerran viikossa, sillä tiesin sen entuudestaan melko kuormittavaksi. Palautuminen yhdestä treenistä kestää muutaman päivän alkutottumisen jälkeenkin.Kisaviikoilla treeni jäi väliin kokonaan. Kehitys oli huikeaa ja tässä vähän osviittaa tuloksista:

Skiergo 5x1000m AerK+ eli syke 130-145
18.1.2014 keskivauhti 2.44,9
1.3.2014 keskivauhti 2.23,2


Dyno jalkaprässi (200-100-50 toistoa)
18.1. ka. 94,6kg
1.3. ka. 108,6kg


Dyno penkkipunnerrus (50-40-30 toistoa)
18.1. ka. 28kg
1.3. ka. 35,6kg!


Dyno alasoutu (50-40-30 toistoa)
18.1. ka. 42,6kg
3.1. ka. 48,6kg


Keskivartalokuntopiirini sisälsi tällä kertaa 2-3kierrosta seuraavia liikkeitä (vaihtopalautuksin):

15x eksentrinen istumaannousu (eli lasketaan hitaasti alas, nopeasti ylös, liike ei saa pysähtyä)


15x voimapyörä (tasainen liikepituus, niin pitkälle kuin jaksaa)


15x lantionnosto/TRX


15x rullaus vatsan alle/ TRX


20x diagonaaliojennus (reipas venytys, selkäliike)

 
 Minulla on tällä hetkellä treenien suhteen kolminkertainen kirjanpito: Movescount, punttivihko ja manuaalinen word-harjoituspäiväkirja. Olen yhtä laiska täyttämään kaikkia, mutta onneksi jonkinlainen sekava selvyys näistä koostuu, kun jokaisesta löytyy jotakin. 
Vanhoja treenipäiväkirjoja on muuten superhauskaa lukea vuosien jälkeen :)


Yhdestä treenistäni on poikkeuksellisen paljon kuvia, niillä kuvilla kuvitin myös tämän postauksen. Vanhin muksu halusi välttämättä lähteä mukaan "reenaileen äitin kanssa". Epäröin ensin vähän, mutta hän pyhästi lupasi olla kitisemättä ja häiritsemättä, niin hellyin lopulta. Melkein pari tuntia kului yllättävän helposti pelaillen kalapeliä, pyöräillen, kiipeillen köysissä ja TRX:n naruissa + puolapuilla, napsien hauskoja kuvia (varmaan parikymmentä selfietä pelkästään..) jne. Viimeisen vartin aikana kuulin pari kertaa tutun fraasin "ei oo mitää tekemistäääääää". 

Siitä se urheilemisen malli lähtee, kun ottaa mukaan treeneihin, kun toinen on kerran ihan onnesta soikeana lähdössä :)


O-ou, pienellä on kyllä isompi haba. Ainakin se on 150x parempi kiipeämään ja roikkumaan kuin äitinsä. 


Summasummarum: Etenkin penkkipunnerruksen kehitys oli huikeaa, sillä se on ollut heikoin ominaisuuteni kautta aikain. Kestovoimailu oli mukavaa, mutta tekemisen suhteen pitää olla varovainen ja tarkkailla jatkuvasti elimistön tilaa. Pystyin jakson loppuun asti nostamaan tuloksia, mutta kun hermostollista väsymystä alkoi näkyä parilla viikolla peräkkäin perustreeneissä, katsoin viisaammaksi siirtyä takaisin "normaalimpaan" voimaharjoitteluun.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti