sunnuntai 12. huhtikuuta 2015

Testikimara

Viimeisiä vetoja sisäkautta viedään. Kaukajärvi on hyvässä kuosissa, kaupungin pääty jo mustaa jäämössöä ja jäät sulavat silmissä joka päivä. Viikko olisi armonaikaa sulaa, ennenkuin olen suunnitellut siirtyväni vesille. Tietenkin olosuhteiden mukaan mennään, minulla ei ole tarvetta leikkiä hengelläni kylmien vesien ja vedenalaisten jäämöhkäleiden kanssa.

Hyvää treenijaksoa on pukannut, vaikka pikku flunssa maaliskuun lopussa käväisikin kylässä. Olen mitannut kuntoani monella hyväksi havaitsemallani tavalla. Testisetti alkoi pienimuotoisella voimatestillä perjantaina 3.4. Liikkeiksi valikoitui perusliikkeet penkki, kyykky ja maastaveto. Tulokset olivat parhaimmat, mitä koskaan. Vajaat pari kuukautta kestänyt aggressiivinen perusvoimapunttaus on tuottanut tulosta voimatasojen suhteen.

Tulokset olivat seuraavat (1 max.)

penkki 42,5kg
takakyykky 77,5kg
maastaveto 87,5kg







 Muita liikkeitä en tällä kertaa testannut, ihan riittävästi oli duunia vetää nuo kolme raskasta perusliikettä läpi. Tein alkuun epämääräiset sarjat lämmittelytoistoja, sitten kolmosta isoilla painoilla, jotta hermosto aktivoituu ja sitten oletettua maksimirautaa kehiin. Joka liikkeessä sai muutaman kerran nostaa maksimiakin, että toistoja tuli lopulta yllättävän paljon. Voimatuloksiin olen tyytyväinen, kehitystä on tullut, toki vielä on varaa parantaakin.

Teskikimaraa jatkoin kevään viimeisessä Teivo-cupissa pääsiäismaanantaina 6.4.  juoksemalla vitosen. Juoksin saman kisan myös viime keväänä ja tämä onkin oiva ei-lajinomainen (soutu) mittari testata kuntoa. Juoksin tällä kertaa 21.19 kun viime vuonna aikanani oli 22.07. Oiva parannus siis. Jos aikaa haluaisi vielä parantaa, pitäisi olla lähempänä kisapainoa. Meno tuntui melkoiselta lyllerrykseltä verrattuna viime syksyn juoksufiilikseen, kun paino oli monta kiloa matalammalla kisakauden jäljiltä.





Nyt olen tietoisesti hankkinut vähän lisää lihasmassaa ja pitäisi ottaa itseänsä niskasta kiinni ja alkaa vetää painoa hiukan lähemmäksi kisapainoa (ah kun syöminen on vaan niin mukavaa, varsinkin kun tekee kovaa treeniviikkoa, tulee imuroitua kaikki mahdollinen ruoka kitaansa). Alkukesästä ei ole ohjelmassa kevyen kisoja, niin ei tässä onneksi mikään kiire ole. Päinvastoin turha antaa tasoitusta painon kanssa, kun on tarkoitus kilpailla avoimessa ja karsia edustuspaikasta niinkin isoihin kisoihin kuin PM-kisoihin. Minulle tuo kevyen painoraja on aika tiukka ja vaatii aina oman keplottelunsa.

Juoksussa vedin hyvällä taktiikalla, lähdin ihan täysiä, hain hyvät selät alkumatkan vastatuuleen ja kääntöpaikalta adios ja omaa rytmiä karkuun. Viimeinen pitkä ylämäki oli kyllä hirveää möngerrystä ja vauhti putosi, mutta väkisin vielä kiristin sitten viimeiselle kilometrille, kun tuli alamäkeä ja tasaista. Keskisyke 180 ja max. 185. Annan juoksukisasta kiitettävän (9) arvosanan itselleni.

Juoksun jälkeen tuli joku ihmeellinen väli-ööverslaagi. Olo tuntui väsyneeltä ja pidin yhden lepopäivän lisäksi superkevyen päivän ja kun fiilis oli edelleen hiukan töttöröö, pidin vielä ylimääräisen lepopäivän. Tämä kannatti, sillä olo oli loppuviikosta jo paljon parempi.

Eilen kiskoin 5000m ergotestin, joka piti alunperin vetää jo joulukuussa, mutta silloinen yritys päätyi keskeytykseen. Nyt lähdin hiukan liian rohkealla alkuvauhdilla, mutta väkisin rimpuilin maaliin, vaikka viimeiset 2km oli todella tuskaa. Viimeinen tonni oli kyllä sellaista rämpimistä, että ei tiennyt kuinka päin olisi soutanut. Ihan eri laji kyllä juosta 5km kuin soutaa 5km täysiä. Hapot nousevat soutaessa niin korkeiksi, että koko kroppa on ihan räjähdyspisteessä. Aivot nollille vaan ja kymppivetoja laskemaan.

En ole aikaisemmin oksentanut urheilusuorituksen jälkeen, mutta nyt sain ilmeisesti hapot riittävän korkealle. Fiilis oli paljon karumpi kuin kynnystesteissä, joissa on mitattu yli 15 happoja joka kerta. Olo oli testin jälkeen pitkän aikaa todella huono ja loppuverryttelystä ei meinannut tulla mitään. 

Loppuaikani oli 19.55,8 keskivauhti 1.59,5 ja keskitahti 30. Edellinen ennätykseni parani siis lähes 20 sekuntia, mikä on hyvä tulos. Ihan mahtavaa, että pääsin maagisen 20 minuutin rajan alle. Huvittava pikkubonus on, että vedin ekat 2km kovempaa kuin ergo-SM-kisoissa tammikuussa :D


Vielä olisi ohjelmassa viikon päästä 2000m testi. Toivottavasti siellä myös tulisi uusi ennätys. Aineksia olisi, kunto on aavistuksen parempi treenivauhtien ja edm. testien perusteella, mitä viime vuonna. Onnistuminen vaatii hiukan myös tuuria, ettei osu testipäivälle mikään katastrofaalisen huono vire. Juoksukisassa oli hyvä päivä, mutta tuo 5k-ergotesti ei ollut todellakaan mikään paras mahdollinen päivä vireystilaltaan. Ehkä juoksukisa painoi vielä jaloissa ja tuo massiivinen välikuolema näiden testien välissä ei kyllä kuulunut alkuperäiseen suunnitelmaan. Onneksi olen tullut vanhaksi ja viisaammaksi ja uskalsin levätä, kun siltä tuntui.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti