keskiviikko 15. huhtikuuta 2015

Kauppakassi VI- ei mitään uutta auringon alla

Tässä tulisi taas perinteinen kauppakassi-postaus, aikaisemmat löydät täältä: Kauppakassi. Aika usein teen ruokaostokset ostoslistan kanssa. Joskus kuitenkin en ole ehtinyt/ jaksanut/ muistanut tehdä listaa ja silloin helpottaa, kun hyväksi havaitut perustuotteet löytää vain silmäillen hyllyt läpi.



Meidän ruokakaupassa tehdään isoa remonttia tällä hetkellä ja kaupassa käynti on melko stressaavaa. Joka kerta tuotteet ovat ihan eri paikoissa ja remontista johtuen kauppa on täysin sekaisin. Olen päättänyt suhtautua positiivisesti ja melko hyvin siinä onneksi onnistunut, valikoima on myös parantunut remontin myötä eli asiassa on hyväkin puoli.

Tällaista sapuskaa tarttui mukaan tällä kertaa. Tässä puolen viikon ruokaostokset:

- Aamupala- ja välipalatarvikkeita
- 4 kertaa ruoka-ainekset, teemme kerran päivässä (yleensä iltaisin) ruokaa, jota sitten me kotona lounasta syövät lämmitämme seuraavana päivänä = toimiva konsepti :)


Maitotuotteita: Luomukevytmaitoa, mustikkasoppaa, mantelimaitoa, fetajuustoa, raejuustoa

Maitoa meillä kuluu kahvimaidoksi, keskimmäisen muksun ruokajuomaksi (tytöt eivät tykkää maidosta) ja muromaidoksi, silloin kun aamu on niin kiireinen tai olen väsynyt enkä jaksa keittää puuroa. Puuroa meillä syödään noin 5x/ viikko ja täysjyvämuroja pari kertaa viikossa. Jonkin verran maitoa kuluu myös ruoanlaitossa, muussiin, munamaitoon jne.

Mustikkasoppaa ostan silloin tällöin puuron päälle happamien marjojen kyyditsijäksi. Kummasti uppoaa lapsille puuro kirpsakoilla mustaherukoilla nopeammin, kun siihen hulauttaa pienen annoksen soppaa kyytipojaksi. Pieni keplottelu on kai sallittua? ;)

Juustonistinä aika usein mukaan tarttuu fetajuustoa salaatin höysteeksi. Tämä kunnollinen fetajuusto on parhaimman makuista ja hyvän maun takia sitä voikin käyttää hiukan säästeliäämmin. Tässä jutussa piilee sama viekkaus, kuin puuro-jutussakin. Jos fetalla höystettyä salaattia uppoaa paremman maun takia puoli kiloa enemmän, niin hyvä niin.

Ärsyttää aina TV:n laihdutus-ohjelmat, joissa käsketään paistaa kuivaa kananfilettä kuivalla pannulla ja mausteitakaan ei saisi käyttää. Ruuan tärkeä merkitys polttoaineena toimimisen lisäksi on  makuelämykset ja hyvä fiilis. Tämän seikan kun huomioi, on helpompi saada terveellisestä syömisestä pysyvä elämäntapa. 


Mustikoita. Näitä menee niin paljon, että huonoina mustikka-vuosina täytyy turvautua pakastealtaaseen. Muita marjoja en onneksi ole joutunut ostamaan ja pakastimesta löytyy tällä hetkellä: Puolukkaa, karviaisia, punaherukkaa, mustaherukkaa, tyrniä, mansikkaa ja vadelmaa. Kilon pussi kestää noin viikon viidellä hengellä, kun ohella käytetään edm. muita pakastimen antimia.


 Lihaosastolta kinkkua, broilerin paistileikettä ja kananpojan paistia. Ostamme leivänpäälliseksi yleensä juustoa, joskus myös kinkkua. Täysin lisäaineettomia tuotteita on joskus hiukan hankala löytää. Usein ostamme broileria vähän rasvaisempana versiona eli paistileikkeenä fileen sijasta. File on usein kuivaa, kallista ja mautonta. Ja sitä paitsi kannatan ekologisesti koko ruhon hyväksikäyttämistä pelkän sisäfileen sijasta. Nämä kanat päätyivät wokiksi ja uuni-kana-juures-vuokaan, erittäin maukasta oli.


Kasvisosastolta: Minttua, persiljaa, kahta erilaista tummaa salaattia, kukkakaalia, parsakaalia, herkkusieniä, punajuuria, purjoa, sitruunoita ja inkivääriä.

Kesällä kasvatan yrttejä itse takapihan lavassa, mutta muun ajan vuodesta ostan kaupasta lähes viikottain. Ei maistu kyllä yhtä hyvälle.. Salaateista valitsen aina mahdollisimman tummanvihreitä. Salaattia syödään salaatissa ja viherpirtelöissä. Kukkakaalia ja parsakaalia ostan viikottain. Kukkakaali laitetaan yleensä johonkin ruokaan mukaan ja parsakaalia syömme lisukkeena höyrytettynä. Herkkusienet menivät itämaiseen kanawokkiin. Kurkku salaattiin ja leivän päälle. Purjo ruoan valmistukseen ja inkivääri wokkimausteeksi. 


Vihanneslokerosta löytyi jo ennalta: kurkkua, porkkanaa, lisää sitruunoita ja punajuuria, inkivääriä, piparjuurta ja juuriselleriä. Porkkanoihin olen ollut jostain syystä koukussa pitkän aikaa. Olen muutaman kerran joutunut hakemaan niitä lisää tuosta lähikaupasta, kun ovat päässeet loppumaan kauppareissujen välillä. Kuorittuna sellaisenaan, ihan parasta! Selleri on perinteinen keittojuures ja keittoja olemme syöneet talvikauden läpi vähintään kerran-pari viikossa. Piparjuuri menee mausteena lähinnä kalaruuissa. Tosi hyvä kirpsakka maku. Sitruunat ovat käytössä mausteena lähes päivittäin.


Viljahyllystä tarttui mukaan seuraavaa: kaurahiutaleita, punaisia linssejä, ruskeita papuja, riisinuudeleita, pellava-tattarisämpylöitä ja kvinoaa.

Kaurahiutaleita kuluu viikossa 1,5-2kg eli aika paljon. Puuro on ihan paras aamupala paljon liikkuvalle suurperheelle. Punaisista linsseistä teen usein nopeasti valmistuvaa linssimuhennosta, johon saa kätevästi dumpattua kaikki puolinahistuneet, jääkaappiin unohtuneet vihannekset.

Vihanneksia + linssejä + purkki tomaattimurskaa/ kookoskermaa ja mausteita= valmis. Ruotsissa kasvatetuista ruskeista pavuista tein papu-kvinoattoa. Hyvää oli ja superterveellistä. Papujen kanssa teen usein lisukkeeksi kvinoaa, jossa on erinomainen proteiinisisältö täydentämään pavuista saatavia aminohappoja. Riisinuudelia wokkiin ja gluteenittomia supersämpylöitä välipalalle (muut meillä syövät etupäässä täysjyväruisleipää ja minä gluteenitonta ruokavaliota noudattavana näitä erikoissämpylöitä). 


 Lasten herkkuja: Viikunoita, taateleita, rusinoita ja saksanpähkinöitä. Kuivahedelmiä kuluu aika paljon ja pidän huolen, että lapset syövät niitä aina säilöntä- ja lisäaineettomina versioina. Sopivat kätevästi evääksi ja välipalalle hedelmien ja pähkinöiden kaveriksi. Itse nappaan usein pari taatelia makean nälkään ja jo helpottaa. Saksanpähkinät ovat vanhimman muksun lemppareita.


Sekalaista tavaraa: Luomuoliiviöljyä, kotimaista juoksevaa hunajaa, kala-mataoliiveja, luomuvalkosipulia, vapaan kanan munia, täysmehupillimehu kerhoevääksi poitsulle, kookoskermaa ja valkosipulijauhetta.

Oliiviöljy on eniten käytetty rasvan lähde ruokataloudessamme. Käytetään salaatinkastikkeissa, leivonnassa ja myös paistamisessa jonkin verran. Juoksevaa hunajaa kuluu ruuanlaitossa. Iltateehen laitan mahdollisimman rakeista ja kiteistä (eli vähemmän käsiteltyä, enemmän ravinteita sisältävää) kovaa purkkihunajaa. 


Juomapuolelta ruokien halpuutus-vichyä heräteostoksena ja kahvipapuja.


Hedelmäosaston poiminnat ovat melko vakiot jokaisella reissulla: luomubanaaneja, luomuomenoita, avokadoa, appelsiineja ja granaattiomenaa.

Tällaista tällä kertaa, kohta alkaa kasviskauden rospuutto-aika. Uutta satoa ei ole vielä kovinkaan kummoista valikoimaa ja vanhan kesän juureslaarit alkavat olla tyhjät. Tämä aiheuttaa oman päänvaivansa. Esimerkiksi espanjalaiset porkkanat eivät oikein herätä luottamustani. Onneksi kesä tulee nopeammin kuin arvaakaan ja sitten taas kaupat ja kasvimaat pursuavat kaikkea ihanaa ja värikästä syötävää.

4 kommenttia:

  1. Mielenkiintoinen postaus! Täytyy tutustua muihinkin " kauppakasseihisi" ja ottaa edes hieman mallia. Löytyvätkö mainitsemasi ruokien reseptit blogistasi?

    VastaaPoista
  2. Näistä aineksista valmistettuja reseptejä ei löydy, mutta reseptit-tagin alla on paljon muita samantyyppisiä ohjeita.

    Nykyään tulee aika paljon kokkailtua fiilis-pohjalta ja tarkkoja määriä mittaan enää harvoin (paitsi leivonnassa). Voisin ehkä ottaa nyt projektiksi tehdä jonkun viikon sapuskat ihan resepteiksi asti, niin näistä arjen nopeista & terveellisistä jutuista olisi iloa muillekin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Reseptit tsekattu. Kananmunakastikkeen resepti löytyi- ihan uutta ja pitää kyllä kokeilla. :D
      Varsinkin papu-kvinoatton teko kiinnostaisi, jotenkin kasvisruokien taiteilu tuntuu haastavalle. Mittojen anto onkin varmaan hankalaa, mutta suurinpiirteinkin helpottaa tekoa.

      Poista
  3. Hei
    Nimeni on Hanna, ja toimin freelancerina Promo-Logic online-
    mediatoimistolle. Olisin kiinnostunut julkaisemaan sivullenne nutriina.blogspot.com sopivia tekstiartikkeleita tai mainoksia, kiinteää
    hintaa vastaan.

    Jos yhteistoiminta kiinnostaa, niin ottakaahan yhteyttä. Voin sitten
    antaa lisätietoja. Jos teillä on muita sivustoja, voisitteko antaa
    niitten osoitteet, jotta voisin tutustua niihinkin. Email hanna.lassas@gmail.com

    VastaaPoista